  • 31. Data: 2010-10-30 13:46:09
    Temat: Re: Podatek i kombinacje
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote in message
    news:4ccc1dc6$0$27027$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Teoretycznie (nie jestem pewien) akcje zakupione przed 2003 są zwolnione
    > od podatku.

    Ja również nie jestem pewien.
    Skupiłem sie na samych mechaniźmie. Nie zwróciłem uwagi na wstawowe
    "odcięcie" belkowego a pewnie jakies jest. chyba 1.01.2004.
    http://www.money.pl/gielda/wiadomosci/artykul/fiskus
    ;nieslusznie;bral;podatek;od;akcji,93,0,202845.html

    george

  • 32. Data: 2010-10-30 16:35:45
    Od: Delfino Delphis <D...@w...op.pl>

    wrote:
    > Na pewno?

    Nie :)

    > Jeżeli od dochodu, a w przykładzie na początku tej wiadomości
    > _tylko_kupuje_, to przychodu i dochodu nie było. Zatem dlaczego wyżej
    > piszesz, że nie?

    No skoro nie miał dochodu, to nie płaci podatku. Ja to rozumiem tak, że
    akcja jest towarem. Jak kupujesz towar i on leży w magazynie, to nie płacisz
    żadnego podatku nawet, jeśli jego wartość rynkowa rośnie. Liczy się moment
    sprzedaży, wtedy masz konkretny przychód. Od tego przychodu odliczasz sobie
    koszt uzyskania, czyli koszt zakupu towaru, ale także jego magazynowania
    itp. i opodatkowany jest na końcu dochód. Gdyby było inaczej, to mielibyśmy
    do czynienia z podatkiem obrotowym, a nie dochodowym.

    Problem pojawia się, gdy akcje trzymasz dłużej niż rok. Pytanie zasadnicze
    jest takie: czy dom maklerski pamięta po ile kupiłeś te akcje np. 5 lat temu
    i na tej podstawie wyliczy ci dochód ze sprzedaży? Według mnie tak to
    działa, ale nie wiem na 100%, fajnie by było, jakby ktoś potwierdził.

    Jest jeszcze coś takiego, że dawne straty ci znikają, tzn. w ramach jednego
    roku podatkowego wszelkie straty np. z obrotu kontraktami, forexem itp.,
    możesz odjąć od przychodów np. z akcji i płacić podatek od różnicy, ale np.
    jeśli straty miałeś rok temu, to do roku bieżącego możesz wliczyć tylko 50%
    tych strat, a sprzed dwóch lat bodajże tylko 25%. Zakładam jednak, że to nie
    dotyczy 'strat' z tytułu zakupu akcji, które ciągle trzymasz - to by było
    bez sensu. Ale na 100% nie wiem.

    > O ile dobrze rozumiem, to hipotetyczny inwestor wyłącznie kupujący akcje
    > co roku i jak dotychczas nigdy ich nie sprzedający nie zapłaci podatku.
    > Kto potwierdzi?

    Na pewno nie zapłaci bo od czego? Płaci tylko od ew. dywidendy. I tu jest
    jeszcze jeden haczyk - podatek od dywidendy płacony jest automatycznie tj.
    nie możesz np. od przychodu z tytułu dywidendy odjąć sobie strat z tytułu
    obrotu kontraktami.

    Ale ogólnie zastrzegam, że ja się na tym dobrze nie znam, fajnie by było,
    gdyby wypowiedział się jakiś ekspert. :)

  • 33. Data: 2010-10-30 16:57:35
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    jeśli straty miałeś rok temu, to do roku bieżącego możesz wliczyć tylko 50%
    > tych strat, a sprzed dwóch lat bodajże tylko 25%. Zakładam jednak, że to
    > nie

    W drugim roku następne 50% a nie 25% czyli stratę możesz rozliczyć w ciągu
    dwóch lat o ile masz wystarczający dochód.
    Problemy ze strony US mogą powstać, gdy za lata poprzednie nie był składany
    PIT wykazujący stratę.

    Więcej np. tu:
    http://www.bankier.pl/wiadomosci/multiarticle.html/1
    535923,1,poradnik.html

    --
    marfi

  • 34. Data: 2010-10-30 17:06:54
    Od: Delfino Delphis <D...@w...op.pl>

    wrote:

    > Problemy ze strony US mogą powstać, gdy za lata poprzednie nie był
    > składany PIT wykazujący stratę.

