  • 61. Data: 2002-10-23 10:10:23
    Temat: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    > Chyba gdzies zrobiles blad w obliczeniach lub zalozeniach.
    > Jak kredyt splacony po roku moze miec mniejsza stope niz splacony na 2
    raty?

    Pokazałem, że suma odsetek w drugim wariancie jest różna od stopy
    rzeczywistej z pierwszego wariantu.
    Suma odsetek w pierwszym przypadku jest oczywiście mniejsza niz w drugim.
    A stopa rzeczywista jest dla odmiany większa w pierwszym przypadku.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański

  • 62. Data: 2002-10-23 17:12:04
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
    wiadomości news:ap5lgb$h9i$1@sunflower.man.poznan.pl...

> [...]
    >
    > Ten sam kredyt, ale spłacany jednorazowo po roku daje ratę 1333,33 zł
    > Spłaciliśmy więc 33,33% więcej niż pożyczaliśmy

    Jakie musi byc oprocentowanie lokaty abym mogl pokryc koszty kredytu?
    Przyjmujemy, ze to co pozyczylem od banku lokuje. po roku mam wyjsc na 0 :).

    Maciej

  • 63. Data: 2002-10-23 19:52:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> writes:

    > Kredyt 1111,11 zł, prowizja 10% -> do wypłaty 1000,00 zł
    > Stopa nominalna = 20%
    > Płatny w dwóch ratach po 6 i 12 miesiącach: 666,37 zł i 611,26 zł
    > Stopa rzeczywista = 40,01%

    Zgadza sie.

    > Ten sam kredyt, ale spłacany jednorazowo po roku daje ratę 1333,33 zł

    Jakim cudem? Ten ma oprocentowanie 33,333%.
    Co masz na mysli piszac, ze to "ten sam kredyt"?
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 64. Data: 2002-10-23 21:24:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> writes:

    > Jak dla mnie, to nieco masło maślane.
    > Oczywiste jest że kredyt o stopie efektywnej 30% odpowiada lokacie o stopie
    > efektywnej=30%.

    I o to chodzi.

    > Pan "Kowalski", pyta jednak, co to oznacza dla niego?

    Ja nie nazywam sie co prawda Kowalski, ale mi owe 30% calkowicie wystarczy.

    > I druga kwestia. Hipotetycznie, jeśli wezmę kredyt (roczny, na 12 rat) z
    > RRSP=10% i pieniądze wpłacę na lokatę o stopie efektywnej=10% to po roku
    > wyjdę na 0 (zero) ? Tak wynika z tego co Pan napisał.

    Dokladnie tak jest. Przy czym nie ma znaczenia, ile to bedzie rat, albo
    co ile bedzie nastepowac kapitalizacja (lub wyplata odsetek) lokaty.

    > Dlaczego oszukiwać? Jeśli powiem kredytobiorcy, że przez rok spłaci to co
    > pożyczył + 20%, to go oszukałem?

    Mozna dac komus kredyt na "0%" z prowizja 20% platna z gory i miesiecznymi
    ratami, i wtedy on tez w ciagu roku splaci to, co pozyczyl + 20%.
    RRSP = ok. 53%.

    Jesli to nie jest oszustwo, to ja jestem chinskim kaplanem.

  • 65. Data: 2002-10-24 05:23:11
    Od: t...@p...onet.pl

    Odpowiadam na uwagi Pana Tomasza Stańskiego.
    ------------------------------------
    Uwaga1
    Jak dla mnie, to nieco masło maślane. Oczywiste jest że kredyt o stopie
    efektywnej 30% odpowiada lokacie o stopie efektywnej=30%. Pan "Kowalski", pyta
    jednak, co to oznacza dla niego? I druga kwestia. Hipotetycznie, jeśli wezmę
    kredyt (roczny, na 12 rat) z RRSP=10% i pieniądze wpłacę na lokatę o stopie
    efektywnej=10% to po roku wyjdę na 0 (zero) ? Tak wynika z tego co Pan napisał.
    --------------------------------------
    TAK, TAK, TAK . Pan zrozumiał - GRATULUJE. Teraz może bardziej precyzyjnie.
    Kredyt z RRSP = e ma następującą własność: Jeżeli po wzięciu kredytu, wpłacimy
    go na lokatę z oprocentowaniem dziennym (1+e)^(1/365)-1, kapitalizowaną
    dziennie oraz w każdym dniu, w którym powinniśmy coś bankowi wpłacić, wypłacamy
    potrzebną kwotę z lokaty nie ponosząc żadnej kary, to w dniu spłaty ostatniej
    raty wyszliśmy na zero, tzn. stan naszej lokaty jest zerowy. UWAGA. Wypłaty
    dotyczą także prowizji, co oznacza, że w dniu otrzymania kredytu K wpłacamy go
    na lokatę i wypłacamy prowizję P; odsetki się liczą tylko za K-P ponieważ są
    liczone od salda na koniec dnia.

