  • 1. Data: 2016-01-18 12:58:46
    Temat: Repolonizacja banków po nowemu :)
    Od: "MarekZ" <b...@...pl>

    1. Dowalić bankom co nieco. Podatek, jakieś patologiczne pomysły dotyczące
    kredytów w CHF, ot nie więcej niż teraz mamy.
    2. Dyspozycyjna S&P obniża rating? Bardzo dobrze niech za przeproszeniem
    "międzynarodowe instytucje finansowe" sprzedają udziały. Miło że S&P
    bezinteresownie współpracuje. Szkoda, że inne agencje jak na razie nie.
    3. Po dostatecznie dużym spadku jakaś polska agencja powinna rozpocząć
    powolne zbieranie akcji z rynku.

    Mniejszościowi akcjonariusze i polskie fundusze inwestycyjne trochę stracą w
    czasie przeprowadzania tej akcji, ale cel byłby osiągnięty. Tak można by to
    zrealizować. Byleby się nie wycofywać jak wyceny banków spadną o 30+%.
    Płacze PO/Nowoczesnej pozostaną bez znaczenia.

  • 2. Data: 2016-01-18 14:07:45
    Temat: Re: Repolonizacja banków po nowemu :)
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 01/18/2016 08:58 PM, MarekZ wrote:
> [...]
    > można by to zrealizować. Byleby się nie wycofywać jak wyceny banków
    > spadną o 30+%. Płacze PO/Nowoczesnej pozostaną bez znaczenia.

    1. To co opisałeś, trochę przypomina wprowadzanie socjalizmu w krajach
    Ameryki Południowej - "Panowie, kapitał zagraniczny jest zły, więc
    nacjonalizujemy - albo nam sprzedacie, za ile chcemy, albo w ogóle nic
    nie dostaniecie"

    2. Nawet jakby wyceny spadły jeszcze bardziej, i będzie jeszcze taniej,
    to nie znaczy, że da się na giełdzie skupić pakiet kontrolny

    3. W naszym budżecie jest dziura na 200 następnych lat, więc "jakaś
    polska agencja" i tak nie będzie miała pieniędzy na zakup. No, gdzieś w
    roku 2017 pewnie ZUS przejmie całkowitą kontrolę nad OFE, może tam
    znajdą się jakieś możliwości, o ile nie wydamy w rok na "czarne złoto"

    I oczywiście bardziej prawdopodobny jest inny scenariusz: polskie
    fundusze inwestycyjne (w których w większości trzymają pieniądze Polacy)
    i OFE będą wyprzedawać za bezcen, bo nie będą nadążać z wypłatami dla
    spanikowanych klientów. I za ten bezcen odkupi to zagranica, bo tak
    naprawdę tylko ona dysponuje jakąś większą kasą.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 3. Data: 2016-01-18 14:18:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "MarekZ" n7ik1m$vuv$...@s...cyf-kr.edu.pl

    > 2. Dyspozycyjna S&P obniża rating?

    Zobacz, co mają Włochy. :) (same Bcośtamy)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 4. Data: 2016-01-18 14:55:16
    Od: "MarekZ" <b...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > Ameryki Południowej - "Panowie, kapitał zagraniczny jest zły, więc
    > nacjonalizujemy - albo nam sprzedacie, za ile chcemy, albo w ogóle nic nie

    Kapitał zagraniczny to super świetna sprawa, ale w przedsiębiorstwach
    produkcyjnych, a w mniejszym stopniu w usługowych. W przypadku banków czy
    instytucji ubezpieczeniowych, owszem - generalnie "jest zły", a to dlatego,
    że te dwa typu instytucji zarabiają bez względu na ogólna koniunkturę (poza
    przypadkami skrajnymi). Byłoby dobrze aby te zyski zostawały w jak
    największej części w polskim państwie.

    > 2. Nawet jakby wyceny spadły jeszcze bardziej, i będzie jeszcze taniej, to
    > nie znaczy, że da się na giełdzie skupić pakiet kontrolny

    W przypadku niektórych banków może się dać, w przypadku niektórych nie. Ale
    zawsze to krok w pożądaną stronę.

