  • 21. Data: 2002-12-01 16:17:16
    Temat: Re: Symulacja Kredytów: CHF - PLN
    Od: "Artur" <a...@p...com.pl>

    Witam Dyskutantów.
    Przeczytałem wasze uwagi, racje za i przeciw - można z nich skorzystać.
    Mam w związku z tym pytanko, które dopiero co powstało mi w głowie: czy
    wiecie coś na temat ulg budowlanych w UNII EUROPEJSKIEJ ? Czy istnieją, czy
    ma to jakieś odniesienie do naszego kraju po wstąpieniu?
    Pomyślałem o tym poprzez analogię do VAT`u - okresy przejściowe z 7% na 22%.
    Może kombinuję w złą stronę ale nie interesowałem się tym i nie mam
    informacji.

    Pozdrawiam.

  • 22. Data: 2002-12-01 16:26:53
    Od: t...@p...onet.pl

    > CHF
    > >>

    > Zero reakcji
    *************
    Ja tak nie uważam, ale może się myle.
    *************

    > ostatnie
    > >>

    > Zero zastanowienia, nawet sie nie zajaknale
    ******************************
    Uwaga nie na temat. Jednak odpowiem. Róznica w oprocentowaniu kredytów była
    duża. Teraz wynosi tylko 7,65-3,50=4,15% i jest skutecznie niwelowana przez
    różnice kursów kupna i sprzedaży przy udzielaniu kredytu jak i przez wzrost
    kursu sprzedaży CHF.

    **************************

    > Zupelny brak refleksji, tylko slepa wiara.

    > temat.
    >
    > Sporo arogancji

    > Tak jak i Twoja - brac w PLN
    ******************
    Ja nie mówię brać w PLN (patrz moje wcześniejsze wypowiedzi), tylko stwierdzam,
    że sprawa jest bardzo dyskusyjna " w czym brać".

    *****************

    > Nie wiesz tego - czyste spekulacje. Tak jak twoje 1,5 % na pol roku
    ***************
    Ale decyzja czy brać w PLN czy w CHF tylko od tego zależy i spekulacja musi
    dotyczyć tych wartości a nie, np "wzrostu ceny ziemi po wstąpieniu do Uni".
    Czyżbys tego nie rozumiał?
    **************

    > I nie zgadzam sie. Uwazam je za wyssane z palca.
    **************
    To podaj swoje przewidywania dotyczące zachowania się tych parametrów. Wtedy
    będzie można coś policzyć.
    **************

    > Jeżeli jednak podajesz inne argumenty w rodzaju "lokaty w dowolnej
    > tylko
    > >

    > Znowu arogancja i zero argumentow. Lokaty w PLN byly bardziej oplacalne od
    > lokat w walucie a kredyty w dowolnej z walut ( $, DM, potem E, CHF ) BYLY
    > bardziej oplacalne od kredytow w PLN przez ostatnie 10 lat. To latwo
    > sprawdzalny fakt. Sprawdz, przelicz, potem pisz. Ludzie myslacy tak jak Ty
    > przez ostatnie 10 lat PERMANENTNIE WTAPIALI.
    *************
    Wpadasz w Swój styl. Jeszcze raz proszę podaj swoje przewidywania dotyczące
    zachowania się wzmiankowanych trzech parametrów.
    *************
    > na
    >
    > To sluszne zalozenie.

    > Nie pisalem o sponsorach, nie zmieniaj watku.
    ************
    Bardzo przepraszam. To była uwaga ogólna, nie dotycząca Ciebie.

    *****************

  • 23. Data: 2002-12-01 16:45:30
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    >Ja tak nie uważam, ale może się myle.
    >*************

    OK, w koncu tu nic nie wiadomo na pewno.

    >Ja nie mówię brać w PLN (patrz moje wcze?niejsze wypowiedzi), tylko
    stwierdzam,
    >że sprawa jest bardzo dyskusyjna " w czym brać".

