    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 20 Aug 2019 04:36:08 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Strata na wymianie przy zwrocie na karte
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 20 sierpnia 2019 11:30:11 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > Wierzę Ci na słowo, więc złożyłem reklamację bazując na Twoim poście ;-)

    Wiara piękna sprawa, ale czy jakiekolwiek jeszcze podstawy masz do składania tej
    reklamacji?
    Najprawdopodobniej bank postąpił wg swojego regulaminu.
    Jedno, co może być ciekawe, to że w odpowiedzi mogą odpowiedni fragment regulaminu
    przytoczyć - bo skoro nie chcesz zdradzić, co to za bank (choć wciąż obstawiam mBank
    i jego debetówkę - visa? - z włączoną funkcją wielowalutową), to samemu tego znaleźć
    nie mogę.
    Bo dla płatności się zgadza, ale ze zwrotem dziwnie dużo.

    Bo wbrew temu, co się może wydawać, płatność i zwrot to są dwie różne operacje,
    właściwie ze sobą niepowiązane.

    Widać to np. przy różnych wymaganiach dla wiśni czy orzeszków, albo chociaż dla
    zwolnienia z opłaty. Zwykle dla "normalsów" jest to tożsame, bo mają tylko jedną
    kartę - ale ja np. każę żonie płacić kartą, która daje moneyback - albo ew. kredytową
    - a jeśli robi zwrot, to zawsze na inną (niż ta z moneybackiem), darmową debetówkę. W
    ten sposób bank, którego kartą płaciłem, nic nie wie o zwrocie, i nie nalicza sumy
    czy liczby transakcji "na minus" albo nie zabiera punktów w priceless specials.
    Zwykle się udaje, choć są sklepy, gdzie upierają się przy zwrocie na tą samą kartę -
    ale na szczęście jest ich niewiele.

    A zupełnie czym innym jest płatność, która nie doszła do skutku - np. została
    założona blokada, która później zniknęła.

    Więc najprawdopodobniej z odpowiedzi na reklamację się dowiesz, wg którego punktu
    regulaminu bank Cię skubnął.
    Ale samo składanie reklamacji godne pochwały, nie można im dawać spać spokojnie ;>

    Aha, i na przyszłość - skoro masz debetówkę z funckją wielowalutową w mBąku, to
    otwórz (jeśli jeszcze nie masz) konto dolarowe, załóż (jeśli jeszcze nie masz) kantor
    aliora i wymieniaj złotówki na dolary, gdy coś potrzebujesz kupić za dolary - przelew
    z kantoru aliora do mBanku darmowy (choć natychmiast nie dojdzie, nawet jeśli wziąć
    "tryb expresowy" - ale brać można, bo w ramach licznika też darmowy, a przelew
    powinien dojść w tym samym dniu).

    Ew. dużo szybciej możesz mieć to załatwione w kantorze mBanku - choć po gorszym
    kursie - i musisz sam sprawdzić, jaki kurs dostaniesz, bo podobno jest to
    indywidualne dla klienta.
    Ja na chwilę obecną mam 3,915-3,949, więc tylko troszkę gorzej niż w IKA (3,919-3,945
    - to są kursy "dla wszystkich", ja mam spread mniejszy o 20%) czy santander
    (3,920-3,946) - więc płacąc kartą mBankową bym sobie oczywiście przelewami głowy nie
    zawracał.
    Ale może mieć gorszy kurs - ale nawet jeśli będzie zbliżony do "standardowego" kursu
    mBąka, to i tak kosztować będzie to 3% a nie 3,5% (nie mówiąc o 6%, gdy nie ma się
    właczonej funkcji wielowalutowej) - a do tego nie będzie skutkować jeszcze większym
    oskubaniem przy ew. zwrocie.