    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Sposób na pieniądze
    Date: Sun, 19 Apr 2015 03:07:21 +0200
    <mgob88$9pf$1@mx1.internetia.pl> <s...@p...org>
    <mgof6k$83e$3@node2.news.atman.pl> <mgorrc$u3l$1@dont-email.me>
    <mgosi1$nhf$2@node2.news.atman.pl> <mgov22$bsm$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@i...dyndns.org.invalid.150416.invalid>
    <mgpjkq$3cr$3@node1.news.atman.pl>
    <1...@i...dyndns.org.invalid.150417.invalid>
    <mgr4t6$2ds$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@i...dyndns.org.invalid.150417.invalid>
    <mgrk5r$j6e$1@node2.news.atman.pl> <mgrnhs$nas$1@mx1.internetia.pl>
    <mgsaer$9tj$1@node2.news.atman.pl> <mgt0if$2t8$1@mx1.internetia.pl>
    <mgtnro$fak$1@node1.news.atman.pl> <mgu05b$fr2$1@mx1.internetia.pl>
    <mgu2oi$sas$1@node1.news.atman.pl> <mgui6l$e3c$1@mx1.internetia.pl>

    "LordBluzgR" mgui6l$e3c$...@m...internetia.pl

    > No wyciąłem :) bo nadal nie odpowiedziałeś poprawnie.

    Mógłbyś przypomnieć pytanie?

    > Poniżej przykłady na Twoją bzdurowatość:

    > ,,Natomiast teraz Explorera chce pozbyć się Silverlight".
    > ,,Natomiast teraz Firefoxa chce pozbyć się Silverlight".
    > ,,Natomiast teraz Maxthona chce pozbyć się Silverlight".
    > ,,Natomiast teraz Chroma chce pozbyć się Silverlight".

    Nie widzę związku. :) Do dwóch pierwszych słów ('Explorer'
    i 'Firefox') dodajesz na końcu 'a', natomiast do słowa
    'Chrome' nie dodajesz 'a', lecz zmieniasz końcowe 'e' w 'a'.
    (ja też zmieniam, ale nie dodaję, czyli związku raczej nie ma)

    Trzeciego słowa nie znam, więc nie wypowiem się.

    Istotnie -- dodanie 'a' na końcu może (nie musi, co ukazuje
    odmiana słowa 'chrom') sugerować utworzenie dopełniacza, ale
    dlaczego zmiana końcowego 'e' w 'a' ma sugerować takie utworzenie?

    > Gdybyś nie kombinował z nazwą Google Chrome to problem by nie istniał.

    W innych zdaniach (mimo identycznego kombinowania) nie zaistniał problem.

    > Ponieważ lubisz zniekształcać nazwy (np: flash/flaszka) to później wychodzą bzdury
    :)

    Także nie widzę powiązań z problemem podmiotu w wiadomym zdaniu.

    > Łapiesz swoją bzdurę jaśniej?

    Łapię Twoje łapanie czegokolwiek. :)

    Wg Ciebie nazywam przeglądarkę Googlastą mianem 'Chrom'?
    I odmieniam tę nazwę tak, iż w dopełniaczu jest 'Chroma'?
    Słowo 'flaszka' znalazłeś, choć w tym wątku nie ma słowa 'flaszka',
    ale nie znalazłeś nazwy 'Chroma' w mianowniku, choć była w tym wątku?

    Nie widzę uzasadnienia myślenia:

    'Silverlight' to podmiot
    'Chroma' to dopełnienie

    gdyż:

    () w innym moim zdaniu (niejako poprzednim) słowo
    'Chroma' występuje jako podmiot i oznacza przeglądarkę
    () ponadto 'Chroma' nie jest dopełniaczem ani do
    mianownika 'Chrom', ani do mianownika 'Chrome'
    () i na dodatek nigdzie (poza ewentualnymi moimi błędami)
    nie nazywam tej przeglądarki mianem/nazwą 'Chrom'.

    -=-

    IMO i Ty, i moi inni pseudoadwersarze (z osobnikiem masti na czele tuż
    za osobnikiem Tom N) nie wiesz, jak odmieniać rzeczowniki. :) Gdybyś
    wiedział, nie dziwiłby Cię ani 'Silverlight' w mianowniku, ani nie
    uznałbyś, iż 'Chroma' to dopełniacz do 'Chrome'. :)

    Wprawdzie zauważyłeś, że dopełniaczem do słowa 'chrom' nie jest
    'chroma', jednak niczego ciekawego to nie wnosi na moją niekorzyść.

    Swego czasu pewien hrabia z polszczyzny dokonał odmiany słowa 'Korteria',
    czy jakoś podobnie. Chciał w ten sposób pochwalić się znajomością łaciny.
    Problem w tym, że nie miał pojęcia o tym słowie, gdyż nie tylko nie ma
    tego słowa w łacinie, ale (w pewnym sensie) nie ma tego słowa nigdzie,
    gdyż słowo to ('Korteria') jest moim neologizmem i chyba nawet ja (czyli
    twórca tego słowa) nie opracowałem takiej odmiany nawet w języku polskim.

    Hrabia posłużył się prymitywnym kalkowaniem opartym o podobieństwo pisowni,
    zapominając najwyraźniej o tym, że w odmianie ważne jest poznanie i budowy
    (morfologii) słowa (wydzielenie morfemów czy prefiksów i/lub sufiksów),
    i znaczenia, i etymologii, i lokalnych zwyczajów...

