    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Szałamacha listy pisze ... trzeba do głównego podżegacza.
    Date: Thu, 12 May 2016 10:50:57 +0200
    <5730844a$0$658$65785112@news.neostrada.pl>
    <ngs6hb$g7k$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5731b6ad$0$700$65785112@news.neostrada.pl>
    <ngsetk$57h$1@node1.news.atman.pl>
    <5731dcbc$0$22824$65785112@news.neostrada.pl>
    <ngt0bl$pq7$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <57334d10$0$686$65785112@news.neostrada.pl>

    news:57334d10$0$686$65785112@news.neostrada.pl...

    > Jak jeszcze chcesz podniesc kwote wolna od podatku, to sie potem okaze, ze
    > ten PIT musialby z 50 % wynosic.

    Jaki dokładnie powinien być kształt wykresu podatek(włącznie z ZUS) =
    f(dochód) to jest temat wtórny po przyjęciu oczywistego według mnie warunku
    wstępnego, że wykres ten musi się mieścić pod prostą y=x.
    Obecnie (od lat) dla małych x ten wykres nie mieści się pod tą prostą i
    według mnie jest to jeden z istotnych powodów emigracji młodych ludzi i to
    tych najbardziej aktywnych, którzy chcieliby robić coś na własną rękę i
    trafiając na ścianę ZUS podejmują decyzję o wyjeździe.
    Obecność takich ludzi w kraju prowadzi do jego rozwoju i dlatego obecny
    kształt tego wykresu uważam, za celowy sabotaż Polski.

    Wykres ten oczywiście musi być monotoniczny, ale jego pochodna według mnie
    wcale nie musi być monotoniczna.
    Moim zdaniem pochodna powinna osiągać maksimum w okolicy średnich dochodów.
    Logiczne uzasadnienie:
    - najpierw (małe dochody) musisz zapewnić sobie minimum egzystencji, nie
    stać cię na płacenie na państwo,
    - potem (średnie dochody) musisz się zrzucić na państwo i obecnych emerytów
    (nie na swoją emeryturę, bo przyjęliśmy (już dawno) model że pracujący
    zrzucają się na emerytów i z tego trudno się wycofać)
    - potem (duże dochody) nie można płacić za nic - na państwo już się
    _solidnie_ zrzuciłeś, jakbyś miał dalej dużo płacić to byłoby płacenie za
    nic, bo przecież państwo nie zaoferuje ci (za twoje duże podatki) jakichś
    ekstra usług.

    > I zegnajcie podatnicy przy takim podatku - Panama sie ucieszy :-)

    Jeśli w okolicy średnich dochodów nachylenie będzie rzędu 40%, a przy dużych
    rzędu 20% (i tak dużo jak na płacenie "za nic") to może nie będzie powodu
    radości dla Panamy.
    Aby taką skalę łyknęli, ci co nie zrozumieją trzeciego z tych punktów
    powyżej trzeba by to złożyć z dwu składników, z których jeden (ZUS, ale nie
    ZUS) miałby pewne maksimum, ale to byłoby wszystko wpłacane w ramach jednego
    dokumentu typu PIT.

    > Obecny PIT przynosi bardzo malutko - rzedu 50 mld.

    Nie jestem ekonomistą, ale w ramach mojego założenia "maksymalna prostota i
    minimum urzędników" poparł bym ideę: VAT=30%, PIT=0% i przeniesienie
    wszystkich sił i środków urzędniczych związanych z PIT (jest ich chyba
    mnóstwo) do produktywnych działów gospodarki.
    P.G.