  • 1. Data: 2006-03-27 14:49:08
    Temat: Terminy poinformowania o zmianach oprocentowania
    Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl>

    Witam,

    Kilka dni temu otrzymałam list z banku w sprawie oprocentowania mojego
    kredytu samochodowego. List jest datowany na 1 marca, dotarł do mnie pod
    koniec poprzedniego tygodnia (chyba w czwartek albo w piątek w skrzynce,
    przezornie zachowałam kopertę ze stemplem).
    A w liście piszą, co następuje:
    "Zmiana oprocentowania obowiązuje począwszy od dnia 01.02.2006". Zmianą
    polega na podwyższeniu oprocentowania.

    Więc tak. Zanim do nich zadzwonię i podniosą mi ciśnienie, mam kilka pytań:
    1. Czy bank ma prawo, mimo ogólnej zasady "prawo nie działa wstecz"
    poinformować mnie prawie 2 miesiące po planowanej zmianie oprocentowania?
    Czy jest to regulowane przez prawo bankowe, czy każdy bank ustala regulamin
    i wtedy musi trzymac się zasad ogólnych, czyli kc i kodeksu handlowego? w
    każdym razie, na jaki przepis się powołać? Ja uważam, że liczy się data
    doręczenia, czy ew. stempla pocztowego i podwyższone oprocentowanie
    zastosować od kwietnia.
    2. Termin płatności każdej raty przypada 20go dnia każdego miesiąca, tak
    więc w chwili otrzymania listu miałam zapłaconą ratę i lutową i marcową. Czy
    gdyby się jednak okazało jakimś cudem, że bank ma rację, to czy od kwot do
    uzupełnienia do zaległych rat będę musiała zapłacić również odsetki? Albo,
    co gorsza, karę za nieterminową spłatę?

    Pierwszy raz spotkałam się z takim opóźnieniem, inna sprawa, że to jest
    pierwsza w tym banku podwyżka oprocentowania.

    --
    KingAM

    'just one year of love is better than a lifetime alone'
    [Freddie Mercury]

  • 2. Data: 2006-03-27 15:46:27
    Od: "Darek" <0...@n...poczta.onet>

> [...]
    > handlowego? w każdym razie, na jaki przepis się powołać? Ja uważam, że
    > liczy się data doręczenia, czy ew. stempla pocztowego i podwyższone

    Tutaj nie ma działania prawa wstecz. Jak mozesz przewidziec jaki WIBOR
    będzie za miesiac. Po za tym czytaj umowę i regulamin.

> [...]
    >
    > Pierwszy raz spotkałam się z takim opóźnieniem, inna sprawa, że to jest
    > pierwsza w tym banku podwyżka oprocentowania.

    W tym akurat przypadku powiadomienie trwało ciut za długo. O takiej zmianie
    powinienas byc powiadomiona prze nastepną ratą. Ale o tym kiedy i w jakiej
    formie zostajesz powiadomiona o zmianach decyduje umowa/regulamin.
    Możesz skladać reklamacje jeżeli z tego powodu masz niedoplatę kredytu.

    Darek

  • 3. Data: 2006-03-28 11:25:37
    Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl>

> [...]
    > umowa/regulamin.
    > Możesz skladać reklamacje jeżeli z tego powodu masz niedoplatę kredytu.

    Dziękuję. Zajrzę do umowy, ale wydaje mi się, że powinni o tym informowac z
    wyprzedzeniem.

  • 4. Data: 2006-03-28 15:10:09
    Od: "Darek" <0...@n...poczta.onet>

    > Dziękuję. Zajrzę do umowy, ale wydaje mi się, że powinni o tym informowac
    > z wyprzedzeniem.

    Zazwyczaj jest tak - zmienia się oprocentowanie - wysyłają zawiadomienie.
    Nie da się przewidziec jakie będzie oprocentowanie za miesiąc. Jezeli zarzad
    ustala oprocentowanie to zazwyczaj oglaszane jest na dzień, dwa (no moze
    kilka dni) przed zmianą i obowiązuje od zaraz. Jezeli zmiana oprocentowania
    ustalona jest od stawki Wibor to tą stawkę zmienia się w konkretnym dniu i
    od tego dnia jest zmienione oprocentowanie.
    Co nie zmienia faktu ze o zmianie powinien klient wiedzieć przed następną
    ratą kredytu.

    Moze to rozjaśniło

    Darek

  • 5. Data: 2006-03-28 18:19:19
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Darek" <0...@n...poczta.onet> napisał w wiadomości

> [...]
    > konkretnym dniu i od tego dnia jest zmienione oprocentowanie.
    > Co nie zmienia faktu ze o zmianie powinien klient wiedzieć przed następną

    Ja to widzę inaczej. Oprocentowanie jak i opłaty są istotnym elementem
    umowy. Bank ma obowiązek powiadomić klienta z wyprzedzeniem o zmianach, tak
    aby miał możliwość zareagować (np. zmienić bank). Takie stanowisko
    prezentuje w swoich orzeczeniach UOKiK (np. vs PKO BP czy Millennium).
    Jeszcze inną kwestią jest od kiedy uznaje się powiadomienie jako skuteczne.
    Tutaj kłania się art. 61 KC "Oświadczenie woli, które ma być złożone innej
    osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła
    zapoznać się z jego treścią." Liczy się zatem data dostarczenia pisma, a nie
    wysłania.

  • 6. Data: 2006-03-29 08:17:56
    Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl>

> [...]
    > oprocentowania ustalona jest od stawki Wibor to tą stawkę zmienia się w
    > konkretnym dniu i od tego dnia jest zmienione oprocentowanie.

    No tak. Ja rozumeim, tydzień. Ale jeśli 16 marca dostaję pismo, datowane na
    1 marca, że od 1 lutego jest zmiana oprocentowania, to jednak chyba coś jest
    nie tak...

    > Co nie zmienia faktu ze o zmianie powinien klient wiedzieć przed następną
    > ratą kredytu.
    >
    > Moze to rozjaśniło

    Rozjaśniło i dalej uważam, że będę płacić od kwietnia podwyższoną ratę :)

  • 7. Data: 2006-03-29 08:18:34
    Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl>

> [...]
    > złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki
    > sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią." Liczy się zatem data

    O, i to im przytoczę. Dziękuję :)

  • 8. Data: 2006-03-29 08:20:35
    Od: Kinga 'Słowotok' <k...@b...gazeta.pl>

    I jeszcze ciekawostka: wg pisma decyzja o zmianie oprocentowania została
    podjęta 19 stycznia b.r.

  • 9. Data: 2006-03-30 19:36:20
    Od: "Darek" <0...@n...poczta.onet>

    > Ja to widzę inaczej. Oprocentowanie jak i opłaty są istotnym elementem

    Z tym że zazwyczaj oprocentowanie ustala się jako stawkę Wibor + marża. W
    umowi podawane jet jak zmienia się oprocentowanie i zmiana harmonogramu
    spowodowanego zmianą oprocentowania (w zwiazku ze zmianą stopy bazowej) nie
    stanowi zmian do umowy kredytowej.

    Inna sprawa gdyby oprocentowanie było ustalane przez zarzad.

    Darek