> [...]
    > pewnie ZUS przejmie całkowitą kontrolę nad OFE, może tam znajdą się jakieś
    > możliwości, o ile nie wydamy w rok na "czarne złoto"

    "Nie ma pieniędzy"? No to drukujemy, co za problem. Oczywiście ubieramy to w
    jakieś "obligacje stuletnie". To i tak wyłącznie gra pozorów prowadzona po
    to, aby w miarę wygodnie funkcjonowało się w czasie teraźniejszym,

> [...]
    > wyprzedawać za bezcen, bo nie będą nadążać z wypłatami dla spanikowanych
    > klientów. I za ten bezcen odkupi to zagranica, bo tak naprawdę tylko ona

    Niestety. Z tym pozostaje mi się zgodzić. Aczkolwiek dopóki obrót jest tylko
    na GPW, a zatem za złote, jest ta szansa druku i rozpoczęcia odkupu przed
    paniką funduszową.

  • 5. Data: 2016-01-18 15:39:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "MarekZ" n7iqs4$4r9$...@s...cyf-kr.edu.pl

> [...]
    > zarabiają bez względu na ogólna koniunkturę (poza przypadkami skrajnymi). Byłoby
    dobrze aby te zyski zostawały w jak największej

    W państwie czy w kraju? Bo jeśli 'w państwie' -- właśnie w tym celu
    wprowadzane są podatki. ;)

    znaczy, że da się na giełdzie skupić pakiet

    > W przypadku niektórych banków może się dać, w przypadku niektórych nie. Ale zawsze
    to krok w pożądaną stronę.

    Jak to było? -- Nie można udomowić/oswoić banków. ;)
    Jak nie można udomowić/oswoić wilków. :)

    W amerykańskim jest jeszcze większa.

    ZUS przejmie całkowitą kontrolę nad OFE, może

    > "Nie ma pieniędzy"? No to drukujemy, co za problem.

    Problemem jest dewaluacja własnej waluty, czyli wzrost długu wyrażonego dolarami USA.
    :)

    > Oczywiście ubieramy to w jakieś "obligacje stuletnie". To i tak wyłącznie gra
    pozorów prowadzona po to, aby w miarę wygodnie
    > funkcjonowało się w czasie teraźniejszym,

    Takie emisje obniżają wiarygodność, przez co rosną koszty obsługi długu. :)

    Aviva? ;) https://clk.leadexpert.pl/click?c=j0JdKxtg&cr=dMnvY6
    pM&s=NdnT4JTV
    W razie czego ;) oddam cały (30 pln) zysk. :) Nie chcę zarabiać na czymś takim. :)

    wyprzedawać za bezcen, bo nie będą nadążać z wypłatami

    Nie odkupi, bo resztki OFE zostaną znacjonalizowane -- na tej samej podstawie,
    na której znacjonalizowano obligacje państwowe kupione przez OFE.

    :) Ponoć Soros. ;) Ale inni mówią, że dokładnie (; odwrotnie... ;)
    [[[Soros jak Hitler? -- nienawidzi żydów, gdyż jest żydem?]]]

    > Niestety. Z tym pozostaje mi się zgodzić. Aczkolwiek dopóki obrót jest tylko na
    GPW, a zatem za złote, jest ta szansa druku i
    > rozpoczęcia odkupu przed paniką funduszową.

    Banki zachodnie (hamerykańskie i europejskie) drukują na potęgę!!!

    -=-

    IMO na razie trwa jeszcze drgawkowy opór umierającej dawnej ekipy władczej,
    przez co złotówka chwilowo nie jest miła zagranicznym ,,inwestorom'', ale
    za jakiś czas sytuacja ostygnie i złotówka zacznie odzyskiwać swą moc.
    [czytaj --> Polacy znów dadzą się skubać i drenować przez ukochanych ;)
    obcokrajowców; Polacy muszą wycierpieć za swych przodków drenujących
    ludy ruskie? może tak... a może raczej muszą zapłacić za popieranie
    złoczyńców takich jak JKopania, którzy marnowali dorobek Polaków mnie
    nazywali infantylnym, gdyż wierzyłem w przyszłość Wolnej Polski, której
    oczekiwałem jako dziecko]

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 6. Data: 2016-01-18 17:00:47
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 01/18/2016 10:55 PM, MarekZ wrote:
> [...]
    > koniunkturę (poza przypadkami skrajnymi). Byłoby dobrze aby te zyski
    > zostawały w jak największej części w polskim państwie.

