    From: "p@blo" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Umiera glowny posiadacz konta - co dalej?
    Date: Wed, 26 Nov 2003 09:15:11 +0100
    Sender: b...@p...onet.pl@wg145.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Użytkownik "Marcin Zieba" <z...@s...op.pl> napisał w wiadomości
    news:bq1mnv$9tu$1@news.onet.pl...
    > Co dzieje sie w momencie, gdy umrze glowny posiadacz konta bankowego, a
    > oprocz niego upowazniona do dysponowania rachunkiem jest jeszcze zona?
    Wdowa
    > jest osoba niepelnosprawna (sparalizowana), wiec osobista wizyta w
    oddziale
    > jest praktycznie niemozliwa. Czy moze ona w jakis sposob podjac srodki
    > (wyczyscici konto), czy bank bedzie czekal na sadowe postepowanie
    spadkowe?
    > Z gory dzieki za odpowiedzi,

    Generalnie, jeżeli umiera właściciel to wygasają wszelkie pełnomocnictwa i
    konieczne jest postępowanie spadkowe.
    Z reguły jednak pełnomocnik może opróżnić konto (bank przecież nie zapyta go
    czy właściciel przypadkiem nie umarł).
    Inna sprawa, że jeżeli chodzi o sporą kwotę, to inni spadkobiercy mogą
    poczuć się oszukani - i w tym wypadku wyjdzie na jaw, że pełnomocnik
    popełnił przestępstwo.
    Natomiast w takim wypadku jak wyżej, gdzie pełnomocnik nie może pojawić się
    w oddziale banku - trudna sprawa.
    Najlepiej byłoby porozmawiać z kimś "życzliwym" z banku. Powiedzieć, że
    osoba niepełnosprawna musi skorzystać z usług banku itd. Może coś wymyślą.
    Jak ja pracowałem w banku robiliśmy czasem takie wyjątki dla osób starszych
    lub chorych, że rodzina przywoziła ich pod bank a ja szedłem na parking
    zobaczyć klienta, sprawdzić tożsamość i wziąść podpisy.
    Jednak w dużym oddziale to raczej nie przejdzie. Im mniejszy bank tym
    większa szansa na odstępstwo procowników od regulaminu.
    A może jest umowa telefoniczna - wtedy wystarczyłby przelew na inne konto.
    A jak nić z tych rzeczy, to chyba post. spadkowe.

    Pzdr

    p@blo