  • Data: 2008-12-23 23:44:35
    Temat: Re: Przelewy - jak to właściwie działa?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    mech <"mech^no..spam^"@vp.pl> writes:

    > Pozwole sobie pozostac przy swoim zdaniu na ten temat. Bank nie udziela
    > kredytu na wysokosc depozytow swoich klientow czy innych srodkow - moze
    > udzielic kredytu na laczna kwote kilkunastokrotnie (jesli nie wiecej)
    > wyzsza, wiec tak naprawde w obiegu znajduje sie pieniadz, ktorego do tej
    > pory nie bylo.

    To jeszcze napisz jak to dokladnie robi. Bo wiesz, niektorzy maja tu
    nieco kasy i moze tez by jakis bank, albo ze dwa, chcieli otworzyc?
    Jesli to takie latwe...

    > Dodatkowo bank pozycza pieniadze na procent, wobec tego kredytobiorca musi
    > mu splacic wiecej niz pozyczyl.

    Oczywiscie. Zarabia bank, placi klient. Dodatkowo jest tez kwestia
    inflacji oraz ryzyka.

    > Czyli
    > nowy pieniadz (ktorego nigdy nie bylo) pojawia sie tu i teraz, a dobra
    > (praca wykonana przez Kowalskiego) dopiero powstana.

    Blad, to nie jest zaden nowy pieniadz, a czesc depozytu innego Nowaka.

    > wg mnie tworzy wirtualny pieniadz (moze nie bez konca)

    Nie w tym sensie o ktorym myslisz.

    > i jesli wszyscy
    > nagle chcieliby wycofac swoje pieniadze, to banki zostalyby zamkniete.

    Owszem, ale tylko dlatego, ze banki nie moglyby natychmiast wycofac
    swoich depozytow (= kredytow). Gdyby mogly, i gdyby oczywiscie nie
    stracily ich na roznych "inwestycjach", to by nie bylo problemu.
    --
    Krzysztof Halasa