    Obawiam się, że nie jest to takie proste.

    Wszelkie typy instytucji (czy firm), o ile są dobrze zarządzane,
    zarabiają bez względu na ogólną koniunkturę. Raz więcej, raz mniej, ale
    jednak zarabiają. Więc ciągnąc dalej argument pozostawiania zysków w
    Polsce - można wnioskować, że przedsiębiorstwa zagraniczne są szkodliwe
    dla gospodarki narodowej.

    A idąc jeszcze dalej - posiadacze firm prywatnych, bardzo często wydają
    pieniądze np. na nieruchomość za granicą. Z punktu widzenia państwa
    polskiego byłoby lepiej, gdyby te zyski nie zostały "przejedzone" za
    granicą (po co polskiemu obywatelowi nieruchomość i jacht na
    Karaibach?), lecz zostały w kraju pod postacią domu letniskowego w
    Trzęsaczu. A idealnie by było, jakby nawet nie kupował domu
    letniskowego, tylko po prostu zapłacił większy podatek, państwo mogłoby
    np. zbudować za to kolejną kopalnię, dać większą dotację na budowę
    Świątyni Opatrzności czy zbudować kolejne lotnisko w Radomiu.

    Więc może po prostu własność prywatna jest złem?

    Tuż za naszą granicą mamy zresztą kraj, gdzie bankowość jest w stu
    procentach w rękach narodu, ale czy dzięki temu żyje się tam lepiej -
    nie jestem pewien.

    > W przypadku niektórych banków może się dać, w przypadku niektórych nie.
    > Ale zawsze to krok w pożądaną stronę.

    No nie, nie da się, założę się o dobry obiad, że w żadnym przypadku by
    się nie dało:

    - mBank - Commerzbank AG - 69,54%
    - Pekao - UniCredit S.p.A. - 50,10%
    - Bank Zachodni WBK - Banco Santander S.A. - 69,41%
    - ING Bank Śląski - ING Bank N. V. - 75,00%

    Banków z zagranicznym właścicielem jest w Polsce więcej, ale "na bank"
    opisywany przez ciebie numer z wrogim przejęciem by się nie udał w
    żadnym wypadku.

    Oczywiście można podatek od aktywów zwiększyć do 20% czy 50% rocznie,
    zagraniczni akcjonariusze nie byliby już tacy skłonni do kurczowego
    trzymania się swoich walorów. Pewnie najpierw zaczęliby masowo
    wypowiadać kredyty, i zacząłby się w Polsce sezon na masowe bankructwa,
    ale cel uświęca środki, co nie?

    Jakby któryś z naszych rządów miał trochę oleju w głowie, to całe "OFE"
    by powstały jako agencja podległa ZUS czy jakiemuś ministerstwu, bez "8%
    rocznie prowizji" (rekord świata!), a za to z dużym wpływem na
    gospodarkę (duże pakiety akcji firm, bez pakietu kontrolnego, ale czasem
    z wpływem na kierunek ich rozwoju). Ale znając polskie życie, republika
    kolesi i TKM po każdych wyborach skutecznie by unaoczniły, że
    Singapurem, Norwegią czy Japonią mentalnie, pod względem zarządzania,
    nie jesteśmy.

> [...]
    > to w jakieś "obligacje stuletnie". To i tak wyłącznie gra pozorów
    > prowadzona po to, aby w miarę wygodnie funkcjonowało się w czasie

    No tak, łamaniem konstytucyjnych progów ostrożnościowych już się chyba
    nikt nie przejmuje, w końcu konstytucja została de facto "zawieszona".

