  • 11. Data: 2002-09-27 17:04:22
    Temat: Re: Polecenie zaplaty w Lukas Banku
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    > Z małym "ale":
    > * Aby realizować PZ na linii np. TPSA<>Lukas - wymagany jest
    > 'interjfejs' w postaci odpowiedniego oprogramowania, by transakcja
    > mogła obyć się praktycznie bez udziału człowieka.
    > * Aby realizować PZ na linii np. TPSA<>PKO - wymagany jest
    > 'interfejs' wyłącznie w postaci człowieka, który 'wklepuje' dane z
    > bumażnej faktury do (uboższego) systemu faktur i przelewów (tak było
    > do niedawna, nie wiem jak teraz).

    Aby zrealizowac PZ na trasie TPSA <>Jakis_bank nalezy
    1. miec interfejs TPSA -> Bank Handlowy
    2. skorzystac z interfejsu BH-> KIR
    3. KIR-> Jakis_bank
    4. Jakis_bank-> KIR
    5. KIR-> BH
    6. BH -> TPSA

    punkty 2-6 sa. Punkt 1 - lezy w gestii tepsy

    > Tak więc: mimo, że TPSA upora się z uruchomieniem swego
    > elektronicznego sposobu realizowania faktur, nadal będzie mieć
    > znaczenie_jaki_jest_bank_klienta, tzn. czy bank ten, oferując PZ, ma
    > odpowiedni 'interfejs' (casus: PKO).

    Kto Cie tak haniebnie oszukal?
    :-)

    M.

  • 12. Data: 2002-09-27 17:22:38
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik <z...@p...onet.pl>

    > Kolego, a gdzie to tak napisałem? Racz uważniej jeszcze raz przeczytać :)
    > Aaaa, chyba jesteś elektronikiem? Pojęcie: interfejs coś innego znaczy niż
    > użyte tu: 'interfejs' w przenośnym znaczeniu (półcudzysłów).
    >
    > Nikt mi TO nie naopowiadał - doświadczenie własne ;)

    raz tłumaczysz że PZ to "sposób elektroniczny", cytuję:
    "TPSA upora się z uruchomieniem swego elektronicznego
    sposobu realizowania faktur"
    a zaraz potem piszesz o wklepywaniu, z papierowych faktur w PKOBP
    Nie da sie jednego z drugim pogodzic

    Wniosek - pomyliles PZ ze zleceniem stalym na zmienna kwote, ktore w pkobp
    jest nadal robione i to za darmo, a PZ jest jednak w pelni elektroniczne

    Jesli znasz to z wlasnego doswiadczenia to z ktorej strony lady,
    że pozwolę sobie zapytac ;-))
    *** blad ***

  • 13. Data: 2002-09-27 19:14:13
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Z małym "ale":
    > * Aby realizować PZ na linii np. TPSA<>Lukas
    to tak nie idzie bezpośrednio

> [...]
    > 'interfejs' wyłącznie w postaci człowieka, który 'wklepuje' dane z
    > bumażnej faktury do (uboższego) systemu faktur i przelewów (tak było

    Tak było i jest ale to NIE PZ tylko zlecenie stałe o zmiennej wysokości. Mam
    to od kilku lat w TPSA ale to jest zupełnie inny system rozliczeń.

  • 14. Data: 2002-09-29 18:16:21
    Od: z...@p...onet.pl

    Użytkownik wrote:

    > to tak nie idzie bezpośrednio

    Oczywiście! "TPSA<>PKO" - to, jak się okazało, niefortunny skrót myślowy
    (mogący sugerować realizację płatności np. przesyłaniem kopertówek za
    pośrednictwem poczty ;) )

    > ...to NIE PZ tylko zlecenie stałe o zmiennej wysokości...

    Sądziłem, że PZ to określenie czynności wynikającej z upoważnienia
    wierzyciela do obciążania rachunku w banku klienta - niezależnie od sposobu
    dokonywania czynności ('elektronicznie', bądź jako 'zlecenie o zmiennej
    wysokości').
    Okazuje się, że bankiści i systemowcy bankowi posługują się
    określeniem 'Polecenie Zapłaty' zamiennie z określeniem 'Direct Debit' (DD).
    Stąd w tym wątku święte oburzenie (słuszne) lepszych ode mnie znawców tematu
    (blad,maciej) :)
    IMHO określenie PZ jest niezbyt szczęśliwie dobrane, nie wiem wszakże czy można
    znaleźć lepsze. DD wierniej przedstawia istotę systemu automatycznego płacenia
    zobowiązań.
    Miałem wątpliwość, czy uruchomienie w TPSA systemu PZ/DD umożliwi takim bankom
    jak PKO włączenie się do tego systemu bez konieczności wykonania u siebie
    adaptacji systemu dotychczas działających Zleceń Stałych.Twoja informacja
    sprawę wyjaśnia.
    Thx,

  • 15. Data: 2002-09-29 18:20:43
    Od: z...@p...onet.pl

    Do blada i Macieja:

    Wyjaśnienia - w poście do Roberta :)
    Pzdr.,

  • 16. Data: 2002-09-29 18:37:40
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > wierzyciela do obciążania rachunku w banku klienta - niezależnie od
    > sposobu dokonywania czynności ('elektronicznie', bądź jako 'zlecenie

    PZ - tak jak jest używane na tej grupie - odnosi się ściśle do metody
    rozliczeń wynikającej z Porozumieniem o Poleceniu Zapłaty z 1998 roku
    szczegółowo opisanego tutaj:

    http://www.nbp.pl/aktyprawne/akty%5Fprawne/008.html

    Mechanicznie i prawnie różni się ona od tradycyjnego "Stałego zlecenia (o
    zmiennej wysokości)", choć funkcjonalnie z punktu widzenia typowego efektu
    dla klienta płacącego rachunku jest ona podobna (choć złośliwy powiedziałby,
    że podobnie funkcjonalnie podobna jest ciocia Zosia, która wyjmuje ze
    skrzynki faktury zapasowym kluczykiem i regularnie truchta na pocztę z
    sakiewką ;) ).

    Nie przejmuj się, że pomyliłeś PZ ze stałym zleceniem, bo jesteś w
    znakomitym towarzystwie - specjaliści do spraw rozliczeń większości dużych
    spółek świadczących usługi komunalne prawie nigdy ich nie rozróżniają - no
    ale grupowicze starają się ich wyedukować :)

  • 17. Data: 2002-09-30 08:36:30
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Robert" (......)
> [...]
    > spółek świadczących usługi komunalne prawie nigdy ich nie rozróżniają - no
    > ale grupowicze starają się ich wyedukować :)

    i jak widac czasem nam sie udaje ;-))
    *** blad ***