    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Repolonizacja banków po nowemu :)
    Date: Tue, 19 Jan 2016 02:52:37 +0900

    On 01/19/2016 01:42 AM, MarekZ wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup

    (...)

    > Te wszystkie skoko-upadłości czy banko-upadłości w Polsce to od
    > obecności wałkarzy w zarządach lub innych gremiach decyzyjnych, a nie od
    > warunków rynkowych. Dlatego też jest to najbardziej łakomy kąsek dla
    > kapitału zagranicznego.

    Ale patrz, w którą to stronę idzie:

    - w Polsce nie ma prywatnego kapitału, który byłby w stanie kupić bank

    - nawet jakby był, to przecież nie kupi firmy, która na siebie nie zarabia

    - więc jedynym kandydatem do kupna banków jest państwo

    - więc będzie sporo stołków do obsadzenia po każdej zmianie wiatrów
    politycznych - kolesiami, wałkarzami w zarządach itp. - każdy wie, jakim
    właścicielem jest państwo, a nażreć na wysokim stołku w państwowej
    firmie trzeba się szybko, są na to tylko 4 lata

    Taki dziwny paradoks, państwo nie potrafi nawet upilnować, by jednostki
    mu podległe (szpitale, gminy, urzędy itp.) zakładały konta w bankach z
    polskim właścicielem.

    (...)

> [...]
    > jachty i domy w Polsce (lub gdziekolwiek) ale w Polsce zapłacili od nich
    > podatki. Oczywiście jeżeli polskie państwo jest wrogie podatkowo
    > przedsiębiorcom, niewykluczone, że zapłacili je w innym państwie i
    > dokonali w ten sposób dobrego wyboru. To już kwestia wrogości państwa
    > polskiego i wyboru podatnika. Natomiast w przypadku tak dużych
    > instytucji jak banki (w końcu to bardzo ważny sektor gospodarki) było
    > tak, że zero podatku od zysku w Polsce, a transfer większości zysku poza
    > granice. W najmniejszym stopniu mi nie przeszkadza, że taka sytuacja

    Czy ja wiem? Te banki są takie głupie, żeby unikać 19% podatku w Polsce,
    aby zapłacić 30% podatku w Niemczech? Zakładając, że firma-matka nie
    przynosi strat rok w rok.

    > A ciekawe jak np. Millennium. Tak czy inaczej - skończą się
    > bezproblemowe i wysokie zyski, chęć do sprzedaży wzrośnie. Mocno
    > wzrośnie. Nikt na rynku kopał z koniem się nie będzie, jest tyle innych
    > krajów do wydojenia. :)

    Millenium - 50,10% :)

    > Tak. W tym przypadku wg mnie cel uświęca środki. I uświęci. Można było
    > bezboleśnie się z tego wykaraskać 10 lat temu. Teraz już nie da się
    > bezboleśnie. Raz a dobrze przeciąć tego wrzoda. :)

    G. uświęci, bo zmiany w naszym prawie są robione po to, by wygrać wybory
    teraz, a nie żeby w kraju było lepiej za ileś lat. Podobnie naprędce
    robione zmiany na rynku bankowym nie przetną żadnego wrzoda, tylko
    doraźnie zalepią dziurę budżetową. I będzie jak było.

    Wróżąc z wosku, w następnych latach:

    - wycofa się z jeden bank

    - banki zapłacą podatek od aktywów

    - banki zapłacą mniejszy CIT

    - klienci zapłacą większe prowizje

    - giełda na łopatkach, więc młodym/nowym firmom ciężko będzie zdobyć tam
    kapitał; do tego kredyt będzie mniej dostępny - więc trzeba się będzie
    sprzedać firmie z zagranicy, zamiast rozwijać firmę polską

    - część aktywów zacznie się powoli przenosić za granicę (przykładowo, VW
    Bank Polska już wysyła informacje do klientów, że "leasing został
    przeniesiony z VW Bank Polska na VW Bank Deutschland z siedzibą w
    Braunschweigu, pozostałe warunki umowy nie ulegają zmianie")

    - po paru latach okaże się, że wpływy do budżetu z banków są podobne,
    jak wtedy, gdy podatku bankowego nie było, a struktura rynku zostanie
    zacementowana

    I miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle.

    (...)

    > Teraz jest już raczej dla wszystkich oczywiste, że OFE to był przewał
    > stulecia. Niestety do standardów norweskich czy japońskich nie mamy
    > żadnych szans się doczołgać przez 10 czy 20 lat. Pod rządami PO w
    > zasadzie został zniszczony rynek kapitałowe, działalność KNF to po
    > prostu kpina. Zmiana rządów jest przeze mnie postrzegana jako wielka
    > szansa dla tego kraju. Czy zostanie wykorzystana - obstawiam, że raczej
    > nie. Pewnie znowu okaże się, że to tylko zmiana zestawu kolesi. Ale
    > szansa jest, bez zmiany władzy by jej nie było.

    Niewątpliwie zaczęli w wielkim stylu, zdążyli już skłócić wszystkich ze
    wszystkimi, więc dużo gorzej być nie może.
    Również się obawiam, że "rewolucja" znowu pożre własne dzieci.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com