  • 21. Data: 2002-01-23 14:50:53
    Temat: Re: Sanchez Profile...
    Od: Marcin Kasperski <M...@a...waw.pl>

    Przemyslaw 'Morp][ik' Berlinski wrote:

    > Witam,
    >
    > Chcialbym sie dowiedziec, czy istnieje cos takiego jak wersja demo
    > lub tez wersja szkoleniowa dzialajaca off-line systemu Profile firmy
    > Sanchez? Chodzi o aplikacje o minimalnej funkcjonalnosci a zarazem
    > taka, na ktorej mozna w latwy sposob pocwiczyc podstawowe operacje i
    > przyswoic sobie GUI.

    I tak i nie i się nie da.

    1) Firma Sanchez wersji demo nie udostępnia. Wręcz przeciwnie,
    Sanchez robi duże pieniądze na szkoleniach (kosztujących słono).

    2) Podobno istnieje wersja Profile na Windows ale nigdy jej nie
    widziałem. W polskich bankach chyba standardową platformą jest VMS.

    3) Wdrozenia Profile mają to do siebie, że ... są różne. To nie jest
    aplikacja, którą instalujesz, puszczasz i masz. Znacząca część
    interfejsów faktycznie w bankach używanych powstaje w trakcie
    wdrożenia (czy to przez adaptację formatek które w Profile są, czy to
    przez pisanie nowych). To samo dotyczy struktur bazodanowych, które
    są na różne sposoby rozszerzane etc.

    4) Firma Sanchez udostępniła sam język MUMPS wraz z bazą danych,
    bodajże wręcz jako projekt open-source, można tego poszukać i
    się uczyć, co da przygotowanie do pracy najniższego poziomu.

    PS Moim zdaniem MUMPS jest obrzydliwy ;-)

  • 22. Data: 2002-01-23 16:50:15
    Od: Daniel Walczak <a...@e...com.pl>

    On Wed, 23 Jan 2002 15:50:53 +0100, Marcin Kasperski
    <M...@a...waw.pl> wrote:

    > 1) Firma Sanchez wersji demo nie udostępnia. Wręcz przeciwnie,
    > Sanchez robi duże pieniądze na szkoleniach (kosztujących słono).

    Owszem, ale za to obiad jest w cenie ;-)

    > 2) Podobno istnieje wersja Profile na Windows ale nigdy jej nie
    > widziałem. W polskich bankach chyba standardową platformą jest VMS.

    www.sanchez.com i wejdź w menu "Profile for Windows" :), zresztą jak już
    napisano wersja PfW jest używana nawet w polskich bankach: w PBK i
    KredynBanku.

> [...]
    > wdrożenia (czy to przez adaptację formatek które w Profile są, czy to
    > przez pisanie nowych). To samo dotyczy struktur bazodanowych, które

    To się robi przed wdrożeniem, w trakcie jest za późno...

    > 4) Firma Sanchez udostępniła sam język MUMPS wraz z bazą danych,
    > bodajże wręcz jako projekt open-source, można tego poszukać i
    > się uczyć, co da przygotowanie do pracy najniższego poziomu.

    Zwykłemu użytkownikowi nie jest to do niczego potrzebne, właściwie tylko
    programistom w Centrali banku, czy zespole "ddevelopmentu", o ile bank
    customizuje system "własnymi siłami", lub programistom w firmach, które
    współpracują z Sanchezem przy wdrożeniach Profile'a.

    > PS Moim zdaniem MUMPS jest obrzydliwy ;-)

    Jest :)

    Axe

  • 23. Data: 2002-01-23 21:05:56
    Od: Marcin Kasperski <M...@a...waw.pl>

    > www.sanchez.com i wejdź w menu "Profile for Windows" :), zresztą jak
    > już napisano wersja PfW jest używana nawet w polskich bankach: w PBK
    > i KredynBanku.

    Chodziło mi o wersję standalone a nie o windzianego klienta do
    systemu chodzącego na czymś większym.

    > To się robi przed wdrożeniem, w trakcie jest za późno...

    Dobra, dobra, zależy jak zdefiniujemy słowo wdrożenie. Bank X
    ogłasza, że będzie wdrażał Profile, następnie programiści tłuką,
    następnie to instalują i puszczają w ruch. Formalnie słowo wdrożenie
    obejmuje te ostatnie operacje ale... ważne jest że 'tłuczenie' odbywa
    się w konkretnym banku na jego potrzeby.

> [...]
    > ile bank customizuje system "własnymi siłami", lub programistom w
    > firmach, które współpracują z Sanchezem przy wdrożeniach Profile'a.

    Orginalny pytający nie powiedział, po co mu to Profile potrzebne -
    czy chce się uczyć by zostać zaawansowanym clerkiem, czy też może
    właśnie programistą. Jakby chciał zostać programistą, znajomość
    MUMPSa nie zaszkodzi.

  • 24. Data: 2002-01-23 21:29:39
    Od: pitr <n...@n...pbk.pl>

    Daniel Walczak wrote:

    > Tak? Powiedz to ludziom w Centrali, bo jakoś gdy ja tam siedziałem nie było
    > jeszcze słowa o GUI (choć wtedy odpalany był dopiero "pilot branch").
    > Btw bez trybu terminalowego _nie_uruchomisz_ dayenda...więc _musicie_ go
    > używać (ok, wiem, że się czepiam, bo Tobie chodzi o obsługę oddziałową, a
    > nie Centralę). Co do waszego GUI, to ok., nie chciało mi się sprawdzać, a w
    > sumie nie bywałem w oddziałach.

    no fakt GUI do VMSa nie potrafi wszystkiego i jest w jezyku angielskim
    ;)
    a chodzilo mi oczywiscie o obsluge klienta (co sie dzieje w >300
    placowkach) a nie to co robia operatorzy w centrali, niesadze tez zeby
    czlowiek sie pytal o obsluge profila od strony centrali bo tam i tak bez
    jakiegos przeszkoelnia nie zostanie wpuszczony.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 25. Data: 2002-01-23 21:30:45
    Od: pitr <n...@n...pbk.pl>

    Daniel Walczak wrote:

    > Człowieku, zobacz od czego zaczęła się dyskusja. Ktoś zapytał o wersję
    > "demo" Profile'a, żeby się go nauczyć. Nie wiem jak Ty, ale ja odniosłem
    > wrażenie, że chodzi mu o taką wersję do odpalenia w domu.