    Tak, oczywiscie. Wydaje sie zreszta, ze wszystke argumenty juz padly :))

    W takim razie pokusze sie o probe podsumowania:

    Uwazasz, ze przy zalozeniu pelzajacego, powolnego ale jednak spadku wartosci
    zlotowki ( mniejsza 0,9 czy 1,5 % polrocznie) podejmowanie ryzyka kursowego
    przy kredycie w CHF jest mocno watpliwe. Przy tym zalozeniu oczywiscie sie
    zgadzam. Zreszta gdybym bral kredyt na samochod, chyvba tez wybralbym PLN.
    Mam nadzieje, ze trafnie oddalem twoj punkt widzenia.

    Z kolei moj jest taki:
    Zlotowka powinna sie wzmocnic, bo lezy to w interesie silniejszego z
    partnerow - Unii. Nieruchomosci powinny pojsc do gory - bo tak bylo we
    wszystkich krajach porownywalnych z Polska wchodzacych do unii. Brac wiec
    ile wlezie byle na opczatku bylo jak najtaniej - i tak sie oplaci. I z tym z
    kolei Ty sie nie zgadzasz - coz - rozumiem to.

    Sam problem jest mi dosyc bliski, bo niedawno - podczas ostatniego wyskoku
    walut doradzilem znajomemu przewalutowanie - na razie zarabia i na odsetkach
    i na kapitale - ale nie chcialbym byc w swojej skorze, kiedy zacznie tracic.
    Ja rowniez mysle o kredycie na mieszkanie - stad zastanowienie i na razie
    sklaniam sie ku CHF.

    Ale tak naprawde - to o decyzji w duzej mierze stanowi wrodzona sklonnosc do
    ryzyka. Ta u mnie jesy niemala.

    pzdr
    wkg

    PS. Jak zauwazyles jakies niescislosci, to sprostuj, ale zgrubsza juz sie
    wypowiedzielismy chyba :)

  • 24. Data: 2002-12-01 18:54:22
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > PS Gdyby ktoś był zainteresowany symulacją przy innych założeniach to
    chętnie
    > podam wyniki.

    Czy analizowales jakas walute historycznie/przekrojowo: co miesiac na ten
    sam dzien splaty kredytu i porownywales koszt kredytu walutowego z kosztem
    zlotowkowego?
    Ja jestem zainteresowany pewnymi rozliczeniami denominowanymi w USD.
    Zrobilem porownanie od stycznia 1999 - sredniego NBP. Wydawaloby sie, ze
    kurs USD bedzie szedl caly czas w gore. A tak nie jest. Moze podobnie
    bylo/bedzie z innymi walutami?

    Karol

  • 25. Data: 2002-12-01 19:08:31
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:asdmbd$17f$1@foka.acn.pl, Karol wrote:
> [...]

    > Czy analizowales jakas walute historycznie/przekrojowo: co miesiac na
    > ten sam dzien splaty kredytu i porownywales koszt kredytu walutowego

    Interesujący aspekt! W sumie nie jest chyba wykluczone, że w kursie
    PLN-waluta obca może istnieć jakiś składnik periodyczny o okresie
    miesięcznym (np. posiedzenia RPP, ogłoszenia wyników gospodarczych). Wtedy
    lokalizacja daty spłaty kredytu mogłaby istotnie zmieniać wzajemną relację
    między kredytami w PLN versus inna waluta.

    --
    Robert

  • 26. Data: 2002-12-01 19:36:39
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]

    > ile wlezie byle na opczatku bylo jak najtaniej - i tak sie oplaci. I z tym z
    > kolei Ty sie nie zgadzasz - coz - rozumiem to.
    Niezupełnie. Jeżeli złotówka po czterech latach będzie na tym samym poziomie
    lub jeszcze mocniejsza, to należy brać kredyt tylko w CHF; w innej walucie
    (EURO, USD) bym nie radził bo oprocentowanie mocno zbliżone do kredytu w PLN;
    porównaj 7,65% PLN a około 5-6% w EURO.
    Jest jednak pewien problem. Przy wzmocnieniu się złotówki WIBOR może spaść
    radykalnie, a na LIBOR nie ma to żadnego znaczenia. W konsekwencji ten co brał
    w CHF np. wg reguły LIBOR3M + 2,77 (to daje 3,5%, bo aktualny LIBOR3N dla CHF =
    0,73%) pozostanie na tym oprocentowaniu, a temu co brał w PLN np. wg. reguły
    WIBOR3M+1% (aktualnie WIBOR3M = 6,5%) oprocentowanie spadnie. Jak będzie w
    rzeczywistości. Tego nikt nie wie. Ale sądze, że chyba WIBOR będzie spadał i to
    niezależnie od stanu złotówki. W ostatnich kilku miesiącach spadł radykalnie.
    Ta uwaga osłabia trochę moją pewność, czy przy zachowaniu siły złotówki
    bezwzględnie brać kredyt w CHF.

