    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Stopy procentowe, kurs walut długoterminowy,kredyt.
    Date: Sun, 6 Dec 2009 21:23:36 +0100

    Samotnik napisał(a) w wiadomości: ...

    >Waluta powinna statystycznie (cały czas pomijamy okresowe
    >wahania i rozpatrujemy sprawę długoterminowo) drożeć mniej więcej
    >o różnicę między inflacją Polski a inflacją kraju waluty. Po prostu
    >jeśli np. u nas inflacja wynosi X, a w kraju waluty zero, to co roku
    >właśnie o X powinny drożeć u nas wszelkie towary, w tym i specyficzny
    >towar, jakim jest waluta obca. Wzrost ten w skali długoterminowej
    >pomniejszać może jedynie inflacja w kraju waluty. Teoretycznie jeśli kraje
    >mają taką samą inflację, to kurs powinien pozostawać stały.

    Trzeba by jeszcze założyć stałe proporcje innych paramatrów np. wydajności
    gospodarki, wymiany handlowej miedzy tymi państwami itd. a to raczej
    trudne.
    Wartość nominalna waluty wewnątrz kraju nie ma znaczenia (np. denominacja).
    Wartość ujawnia się "na granicy" w konfrontacji z innymi walutami. A
    na wyniki konfrontacji mają też wpływ takie czynniki jak wiara w
    przysłość państw, gospodatek, walut.
    Nie da się jaiejkolwiek waluty (czy gospodarki) uznać za "stały poziom
    odniesienia". Koszyki walutowe to przybliżenie. Nie wiem czy przywiązanie
    walut do tego samego kruszca załatwi do końca sprawę.

    >Niestety jak się weźmie historię CHFPLN od 2000 roku i rozpatrzy średnią
    >kroczącą, to widać, że CHF to tak mniej więcej o 1% rocznie drożeje. A
    >różnice LIBOR/WIBOR są dużo większe. Gdzie się zgubiła reszta? Wygląda na
    >to, że jesteśmy krajem z niemal tak stabilną gospodarką, jak Szwajcaria, a
    >to przecież bzdura!

    Podstawy mamy bardziej niestabilne, ale przez pewien czas możemy wypaść
    dość stabilnie.

    >No chyba, że frank jest obecnie niedowartościowany,

    lub przewartościowane są inne waluty wymieniane najczęściej na CHF i z
    powrotem, pośrednio wpływające na jego kurs

    >a właściwy kurs to ten z okolic 3,30... ;)
    >
    >Podejrzewam, że bardzo upraszczam mechanizmy, za których dokładne opisanie
    >pewnie ktoś kiedyś dostanie Nobla. :) Ale pytanie brzmi - czy da się
    >znaleźć zależność między długoterminowym wzrostem kursu waluty, a stopami
    >procentowymi w kraju waluty i PL?

    Uwaga jw. dotycząca waluty (i gospodarki) odniesienia.
    Poza tym relacje między stopami a inflacją to też kwestia polityki
    pieniężnej - przyczyna i skutek mogą zamieniać się miejscami, i to
    niekoniecznie realizując podręcznikową zasadę ujemnego sprzężenia zwrotnego.

    > Coś mi się wydaje, że da się, ale różne
    >inne, trudniejsze do opisania statystycznego czynniki mają na te kursy
    >dużo większy wpływ.

    Też tak uważam, chociaż teoretycznie długoterminowy trend powinien być
    na wzmocnienie walut krajów "goniących". Zakładając więcej towarów i
    usług wytwarzanych, do obsługi potrzeba większej wartości pieniądza -
    więcej złotówek lub silniejszych złotówek. Lub (najpewniej) nieco
    więcej nieco silniejszych złotówek.
    Co nie wyklucza dużo więcej ale słabszych złotówek...

    Arek