  • Data: 2018-02-04 11:10:09
    Temat: Re: Wierni sie skonczyli?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A kiedys dawno to banki emitowaly banknoty :-)

    Jak sama nazwa wskazuje zresztą.

    > Akurat NBP od wielu lat nie tworzy juz pieniedzy z niczego.

    Ależ oczywiście że tworzy (fizycznie robi to np. mennica).

    > Teraz to domena MF, ktory emituje obligacje :-)

    Obligacje to nie jest tworzenie pieniędzy z niczego, to jest zaciąganie
    pożyczki w praktyce w imieniu społeczeństwa. Coś, co normalnie byłoby
    ciężkim przestępstwem. Ale nie ma tam "pierwotnej kreacji".

    > A jednak ... ilosc zlotowek wyemitowanych przez NBP stale rosnie.
    > Czasem sie to nazywa "wypracowany zysk",

    Ten "zysk" to jest po prostu (w tym przypadku) suma nowych pieniędzy
    (tak, tych powstałych z niczego, żadnych tam obligacji), pomniejszona
    o wszelkie koszty, jakie można z tym powiązać.

    > Oj ... nie masz pieniedzy np na samochod, idziesz do banku, i juz
    > masz.

    Ale za to depozytariusz nie ma. Pamiętaj, ma tylko "roszczenie".

    > A to juz wina paru filmow na internecie i moze paru zle zrozumianych
    > ksiazek.

    Owszem.

    > Inflacja jest bardziej skomplikowana, i IMO - ta kreacja moze ja
    > podniesc.

    "Przenieść", tak. Np. zamiast samochodów ludzie kupią mieszkania. Ale
    jeśli rzetelnie określimy "koszyk inflacyjny", to nie będzie wzrostu
    inflacji (powinien być nawet niewielki spadek).

    > A moze wystarczy tylko pomoc MF/obligacje ?

    Nie, bo to nie tworzy nowych pieniędzy - ktoś musi owe obligacje kupić,
    co wycofa pieniądze z rynku.
    --
    Krzysztof Hałasa