    Oczywiście wspomniana lokata ma stopę efektywna równą e, zaś stopę nominalną
    365*((1+e)^(1/365)-1). Czy teraz już Pan wie dlaczego RRSP = stopie
    efektywnej!!!. Uwaga: bardzo ważne jest to iż lokata jet kapitalizowana
    dziennie.

    Jeszcze inaczej. RRSP = e dla kredytu rocznego oznacza, że dwa poniższe
    postępowania dają te same odsetki na koniec roku.
    Postępowanie 1. Bank zamiast udzielić kredytu zakłada lokatę na 365 dni z
    oprocentowaniem dziennym (1+e)^(1/365)-1, kapitalizowaną dziennie.
    Postępowanie 2. Klient zamiast brać kredyt zakłada kolejno lokaty z
    oprocentowaniem dziennym (1+e)^(1/365)-1, kapitalizowane dziennie, na kwoty
    prowizji oraz rat kapitałowych i odsetkowych w terminach potencjalnych spłat
    określonych przez harmonogram, który otrzymałby z banku (jeżeli wziąłby kredyt)

    Idea RRSP jak i IRR polega na tym, że należy znaleźć takie oprocentowanie aby w
    danym dniu "strumień" wpłat ("zaktualizowany" na ten dzień) równał
    się "strumieniowi" wypłat (też zaktualizowanemu na ten dzień). Jaki to dzień
    jest nieważne, ponieważ jeżeli znajdziemy RRSP bilansujące dwa strumienie na
    dany dzień, to przy tym samym RRSP strumienie te bilansują się na każdy inny. W
    Ustawie bilansuje się na dzień wypłaty kredytu. Moim zdaniem lepiej to się
    czuje, jeżeli bilansujemy na dzień ostatniej spłaty.

    Uwaga 2. Dlaczego oszukiwać? Jeśli powiem kredytobiorcy, że przez rok spłaci to
    co pożyczył + 20%, to go oszukałem?
    Ponieważ niepodanie całej prawdy a w szczególności jej istotnych elementów jest
    moim zdaniem też oszustwem, to odpowiedź na Pana pytanie brzmi TAK.
    UZASADNIENIE: Niewątpliwie istotne jest podanie całkowitego kosztu kredytu (w
    tym wypadku 20%K) ale niemniej istotne jest podanie KIEDY te koszty
    kredytobiorca musi ponieść. Właśnie miarą całkowitych kosztów i tego KIEDY jest
    RRSP.

    DODATKOWE UWAGI. Po raz kolejny stwierdzam, że wolno Panu zdefiniować i nazwać
    dowolny twór. Na przykład uważa Pan, iż istotnym parametrem dla Kredytobiorcy
    jest procentowy iloraz
    ***** (prowizja plus sumaryczne odsetki)/wartość kredytu. ********
    Proszę bardzo nazwijmy to Stopą Efektywną Stańskiego (w skrócie SES). Teraz
    dopiero możemy dyskutować o jej przydatności dla Kredytobiorcy oraz
    ewentualnych relacji pomiędzy nią a stopą efektywną czy też RRSP.

    Moim zdaniem SES nie niesie dla klienta znającego całkowity koszt kredytu (CKK)
    oraz RRSP żadnych dodatkowych informacji. Klient, SES natychmiast sobie wyznaczy
    z zależności SES =CKK/K, gdzie K wartość kredytu.
    Inną sprawą jest, że banki nie mają obowiązku w reklamach umieszczać CKK nad
    czym bardzo boleję.

