  • 1. Data: 2003-12-12 19:45:49
    Temat: Wcześniejsza spłata kredytu [hipotecznego]
    Od: "Jaro" <i...@t...pl>

    Witam,

    Banki w różny sposób traktują wpłatę większej sumy pieniędzy niż wysokość
    raty wg. harmonogramu. Załóżmy że mam kredyt 60000 zł na 60 miesięcy - raty
    malejące. Rata kapitałowa wynosi 1000 zł + odsetki (najwyższe oczywiście na
    początku). Zakłądy że np pierwsza rata wynosiła 1395 zł. Chciałem wziąć ten
    kredyt na krótszy czas ale moja zdolność kredytowa została wyliczona na 1400
    zł miesięcznie.

    A ja mam zamiar za każdym razem wpłacać np 2000 zł. Logiczne byłoby żeby
    bank pobrał sobie za ratę a pozostałą kwotę potraktował jako wcześniejszą
    spłatę części kapitałowej kredytu (i tu albo powinien przeliczyć wysokość
    rat przy założeniu że okres kredytowania się nie zmienia ale bank generuje
    nowy harmonogram w któym skraca się czas spłaty).

    A co robią banki: niektóe np. ING Bank Slaski po prostu przytrzymuje te
    nadpłącone pieniądze na poczet następnej raty i ich system zawsze sciaga z
    konta rate zgodna z harmonogramem - chyba że damy dyspozycję, że jest to
    wcześniejsza spłata i wtedy zabiorą nam 1% od nadpłaconej kwoty a resztę w
    jakiś magiczny sposób rzekomo potraktują jako wcześniejsza spłata.

    Pytałem też jak to jest w BPH PBK tam można dokonywać wcześniejszej spłaty
    ale w kwocie nie mniejszej niż 5000 zł (o tyle dobrze że nie biorą żadnej
    prowizji poza aneksem za 150zl). Wskutek spłacenie wczesniejszego czesci
    kapitalowej kredytu bank przelicza harmonogram i np. możemy skrócić sobie
    czas spłaty. A ja pytam tej Pani w BPH PBK, że np. chce aby mi skrócili
    termin spłaty o połowę czasu (w umowie jest ze to klient decyduje na ile rat
    ma byc stworzony nowy harmonogram) a ona lekko zdziwiona nie wiedziałą czy
    tak da się zrobić.

    Najlogiczniej chyba traktuja przedwczesna splate w Multibanku. Po prostu po
    pojawiniu sie wiekszej wplaty niz rata przekalkulowuja harmonogram (jezeli
    zmianie ulega wielkosc rat to wtedy nawet nie robia aneksu do umowy).
    Natomiast jak zechcemy skrocenia czasu splat to robia aneks i zdaje sie ze
    biora sobie 150 zl.

    POMOZCIE mi wybrac bankw ktorym w normalny sposob bedzie rozliczana
    wczesniejsza splata kredytu.

    Pozdrawiam
    Jaro

  • 2. Data: 2003-12-12 22:13:37
    Temat: Re: Wcześniejsza spłata kredytu [hipotecznego]
    Od: "Charczenko" <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jaro <i...@t...pl> napisał(a):

    > POMOZCIE mi wybrac bankw ktorym w normalny sposob bedzie rozliczana
    > wczesniejsza splata kredytu.

    Kredyt Bank. Wczesniejsza splata jest naprawde bezplatna (w odroznieniu od
    klamliwej reklamy BPH ktora - zauwaz - mowi o bezplatnosci wczesniejszych
    splat co jest wierutna bzdura) i pozwala splacac wczesniej dowolne kwoty -
    nawet 0,01 PLN. Splata wieksza niz wynikajaca z harmonogramu splat
    automatycznie zaliczana jest jako wczesniejsza splata kapitalu dzieki czemu
    odsetki liczone sa tylko o i wylacznie od aktualnie wykorzystywanej kwoty
    kredytu. Obecnie wczesniejsza czesciowa i calosciowa splata kredytu wedlug
    tabeli prowizji i oplat jest bezplatna ale jesli planujesz kredyt w KB radze
    Ci zrobic tak jak ja - domagaj sie wpisania zapisu o bezplatnosci
    wczesniejszych splat zywym tekstem do umowy.

    Pozdrowienia
    Charczenko

  • 3. Data: 2003-12-12 22:49:48
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

> [...]
    > przeliczyć wysokość rat przy założeniu że okres kredytowania się nie
    > zmienia ale bank generuje nowy harmonogram w któym skraca się czas

    o ile wiem, spośród najbardziej "modnych" na grupie banków taką możliwość
    dają np. KB i PKO BP
    Z tym, że interpretacja, czy nadpłata oznacza, że chciałbyś zmniejszyć sobie
    ratę miesięczną przy zachowaniu okresu czy też skrócić okres zostawiając
    wysokość raty kapitałowej nie jest dla mnie tak intuicyjna jak to byś chciał
    przedstawić - trzeba to ustalić z bankiem.

> [...]
    > biorą żadnej prowizji poza aneksem za 150zl). Wskutek spłacenie
    > wczesniejszego czesci kapitalowej kredytu bank przelicza harmonogram

    Ja mam tam kredyt i tak właśnie to działa - z tym, że zauważ, że 150zł od 5k
    to jest 3% a więc wcale nie jest dobrze że nie pobiera żadnej prowizji bo
    wolałbym już ten 1% jak w ING

> [...]
    > umowie jest ze to klient decyduje na ile rat ma byc stworzony nowy
    > harmonogram) a ona lekko zdziwiona nie wiedziałą czy tak da się

    Ale na początku napisałeś że bank ustalił Twoją zdolność na 1400/mies.
    To oznacza, że tak jak pisałeś, możesz np. wziąć 60000 na 60 rat przy <= 8%
    p.a.
    No i teraz zastanów się - spłacasz powiedzmy 10k - zostaje 50000
    chcesz skrócić okres o połowę (do 30 rat?) - a więc same raty kapitałowe be
    odsetek wyszły by 1667 zł - pani nie wiedziała, a ja wiem - aż tak nie
    możesz.
    Natomiast gdybyś spłacił *połowę* (30kzł) i podpisał aneks, że chcesz
    skrócić okres kredytowania przy zachowaniu wysokości raty to oczywiście tak
    można.

    > POMOZCIE mi wybrac bankw ktorym w normalny sposob bedzie rozliczana
    > wczesniejsza splata kredytu.

    Tak jak wspomniałem na początku - Kredyt Bank albo PKO BP

    Zbiggy

  • 4. Data: 2003-12-13 00:59:24
    Od: zenek <z...@w...pl>

    > POMOZCIE mi wybrac bankw ktorym w normalny sposob bedzie rozliczana
    > wczesniejsza splata kredytu.

    nie masz się o co pieklić
    taki sposób rozliczania który opisujesz to "normalny sposób",
    który niedługo będzie już w prawie bankowym zapisany.
    W nowym prawawie bankowym zmieniają art. 75 w taki sposób,
    że bez zgody banku (czyli zwykle bez odpalenia mu jego działki)
    nie będziesz mógł wcześniej spłacić kredytu;
    tylko dla kredytu powyżej 1 roku będziesz mógł wypowiedzieć umowę
    z 3-miesięcznym terminem wypowiedzenia (spłacając od razu całość)