    A tak, o to już pytałem jakiś czas temu i zachowawczo wpisałem sobie stratę
    w PITa :)

  • 35. Data: 2010-10-30 18:42:22
    Od: "walter" <w...@t...wenus>

    > wrote:

    > odkupić przynajmniej część z tych akcji. Z tego co pamiętam i tak można
    > wziąć tylko połowę straty z zeszłego roku, ale lepsze to niż nic.

    z ostatnich 5 lat

  • 36. Data: 2010-10-30 18:46:10
    Od: "walter" <w...@t...wenus>

    Czyli tak: akcje zakupione przed 2003 (raczej 2004 albo 2005 co do zasady)
    są zwolnione z podatku, jeśli się je teraz sprzeda z zyskiem.
    A jak się sprzeda ze stratą to mozna ją (startę) wykorzystać.

    Tyle wywnioskowałem z tych wszystkich wywodów:)

  • 37. Data: 2010-10-30 19:52:18
    Od: "Loser" <l...@N...gazeta.pl>

    Ciao

    OJ ludzie - po tylu latach takie pytania

    1/ od akcji kupionych normalnie na gieldzie przed 01.01.2004 nie placi sie
    podatku przy sprzedazy (ani tez nie wlicza do straty jesli taniej!)

    2/ placi sie 19% od LACZNYCH ZYSKOW Z WSZYSTKICH ZREALIZOWANYCH TRANSAKCJI

    3/ Placi sie na podstawie wyliczen otrzymanych z domu maklerskiego, pomine
    drobne mozliwosci odliczen np kosztu utrzymania rachunku

    4/ w przypadku straty tez trzeba/warto skladac deklaracje- a pozniej strate
    mozna rozliczac w max 5 latach, ale w 1 roku nie wiecej niz 50% straty z
    danego rku

    5/ jak ktos ma zarobione np 20 tys zl w ciagu 2010 a ma pare akcji ktore sa
    nizej od cen zakupu ,a jest przekonany o ich wartosci dlugoterminowej to moze
    je sprzedac np w grudniu-aby nie po 28 grudnia (bo D+3) aby na tych akcjach
    zrealizowac strate np 2500 i placic podatek nie od 20 tys a od 17500 za 2010
    r.

    6/ jest to opoznienie placenia podatku na kolejny rok (lub jeszcze pozniej
    jak np wyjdzie strata)

    7/ trzeba uwazac bo przy rozliczeniu zyskow z transakcji obowiazuje zasada
    FIFO (czyli pierwsze weszlo/pierwsze wyszlo), a slabo z tymi danymi do
    uzyskania jesli ktos sam nie prowadzi swoich rpzliczen; prawa poboru maja
    zawsze koszt nabycia= zero

    Mam nadzieje,ze troche uporzadkowane

    Pozdrowko

    Loser

  • 38. Data: 2010-10-30 19:57:29
    Od: "walter" <w...@t...wenus>

    Użytkownik "Loser" <l...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    hej

    > mozna rozliczac w max 5 latach, ale w 1 roku nie wiecej niz 50% straty z
    > danego rku

    nie można odliczyć 50% strat z ostatnich 5 lat?

    Pozdrawiam

  • 39. Data: 2010-10-30 22:05:26
    Od: "walter" <w...@t...wenus>

    Jak masz w porfelu coś z kasowego kupione przed 2010, co będzie miało w
    grudniu br. kurs nizszy niż zakup; a jednocześnie niezależnie spodziewasz
    się nieuniknionych zysków w picie giełdowym - to chyba z grubsza o to
    chodzi.

  • 40. Data: 2010-10-30 22:16:24
    Od: Delfino Delphis <D...@w...op.pl>

    Loser wrote:

    > 3/ Placi sie na podstawie wyliczen otrzymanych z domu maklerskiego, pomine
    > drobne mozliwosci odliczen np kosztu utrzymania rachunku

    A jak odliczyć koszt utrzymania rachunku? A jak płacę np. w BOŚ za pakiet
    zielony, aby mieć wykresy w czasie rzeczywistym i serwis informacyjny, to
    mogę to potraktować jako koszt uzyskania przychodu? Jak to zrobić?