    Czekając na odpowiedź, z pozdrowieniami Tensor1

  • 66. Data: 2002-10-24 06:21:23
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    > Zgadza sie.

    > Jakim cudem? Ten ma oprocentowanie 33,333%.
    > Co masz na mysli piszac, ze to "ten sam kredyt"?

    Mam na myśli kredyt 1111,11 zł, prowizja 10% -> do wypłaty 1000 zł
    stopa nominalna 20%
    Przy jednorazowej spłacie po roku, mamy ratę 1333,33 zł

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański

  • 67. Data: 2002-10-24 12:54:38
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > dziennie.
    >
    > Jeszcze inaczej. RRSP = e dla kredytu rocznego oznacza, że dwa poniższe
    Przepraszam zamiast "te same odsetki" powinno być "tą samą kwotę".

  • 68. Data: 2002-10-24 20:48:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > Mam na myśli kredyt 1111,11 zł, prowizja 10% -> do wypłaty 1000 zł
    > stopa nominalna 20%
    > Przy jednorazowej spłacie po roku, mamy ratę 1333,33 zł

    To zupelnie inny kredyt, i wlasnie tu widac, ze stopa nominalna
    do niczego nie sluzy (za wyjatkiem podstawienia do wzoru na RRSP).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 69. Data: 2002-10-24 22:22:23
    Od: "TS" <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl>

> [...]
    napisał.
    > --------------------------------------
    > TAK, TAK, TAK . Pan zrozumiał - GRATULUJE. Teraz może bardziej
    [...]

    W końcu załapałem. :-)

> [...]
    jest
    > moim zdaniem też oszustwem, to odpowiedź na Pana pytanie brzmi TAK.

    Z doświadczenia wiem, że dla przeciętnego kredytobiorcy istotna jest kwota,
    którą otrzyma i wysokość miesięcznej raty.
    Przy ratalnych tylko to drugie. Cała reszta, to szczegół. Mówię oczywiście o
    najpopularniejszych kredytach (stałe okresy między spłatami).

    > Inną sprawą jest, że banki nie mają obowiązku w reklamach umieszczać CKK
    nad
    > czym bardzo boleję.

    Gorzej, że nie ma obowiązku umieszczania Łącznego Kosztu Kredytu, bo to
    dopiero pozwala ocenić faktyczny koszt, jaki trzeba ponieść.

    --
    ______________________
    Pozdrawiam

  • 70. Data: 2002-10-25 06:42:26
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Gorzej, że nie ma obowiązku umieszczania Łącznego Kosztu Kredytu, bo to
    > dopiero pozwala ocenić faktyczny koszt, jaki trzeba ponieść.

    Teraz panuje pomiędzy nami pełna zgoda na interpretacje RRSP. Jest ona chyba
    dość oczywista dla przecietnego Kowalskiego. Moze on rozumować tak (trochę się
    powtarzam): Bank oferuje mi kredyt z RRSP=30%. Jeżeli całą kwotę kredytu wpłacę
    na lokatę o oprocentowaniu efektywnym 30% (szczegóły ten lokaty o kapitalizacji
    dziennej moga byc dla niego nie jasne - ważne, żeby były jasne dla
    specjalistów), to wypłacając odpowiednie kwoty z tej lokaty dla banku, na
    koniec wyjdę na zero. To oprocentowanie jest bardzo duże, ponieważ lokaty
    dostępne dla mnie na rynku mają oprocentowanie efektywne nie większe niz 8-9%.
    Kredyt jest drogi. Z kolei rozumiem, że Bank musi zarabiać. Tak więc
    akceptowałbym kredyt z RRSP np 15%.

    Problem tylko w tym, kto to wyjasni KOWALSKIEMU, jeżeli większość pracowników
    banków (łącznie z Prezesami) tego nie rozumie lub bardziej prawdopodobne udaje,
    że nie rozumie. Co robi organizacja ochrony konsumentów? Tak jak ktoś tu już
    powiedział zajmuje się "odrywaniem fleków w butach".