    OK
    niezrozumielismy sie

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 26. Data: 2002-01-24 09:42:29
    Od: Daniel Walczak <a...@e...com.pl>

    On Wed, 23 Jan 2002 22:29:39 +0100, pitr <n...@n...pbk.pl> wrote:

    > no fakt GUI do VMSa nie potrafi wszystkiego i jest w jezyku angielskim
    > ;)

    Podpowiem Ci, że w wersji 6.3 potrafi już prawie wszystko i niewiele w
    native'ie zostało (oczywiście z tekstowego front-endu, bo pod spodem wiele
    się pewnie nie zmieniło.

    > a chodzilo mi oczywiscie o obsluge klienta (co sie dzieje w >300
    > placowkach) a nie to co robia operatorzy w centrali,

    No tak, patrzyłem ze złej perspektywy, szczególnie, że byłem u Was jeszcze
    przed wdrożeniami oddziałów ;-)

    > niesadze tez zeby
    > czlowiek sie pytal o obsluge profila od strony centrali bo tam i tak bez
    > jakiegos przeszkoelnia nie zostanie wpuszczony.

    Eee, wcale by mnie nie zdziwiło, gdyby przyjęli jakiegoś gościa i uczyłby
    się "na miejscu", bez jakiegoś formalnego szkolenia (a mogliby ludzi do
    Malvern wysyłać, każdy by się ucieszył z 5-cio tygodniowej wycieczki do
    Stanów ;-)

    pozdrawiam

    Axe
    P.S. Jeszcze raz sorry, za mało dokładne wyjechanie z tym waszym GUI ;-)

  • 27. Data: 2002-01-24 09:50:45
    Od: Daniel Walczak <a...@e...com.pl>

    On Wed, 23 Jan 2002 22:05:56 +0100, Marcin Kasperski
    <M...@a...waw.pl> wrote:

    > Chodziło mi o wersję standalone a nie o windzianego klienta do
    > systemu chodzącego na czymś większym.

    Jeszcze raz powtarzam: _nie ma takiego czegoś_ jak windowsowa wersja
    standalone (aczkolwiek w nowych wersjach Profile'a jest wiele mechanizmów
    zrobionych właśnie po stronie windowsowej i tylko tam, niemniej jednak
    "core" pozostaje MUMPSowy...btw Sanchez od dłuższego czasu zapowiada wersję
    linuxową, nawet na stronach piszą o wersja dla DB2)

> [...]
    > obejmuje te ostatnie operacje ale... ważne jest że 'tłuczenie' odbywa
    > się w konkretnym banku na jego potrzeby.

    Masz rację, ale i tak to nie jest takie hop-ciup z tym "tłuczeniem
    programistów". Do modyfikacji systemu potrzeba trochę wiedzy o mechanizmach
    powiedzmy "wewnętrznych" systemu, a Sanchez nie za bardzo szkoli ludzi w tym
    kierunku (obsługa owszem, za modyfikacje lepeij przecież samemu wziąć
    pieniądze).

> [...]
    > czy chce się uczyć by zostać zaawansowanym clerkiem, czy też może
    > właśnie programistą. Jakby chciał zostać programistą, znajomość

    Cytuję:
    "Chodzi o aplikacje o minimalnej funkcjonalnosci a zarazem taka, na ktorej
    mozna w latwy sposob pocwiczyc podstawowe operacje i przyswoic sobie GUI."

    Z tego zdania IMHO wynika jednoznacznie, że pytający nie myśli o
    programowaniu, ale zawsze mogę sie mylić ;-)

    pozdrawiam

    Axe

  • 28. Data: 2002-01-24 18:40:23
    Od: pitr <n...@n...pbk.pl>

    Daniel Walczak wrote:

    > P.S. Jeszcze raz sorry, za mało dokładne wyjechanie z tym waszym GUI ;-)

    Spoko, zwlaszcza ze przykra prawda jest taka ze za pare miesicy profile
    w pbk zostanie zmieniony na starsza wersje bph czyli do profila w trybie
    terminalowym.
    za pare miesiecy bedziesz mial 100% racje.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 29. Data: 2002-01-24 19:44:29
    Od: "nodde" <t...@p...onet.pl>

    I tu np. wychodzi różnica wdrożen w bylym PBK i bylym BPH,
    w dawnym PBKu dostosowywali swoje produkty do Profile'a,
    a w dawnym BPHu dostosowywali Profile'a do swoich produktów.
    wynik ?
    w BPH-PBK jest profile BPH, mimo ze starsza wersja.

    pozdrawiam
    nodde

  • 30. Data: 2002-01-25 13:40:53
    Od: Daniel Walczak <a...@e...com.pl>

    On Thu, 24 Jan 2002 19:40:23 +0100, pitr <n...@n...pbk.pl> wrote:

> [...]
    > terminalowym.
    > za pare miesiecy bedziesz mial 100% racje.

    Tia, wiem...btw nie słyszałem dotychczas o tak bezprecedensowym przykładzie
    "downgrade'a" ;-)

    Axe