    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Regulacje mogły przyczynić się dosytuacji w USA?
    Date: Tue, 7 Oct 2008 18:48:19 +0200

    Krzysztof Halasa napisał(a) w wiadomości: ...

    >Co w tym sztucznego? Jesli wartosc zabezpieczenia byla wystarczajaca
    >(w ocenie banku), to dlaczego bank mialby domagac sie od wierzyciela
    >czegos wiecej niz zabezpieczenia, w przypadku niesplacania kredytu?

    Każdy wierzyciel (więc bank też) powinien mieć możliwość dochodzenia
    całości swojej należności. To co się dzieje z zabezpieczeniem (-niami)
    nie powinno mieć znaczenia.
    Jeżeli istnieje przepis (przymus) takiego sformułowoania umowy jak
    w USA to jest to sztuczne. Chyba, że to nie przepis ale obyczaj?

    >To u nas sytuacja jest chora, tak naprawde bank moze np. po krotkim
    >czasie od udzielenia kredytu wypowiedziec umowe (podstawy by sie
    >pewnie znalazly),

    Tu się zgodzę, bo podstawy są często niejasne i zbyt łatwo dają
    pretekst do zerwania umowy.
    Ale to nie zmieni mojego ogólnego zdania powyżej.
    Zarówno w przypadku umów w USA jak i w Polsce można powiedzieć, że
    warunki obie strony znały i "widziały gały co brały".
    Zwracam uwage, że klient może "wypowiedzieć" lokatę ze skutkiem
    natychmiastowym bez podania przyczyn... Czego boją się nie tylko banki
    ale też rządy Irlandii, Grecji (kto następny do szafowania pieniędzmi
    podatnika?)...

    Arek
    PS. Wciąż mam nadzieję, że ktoś na moje pierwsze pytanie odpowie...