> [...]
    > wkg
    >
    > PS. Jak zauwazyles jakies niescislosci, to sprostuj, ale zgrubsza juz sie

    Chciałem jeszcze raz podkreślić, że otworzyłem ten temat tylko dlatego,
    ponieważ wielu ludzi sądzi następująco: "Jeżeli kurs (sprzedaży) CHF wzrośnie
    np o 10%, to odpowiada to wzrostowi oprocentowania kredytu o 10%". Spróbuj
    zrobić test na swoich kolegach. Wtedy przekonasz się, że mam rację. I tak
    rozumując biorą kredyty w CHF lub innej walucie. Pozdrowienia z przeprosinami
    za "złośliwości" Tensor1

  • 27. Data: 2002-12-01 20:08:44
    Temat: OT - netykieta; Re: Symulacja Kredytów: CHF - PLN
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:6aec.000003ae.3dea64c6@newsgate.onet.pl, Użytkownik wrote:

    > Pozdrowienia z przeprosinami za
    > "złośliwości" Tensor1

    Jeśli wybaczysz mi osobistą wycieczkę, to jako biernego obserwatora tego
    wątku i pierwszego, w którym brałeś ostatnio nad wyraz aktywny udział (o
    rozumieniu stopy rzeczywistej i efektywnej), uderzyła mnie wówczas dość
    niespotykana w pozytywnym sensie doza cierpliwości i wyrozumiałości w Twoich
    postach, przy zupełnym braku złośliwości.

    Niestety coś zupełnie odwrotnego zaobserwowałem w wątku bieżącym.

    Nie wiem, co wpłynęło na taką przemianę, ale pragnę Ci powiedzieć, że z
    wielką przyjemnością czytałem tamte starsze Twoje posty, bardzo rzeczowe i
    cierpliwe; bo takich "wyzłośliwiających się" jest na grupach aż nadto :(

    Chętnie widziałbym więc znowu "tamtego" tensora1 :)

    Przepraszam, jeśli uraża Cię ta ocena, a grupę za OT.

    --
    Robert

  • 28. Data: 2002-12-01 20:11:47
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    >(EURO, USD) bym nie radził bo oprocentowanie mocno zbliżone do kredytu w

    Nooo, z innych to rozwazalem jeszcze tylko jena :)

> [...]
    brał
    >w CHF np. wg reguły LIBOR3M + 2,77 (to daje 3,5%, bo aktualny LIBOR3N dla
    Co do WIBORU. Wlasnie nie widze miejsca na spadki :( O ile spadek inflacji
    jest wymuszony polityka RPP, to WIBOR jest trzymany deficytem budzetowym. A
    tu: ZUS na krawedzi, rolnicy z ich nierentowna produkcja i silna
    reprezentacja w wyborach.... Kazdy rzad zapycha dziury i aby do najblizszych
    wyborow. Musza pozyczac. I to na wysoki procent. A bankom w to graj.
    Nieladnie mi to wyglada.

    Niestety, zalozenia zawsze beda obarczone duzym bledem. I to o
    konsekwencjach znacznie wiekszych od: Srebrny Fortis za 9/mies czy Integrum
    z 3,50. Ale dobrze robisz przypominajac o zagrozeniach a w szczegolnosci
    roznicy w kursach zakupu nominalu i sprzedazy walut na pokrycie rat ( bo
    prowizje jakie sa kazdy widzi ). Gdzies tu wyczytalem, ze ktorys z bankow
    pisze umowy tak, zeby splaty wypadaly zawsze tego samego dnia miesiaca i
    wtedy zlotowka dziwnie spada - w tym banku oczywiscie.