    Trochę też mi to śmierdzi łamaniem prawa UE (bank narodowy nie może
    finansować budżetu), choć jestem pewien, że dałoby się to obejść;

    Tylko czy jak w efekcie dolar będzie kosztować 15 zł, to czy na pewno
    dzięki temu ludzie przestaną wyjeżdżać z naszego kraju (bo to chyba dość
    dobry miernik jakości życia)? Śmiem wątpić.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 7. Data: 2016-01-18 17:42:00
    Od: "MarekZ" <b...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > zarabiają. Więc ciągnąc dalej argument pozostawiania zysków w Polsce -
    > można wnioskować, że przedsiębiorstwa zagraniczne są szkodliwe dla

    Sektor bankowy i ubezpieczeniowy dlatego postrzegam inaczej, że te zakresy
    działalności wymagają znacznie niższych inwestycji w środki trwałe niż to
    jest przeciętnie. Zmiany na rynku surowcowym, walutowym czy zmiany
    koniunktury, które dla większości typów działalności mogą oznaczać boom lub
    bankructwo, dla banku oznaczają zazwyczaj tylko ewentualna konieczność
    lekkiego dostosowania struktury działalności. W istocie w miarę rozsądnie
    zarządzana działalność bankowa, to działalność bez ryzyka. Postęp
    technologiczny nie przekieruje nagle żadnego sektora działalności bankowej
    na śmietnik.
    Te wszystkie skoko-upadłości czy banko-upadłości w Polsce to od obecności
    wałkarzy w zarządach lub innych gremiach decyzyjnych, a nie od warunków
    rynkowych. Dlatego też jest to najbardziej łakomy kąsek dla kapitału
    zagranicznego.

> [...]
    > zbudować kolejne lotnisko w Radomiu.
    > Więc może po prostu własność prywatna jest złem?

    Posiadacze firm prywatnych zarobili te środki, za które kupują sobie jachty
    i domy w Polsce (lub gdziekolwiek) ale w Polsce zapłacili od nich podatki.
    Oczywiście jeżeli polskie państwo jest wrogie podatkowo przedsiębiorcom,
    niewykluczone, że zapłacili je w innym państwie i dokonali w ten sposób
    dobrego wyboru. To już kwestia wrogości państwa polskiego i wyboru
    podatnika. Natomiast w przypadku tak dużych instytucji jak banki (w końcu to
    bardzo ważny sektor gospodarki) było tak, że zero podatku od zysku w Polsce,
    a transfer większości zysku poza granice. W najmniejszym stopniu mi nie
    przeszkadza, że taka sytuacja zacznie być korygowana.

> [...]
    > - Pekao - UniCredit S.p.A. - 50,10%
    > - Bank Zachodni WBK - Banco Santander S.A. - 69,41%
    > - ING Bank Śląski - ING Bank N. V. - 75,00%

    A ciekawe jak np. Millennium. Tak czy inaczej - skończą się bezproblemowe i
    wysokie zyski, chęć do sprzedaży wzrośnie. Mocno wzrośnie. Nikt na rynku
    kopał z koniem się nie będzie, jest tyle innych krajów do wydojenia. :)

    > trzymania się swoich walorów. Pewnie najpierw zaczęliby masowo wypowiadać
    > kredyty, i zacząłby się w Polsce sezon na masowe bankructwa, ale cel
    > uświęca środki, co nie?

    Tak. W tym przypadku wg mnie cel uświęca środki. I uświęci. Można było
    bezboleśnie się z tego wykaraskać 10 lat temu. Teraz już nie da się
    bezboleśnie. Raz a dobrze przeciąć tego wrzoda. :)

> [...]
    > każdych wyborach skutecznie by unaoczniły, że Singapurem, Norwegią czy
    > Japonią mentalnie, pod względem zarządzania, nie jesteśmy.

    Teraz jest już raczej dla wszystkich oczywiste, że OFE to był przewał
    stulecia. Niestety do standardów norweskich czy japońskich nie mamy żadnych
    szans się doczołgać przez 10 czy 20 lat. Pod rządami PO w zasadzie został
    zniszczony rynek kapitałowe, działalność KNF to po prostu kpina. Zmiana
    rządów jest przeze mnie postrzegana jako wielka szansa dla tego kraju. Czy
    zostanie wykorzystana - obstawiam, że raczej nie. Pewnie znowu okaże się, że
    to tylko zmiana zestawu kolesi. Ale szansa jest, bez zmiany władzy by jej
    nie było.