    -=-

    Reasumując:

    (a) słowo 'Chroma' nijak nie jest dopełniaczem do mianownika 'Chrome'

    (b) w innym moim zdaniu 'Chroma' jest podmiotem
    (jakoś to nie dziwi tych, którzy za chwilę widzą
    w słowie 'Chroma' dopełniacz i dopełnienie w zdaniu)

    (c) słowo 'Silverlight' nie jest łatwe w odmienianiu polskim,
    gdyż to zlepek niepolskich słów niemożliwy do racjonalnego
    przetłumaczenia na jakikolwiek język, zatem użycie mianownika
    nie musi dziwić i nie musi sugerować, iż słowo to w zdaniu
    pełni rolę podmiotu, skoro jest użyte w podstawowej formie
    (czyli w mianowniku);

    podstawową formę zachowamy także w wypadku trudnych nazwisk;
    łatwe nazwiska odmieniamy wg zasady przykładowo takiej:

    http://sjp.pwn.pl/zasady/;629611

    Ogólne zalecenie dotyczące odmiany nazwisk polskich i obcych jest
    następujące: jeśli tylko jest możliwe przyporządkowanie nazwiska
    jakiemuś wzorcowi odmiany, należy je odmieniać. Wybór odpowiedniego
    wzorca odmiany zależy głównie od:

    1) płci właściciela,
    2) jego narodowości,
    3) zakończenia nazwiska (może chodzić albo o zakończenie
    fonetycznej formy nazwiska, albo o zakończenie tematu).

    mniej ogólnie mamy choćby tutaj -- oto jedna z wielu stron WWW

    http://www.nazwiska.pawlowice.pl/

    pomagających w odmienianiu nazwisk;

    słowo 'Silverlight' przed odmienieniem należałoby najpierw stosownie
    zbadać, na co ja nie miałem czasu -- jest to nazwa własna (coś na kształt
    nazwiska czy imienia) powstała ze zlepienia dwóch niepolskich (akurat
    angielskich -- to łatwo zgadnąć) słów dająca coś, co (przepraszam) nie
    ma żadnego sensu (chyba przypomina światło Księżyca, jednak trudno mi
    zgadnąć, jaki ma związek z funkcją pełnioną przez produkt o tej nazwie)

    (d) raczej rzadko stosuję szyk aż tak swobodny, aby orzeczenie
    kleić do dopełnienia, zamiast do podmiotu; takie starania
    nazywamy (pogardliwie lub niepogardliwie) ,,poezją''

    rzecz jasna może być tak, że dopełnienie umieszczę bliżej dopełnienia
    niż podmiotu -- licząc literami, jako że (na przykład) podmiot może
    być jakoś przyozdobiony jakimiś przydawkami (przykład: 'drogą jechała
    zielona furgonetka') które raczej lubię (lubię -- jeszcze nie stosuję
    tutaj twardych zasad) stawiać po stosownej stronie podmiotu, aby ukazać,
    jaką przydawkę mam na myśli:

    Biała galeria -- galeria w kolorze białym
    galeria Biała -- galeria o nazwie Biała

    aby rozjaśnić, odsyłam tutaj do Wikipedii:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przydawka

    Przydawka charakteryzująca a klasyfikująca

    karlik większy -- (przydawka klasyfikująca) jest nazwą gatunkową
    i nic nie mówi o wielkości danego osobnika względem innego (nawet
    najmniejszy osobnik tego gatunku jest karlikiem większym)

    większy karlik - (przydawka charakteryzująca) opisuje fakt, że jeden
    osobnik jest większy od drugiego, ale nic nie mówi o przynależności
    gatunkowej (być może chodzi o karlika malutkiego lub drobnego)

    innym powodem rzekomego oddalenia może być zaprzeczenie przed orzeczeniem:

    Zuzia nie idzie do szkoły.

    IMO 3 początkowe punkty (a, b, c) mówią wystarczająco dużo o problemie
    ,,odwrotności''.
    Punkt ostatni (d) dodaję jako urozmaicenie? ;) Niekoniecznie. Zdrowe zdanie raczej
    ma kształt taki:

    podmiot orzeczenie dopełnienie

    Zuzia idzie do szkoły.

    nie zaś taki:

    Do szkoły idzie Zuzia.

    a już na pewno nie tak:

    Szkoły do idzie Zuzia.

    IMO szyk:

    Natomiast teraz Zuzzany chce pozbyć się Radosław.

    jest mniej naturany niż szyk:

    Natomiast teraz Zuzzana chce pozbyć się Radosława.

    zwłaszcza wtedy, gdy chwilę wcześniej pisałem:

    Kiedyś zauważyłem, że Zuzanna jakoś natrętnie kieruje do Karola.

    a cały wątek traktuje o firmie Google -- związanej z ,,Zuzanną''.

    I jeszcze raz -- IMO 3 pierwsze punkty są dostatecznym wyjaśnieniem.

    Tu koniec reasumacji. ;)

    -=-

    IMO spór raczej z rodziny:

    'misie lubią dzieci' <-- gdzie tu jest podmiot?

    -=-

    I gdzie jest pytanie, na które nie dostałeś odpowiedzi?

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'