    Jedno jest pewne ( to troche do postow o okresowosci kursow ). Jezeli w
    ogole brac kredyt w walucie to zaraz potem, jak na scenie politycznej robi
    sie goraco - jakies veto prezydenta, klopoty z ustawa budzetowa, rozpad
    koalicji, przemowienia Millera o nieuchronnosci krachu. Ten scenariusz
    akurat nie zawodzi :))

    pzdr
    wkg

  • 29. Data: 2002-12-01 20:15:59
    Temat: Re: OT - netykieta; Re: Symulacja Kredytów: CHF - PLN
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    >Niestety co? zupełnie odwrotnego zaobserwowałem w w?tku bież?cym.

    Eeeee, w skali 1-10 to bylismy kolo 0,8, temat jest goracy, bo do ugrania
    duzo, ale cena ( w szczegolnosci przy zalamaniu negocjacji z Unia ) moze byc
    zabojcza.

    pzdr
    wkg

  • 30. Data: 2002-12-01 23:17:09
    Temat: Re: Symulacja Kredytów: CHF - PLN [dlugie]
    Od: "Pirxx" <pirxx@NO_SPAMmail.icpnet.pl>

> [...]
    > krotkoterminowi spekulanci, ktorzy z pewnoscia nie maja racji, racje masz
    > Ty. Naprawde nie widzisz zwiazku miedzy opalcalnoscia lokaty w PLN a

    Tutaj trzeba by zacytowac drobny druk z reklam funduszy inwestycyjnych:
    "Wyniki z przeszlosci nie sa gwarancja przyszlych zyskow" ;-))
    Warunki sie zmienily - przez ostatnie 10 lat oprocentowanie w PLN zawieralo premie za
    ryzyko. Obecnie, gdy zblizamy sie do Unii a potem tez do Euro, ta premia bedzie co
    raz
    mniejsza... Wiec oprocentowanie w PLN bedzie spadac.
    Co do inwestorow kupujacych nasze papiery skarbowe to sa to zawodowcy gotowi ponosic
    dosc
    duze ryzyko. W przeszlosci inwestowali w PLN z duza premia za ryzyko i wygrali, bo
    Polska
    nie wpadla w duzy kryzys (ale juz np jesli kupili papiery Argentyny, Rosji czy
    Brazylii to
    stacili lub przynajmniej niezle sie najedli strachu). Obecnie nadal kupuja bo
    spodziewaja
    sie spadku stop procentowych (dla obligacji o stalej stopie spadek stop na rynku
    powoduje
    wzrost kursu i zysk kapitalowy). Mysle ze do konca 2003 RPP obnizy stopy jeszcze o
    min 1%.
    Trzeba tez pamietac, ze inwestorzy zawodowi na biezaco sledza rynek i moga sie
    wycofac z
    inwestycji w ciagu kilku godzin, redukujac ewentualne straty. Dla "drobnego ciulacza"
    (przepraszam wszystkich, ktorzy poczuja sie urazeni, ale ja tez sie do "drobnych"
    zaliczam) czas reakcji to w najlepszym przypadku kilka dni. Wtedy moze byc juz za
    pozno
    na przewalutowanie na PLN.
    No i do tego, jak juz wczesniej byla mowa, wszystkie koszty i marze dla kredytow w
    walutach sa wyzsze. Po pierwsze, banki chca zarobic na "naiwnych", ktorzy porownuja
    tylko
    stopy procentowe, nie w pelni uswiadamiajac sobie ryzyko kursowe. Po drugie, banki
    chca
    tez zarobic na wyzsze ryzyko kredytow w walucie. One maja swiadomosc, ze w razie
    wiekszego
    kryzysu i spadku kursu PLN moze sie pojawic wiele osob, ktore nie "udzwigna" wyzszych
    rat.