> [...]
    > dzięki temu ludzie przestaną wyjeżdżać z naszego kraju (bo to chyba dość
    > dobry miernik jakości życia)? Śmiem wątpić.

    Druk kilkudziesięciu czy tam stu miliardów złotych nie ruszyłby znacznie
    kursem. USDPLN po 15 zł to abstrakcja. Może gdybyśmy my i Grecja wyszli z EU
    kurs w pikach zwiedzałby przez kilka tygodni okolice 6 zł, albo i to nie. A
    potem wróciłby w normalne okolice. Teraz nie tak łatwo ruszyć kurs, bo jest
    mnóstwo podmiotów oraz automatów, którzy szybko zagrają w przeciwną stronę.
    Tak że nie ma się czego bać, powinni drukować i mam nadzieję, że to zrobią w
    jakiejś formie. Bo zwróć uwagę, że taki druk nie miałby przyczynowego
    przełożenia na inflację. Pieniądz bez oparcia w złocie (lub czymś ponownym)
    jest tylko instrumentem i tak powinien być traktowany. Prawne aspekty to
    wiesz, już pan Falandysz pokazywał jak to się robi.

  • 8. Data: 2016-01-18 18:52:37
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 01/19/2016 01:42 AM, MarekZ wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup

    (...)

> [...]
    > obecności wałkarzy w zarządach lub innych gremiach decyzyjnych, a nie od
    > warunków rynkowych. Dlatego też jest to najbardziej łakomy kąsek dla

    Ale patrz, w którą to stronę idzie:

    - w Polsce nie ma prywatnego kapitału, który byłby w stanie kupić bank

    - nawet jakby był, to przecież nie kupi firmy, która na siebie nie zarabia

    - więc jedynym kandydatem do kupna banków jest państwo

    - więc będzie sporo stołków do obsadzenia po każdej zmianie wiatrów
    politycznych - kolesiami, wałkarzami w zarządach itp. - każdy wie, jakim
    właścicielem jest państwo, a nażreć na wysokim stołku w państwowej
    firmie trzeba się szybko, są na to tylko 4 lata

    Taki dziwny paradoks, państwo nie potrafi nawet upilnować, by jednostki
    mu podległe (szpitale, gminy, urzędy itp.) zakładały konta w bankach z
    polskim właścicielem.

    (...)

> [...]
    > tak, że zero podatku od zysku w Polsce, a transfer większości zysku poza
    > granice. W najmniejszym stopniu mi nie przeszkadza, że taka sytuacja

    Czy ja wiem? Te banki są takie głupie, żeby unikać 19% podatku w Polsce,
    aby zapłacić 30% podatku w Niemczech? Zakładając, że firma-matka nie
    przynosi strat rok w rok.

> [...]
    > bezproblemowe i wysokie zyski, chęć do sprzedaży wzrośnie. Mocno
    > wzrośnie. Nikt na rynku kopał z koniem się nie będzie, jest tyle innych

    Millenium - 50,10% :)

    > Tak. W tym przypadku wg mnie cel uświęca środki. I uświęci. Można było
    > bezboleśnie się z tego wykaraskać 10 lat temu. Teraz już nie da się
    > bezboleśnie. Raz a dobrze przeciąć tego wrzoda. :)

    G. uświęci, bo zmiany w naszym prawie są robione po to, by wygrać wybory
    teraz, a nie żeby w kraju było lepiej za ileś lat. Podobnie naprędce
    robione zmiany na rynku bankowym nie przetną żadnego wrzoda, tylko
    doraźnie zalepią dziurę budżetową. I będzie jak było.

    Wróżąc z wosku, w następnych latach:

    - wycofa się z jeden bank

    - banki zapłacą podatek od aktywów

    - banki zapłacą mniejszy CIT

    - klienci zapłacą większe prowizje

    - giełda na łopatkach, więc młodym/nowym firmom ciężko będzie zdobyć tam
    kapitał; do tego kredyt będzie mniej dostępny - więc trzeba się będzie
    sprzedać firmie z zagranicy, zamiast rozwijać firmę polską

    - część aktywów zacznie się powoli przenosić za granicę (przykładowo, VW
    Bank Polska już wysyła informacje do klientów, że "leasing został
    przeniesiony z VW Bank Polska na VW Bank Deutschland z siedzibą w
    Braunschweigu, pozostałe warunki umowy nie ulegają zmianie")

    - po paru latach okaże się, że wpływy do budżetu z banków są podobne,
    jak wtedy, gdy podatku bankowego nie było, a struktura rynku zostanie
    zacementowana

    I miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle.

