    From: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Potwierdzenie Przelewu
    Date: Wed, 20 Apr 2005 13:05:42 +0200

    W koło Macieju. Oczywiście można się pomylić, tylko jest o to trochę
    trudniej. Jeśli rąbniesz się w jednej cyfrze, błąd zostanie
    złapany. Jeśli w dwóch lub więcej, już może się zdarzyć że suma
    kontrolna się zgodzi. Był już nagłaśniany przypadek,w którym kobiecie
    udało się rąbnąć w IBANowym rachunku tak, że trafiła w rachunek kogoś
    innego.

    > no wlasnie, jak to jest? kiedys mi sie wydawalo, jak wprowadzali nowe
    > numery kont, ze dwie pierwsze cyfry to suma kontrolna CALEGO numeru
    > rachunku.

    Zgadza się.

    >Ale wplacalem kiedys na konto w inteligo w okienku PKO BP i
    > powiedzialem, ze to na nteligo, a pani z okienka powiedziala:
    >
    > 50 1020 5558 i jak dalej? (a moze tylko 50 1020, ale co najwazniejsze
    > powiedziala te dwie pierwsze cyfry, ktore niby maja byc suma kontrolna)

    Bo są. Inteligo generuje celowo numery kont tak, by sumą kontrolną
    zawsze było 50. W sumie fajny pomysł, numery inteligo zawsze zaczynają
    się tak samo i łatwo je rozpoznać.

    Oczywiście konsekwencją tego jest, że mogą używać tylko 1% z puli
    możliwych numerów w ich zakresie. Ale że tych numerów jest
    10000000000000000, to nie jest to szczególnie bolesne.