> [...]
    > wartosci naszej waluty w ogole nie dopuszczasz - dziwne. Uwazam, ze jest
    > niedowartosciowana, wiele innych osob tez tak uwaza.

    W sumie jedyny argument, ktory obecnie moze przemawiac za kredytem w obcej walucie
    jest
    taki, ze ktos sie spodziewa umocnienia PLN. Ale to jest oczywiscie czysta spekulacja.
    Mozna oczywiscie przedstawic pewne argumenty ekonomiczne za takim pogladem (teora
    kursow
    wg sily nabywczej, wzrost wydajnosci itp).
    Jesli ktos nie jest zbyt skory do podejmowania ryzyka i nie ma ochoty denerwowac sie,
    ze
    mu zadluzenie skoczylo z dnia na dzien o 5% bo Kolodko mrugnal okiem albo kichnal, to
    doradzalbym kredyt w PLN. Chyba ze rzeczywiscie zarabia w obcych walutach.
    W mojej opinii roznica w oprocentowaniu nie uzasadnia przyjmowania na siebie ryzyka
    kursowego.

> [...]
    > wiekszy nominal kredytu. Poniewaz w wszystkich "biednych" krajach Unii po
    > wprowadzeniu Euro ceny skoczyly jak szalone ( szczegolnie nieruchomosci) -
    > zobacz Irlandie, Grecje czy Portugalie - zakladam, ze u nas bedzie tak samo,
    > na razie nieruchomosci sa bardzo tanie (niezle lokalizacje 1000 $/m2
    > mieszkania). Ludzie tak myslacy lepiej zrobia biorac kredyt w CHF-ach, byc
    > moze za kilka lat kapital ich kredytu nie spadnie znaczaco, ale
    > nieruchomosci beda znaczaco wiecej warte. Tych zas w tej chwili moga wiecej
    > kupic wlasnie biorac kredyt w CHF. Licz i aktywa i pasywa.

    A co do wzrostu cen nieruchomosci, to tez nie bylbym takim optymista. Grecja i
    Portugalia
    to kraje Srodziemnomorskie, bardzo atrakcyjne turystycznie. Spadek ryzyka
    inwestowania po
    wejsciu do Unii spowodowal, ze ludzie z calej Europy zaczeli kupowac tam domy na lato
    czy
    na starosc. Ale czy z tego mozna wyciagnac wniosek, ze po wejsciu Polski do Unii
    Niemcy i
    Szwedzi zaczna kupowac mieszkania na naszych blokowiskach? Bardzo watpie (choc nie
    mialbym
    nic przeciwko, moze wtedy przestalbym byc "drobnym ciulaczem", sprzedalbym swoje i
    wyjechal do Kalifornii ;-))
    W Polsce jest naprawde duzo terenow pod zabudowe, wiec jesli ceny mieszkan zaczna
    rosnac,
    to po prostu firmy wybuduja nowe domy... A place robotnikow nie wzrosna po wejsciu do
    Unii
    na tyle, zeby cena budowy u nas dorownala cenom tam.
    Oczywiscie Irlandia to juz troche inny przypadek. Wydaje mi sie, ze wzrost cen
    nieruchomosci tam to pochodna boomu, jaki przezyl ten kraj. Notowali wzrost PKB rzedu
    6-8%, naplynelo bardzo duzo inwestorow z USA, dla ktorych byla to idealna odskocznia
    do
    wejscia do Unii (dobrze wyksztalcona sila robocza, mowiaca o angielsku, na dodatek
    pelno
    powiazan rodzinnych - wielu w USA ma korzenie w Irlandii). Nie wydaje mi sie, zeby w
    Polsce mial sie powtorzyc podobny scenariusz. Niestety my nie odniesiemy tak
    spektakularnego sukcesu.

    Uff... To tyle. Na koniec przepraszam autora, ktorego cytuje (wkg), ze
    poprzestawialem
    kolejnosc jego stwierdzen, ale chcialem sie najpierw odniesc do spraw bardziej
    zwiazanych
    z tematem, a do innych w dalszej kolejnosci.

    Pozdrawiam
    Pirxx