    (...)

> [...]
    > nie. Pewnie znowu okaże się, że to tylko zmiana zestawu kolesi. Ale
    > szansa jest, bez zmiany władzy by jej nie było.

    Niewątpliwie zaczęli w wielkim stylu, zdążyli już skłócić wszystkich ze
    wszystkimi, więc dużo gorzej być nie może.
    Również się obawiam, że "rewolucja" znowu pożre własne dzieci.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 9. Data: 2016-01-18 19:51:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup

    Uslugi akurat tez moga wymagac odpowiedniej inwestycji na poczatek.
    A potem sie okazuje, ze i pracownik zarabia.

> [...]
    >ale jednak zarabiają. Więc ciągnąc dalej argument pozostawiania
    >zysków w Polsce - można wnioskować, że przedsiębiorstwa zagraniczne

    Cos takiego chyba nasz nowy MF niedawno zasugerowal.
    No coz - ciekaw jestem jak by wygladal kraj, gdyby nie ten kapital.

    Ale faktem jest, ze w przypadku bankow sprawa jest dwuznaczna.
    Bank z natury przy pomocy niewielkiego kapitalu wlasnego sciaga duza
    ilosc kapitalu krajowego.
    I potem na nim zarabia ... a moglby zarabiac w kraju.

    W ubezpieczeniach to tego nie widze, chyba ze na zycie ...

> [...]
    >państwa polskiego byłoby lepiej, gdyby te zyski nie zostały
    >"przejedzone" za granicą (po co polskiemu obywatelowi nieruchomość i

    A jak nie jakch na Karaibach, to Mercedes w kraju, koreanski telewizor
    czy hiszpanskie kafelki w domu :-)

    >Więc może po prostu własność prywatna jest złem?

    Po szwedzku z bogaczami - po kawalku co roku zabierac :-)
    Tylko ze ci bogacze nie sa glupi i zaraz wyniosa majatek do innego
    kraju :-)

    >Banków z zagranicznym właścicielem jest w Polsce więcej, ale "na
    >bank" opisywany przez ciebie numer z wrogim przejęciem by się nie
    >udał w żadnym wypadku.

    Moga byc jeszcze akcje uprzywilejowane..

    >Oczywiście można podatek od aktywów zwiększyć do 20% czy 50% rocznie,
    >zagraniczni akcjonariusze nie byliby już tacy skłonni do kurczowego
    >trzymania się swoich walorów.

    Hm, ale to by trzeba opodatkowac takze zagraniczne banki "dzialajace w
    Polsce", ale symbolicznie potraktowac te dzialalnosc.
    Ma UniCredit akcje Pekao ? Wiec dziala w Polsce - w sensie -
    zainwestowal tu w cos.
    I od wartosci posiadanych akcji Pekao podatek :-)
    A samo Pekao oczywiscie tez :-)

    >Pewnie najpierw zaczęliby masowo wypowiadać kredyty, i zacząłby się w
    >Polsce sezon na masowe bankructwa, ale cel uświęca środki, co nie?

    Pytanie czy by nas nie wych* - najpierw maly transfer kapitalu, a
    potem "teraz to robta jak chceta - nacjonalizujcie czy bankrutujcie -
    stratni i tak Polacy beda" :-)

    >Jakby któryś z naszych rządów miał trochę oleju w głowie, to całe
    >"OFE"

    A skad wiesz, ze nie mial ... i minister zarobil :-)

    >by powstały jako agencja podległa ZUS czy jakiemuś ministerstwu, bez
    >"8% rocznie prowizji" (rekord świata!), a za to z dużym wpływem na

    Zarzadzania mialo byc ~30 lat, a wplyw jednorazowy - tzn co miesiac,
    ale tylko od wplywu, i musi starczyc na kolejne lata.

    >gospodarkę (duże pakiety akcji firm, bez pakietu kontrolnego, ale
    >czasem z wpływem na kierunek ich rozwoju). Ale znając polskie życie,
    >republika

    I widziales jak wyszlo - panstwo nie ma pieniedzy, musicie lokowac w
    obligacje a nie w gospodarke.
    I od tego 8% :-)
    Od inwestowania ZUS zreszta nie ma specjalistow i sie na tym nie zna.
    Ale przyklad NBP sugeruje, ze i na panstwowym etacie mozna.
    Z tym, ze do kupowania obligacji, to wielkiego specjalisty nie trzeba
    :-)

    >kolesi i TKM po każdych wyborach skutecznie by unaoczniły, że
    >Singapurem, Norwegią czy Japonią mentalnie, pod względem zarządzania,
    >nie jesteśmy.

    A owszem. Zreszta spojrz na poprzednie swiadectwa udzialowe i narodowe
    fundusze inwestycyjne. Warte to cos jeszcze, czy juz wszystkie padly ?

    Aczkolwiek ... ja bym w/w krajow nie chwalil - tam tez sie afery
    zdarzaly :-)

    Tak w ogole cale to OFE w obliczu rosnacych zarobkow wydaje mi sie
    grubym nieporozumieniem. Aczkolwiek juz taki pewny nie jestem, bo
    przed 2008 temu OFE wypracowaly ladny zysk.

> [...]
    >Trochę też mi to śmierdzi łamaniem prawa UE (bank narodowy nie może
    >finansować budżetu), choć jestem pewien, że dałoby się to obejść;

    No coz - pierwsze rozmowy byly za poprzedniego rzadu - aczkolwiek w
    obliczu grozacej katastrofy rozmowy o mozliwosciach ratowania
    dopuszczam.

    Poza tym jest masa sposobow obchodzenia - wystarczy popatrzec na
    Grecje i wiele innych panstw UE :-)

    >Tylko czy jak w efekcie dolar będzie kosztować 15 zł, to czy na pewno
    >dzięki temu ludzie przestaną wyjeżdżać z naszego kraju (bo to chyba
    >dość dobry miernik jakości życia)? Śmiem wątpić.

    Zle na to patrzysz - nie wazne ile dolar kosztuje, wazne ile srednia
    pensja realnie wynosi.
    Oczywiscie w obliczu spadajacego kursu bedzie trzeba sie starac o
    podwyzki ... ale tez zacznie topniec ten "nawis zadluzenia" ktory
    teraz mamy.
    Oczywiscie kosztem tych, co maja oszczednosci :-)

    No a jak zagraniczni spekulanci pomysla do ilu ta zlotowka jeszcze
    spadnie, to czym predzej sp*, i kto kupi obligacje panstwowe ?

    J.

  • 10. Data: 2016-01-20 14:41:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "MarekZ" n7j4kp$a97$...@s...cyf-kr.edu.pl

    > podatnika. Natomiast w przypadku tak dużych instytucji jak banki (w końcu to bardzo
    ważny sektor gospodarki) było tak, że zero
    > podatku od zysku w Polsce, a transfer większości zysku poza granice.

    ,,Polski'' bank nie może transferować zysku do swej
    ,,macierzy''. [musi kupić logo lub krzesło]

    > kursem. USDPLN po 15 zł to abstrakcja. Może gdybyśmy my i Grecja wyszli z EU kurs w
    pikach zwiedzałby przez kilka tygodni okolice
    > 6 zł, albo i to nie. A potem wróciłby w normalne okolice.

    Czyli jakie? Od czasu aneksji Krymu dolar skoczył w górę
    a od roku trzyma się okolic 3.8 pln, stale lekko rosnąc.

    http://www.bankier.pl/waluty/kursy-walut/nbp/USD

> [...]
    szybko zagrają w przeciwną stronę. Tak że nie ma
    > się czego bać, powinni drukować i mam nadzieję, że to zrobią w jakiejś formie. Bo

    Ropa tania => duże zyski z akcycy i deflacja. :)

    > Pieniądz bez oparcia w złocie (lub czymś ponownym) jest tylko instrumentem i tak
    powinien być traktowany.

    W jakim celu opierać pieniądz o złoto, nie zaś o produkcję broni nuklearnej? ;)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'