  • 1. Data: 2002-04-25 10:22:06
    Temat: Paradoks Belki - zagadka matematyczna
    Od: "Juulius" <k...@o...pl>

    Zadanie :
    Bank oferuje lokate 7 dniowa oprocentowana na 6,65% w skali roku, a my
    dysponujemy kwotą 400 zl.
    Mamy dwie opcje:
    a) wplacamy calosc (400 zl) do banku
    b) wplacamy 250 zl , a 150 trzymamy w domu
    Pytanie:
    W ktorym przypadku otrzymamy wyzsze odsetki?

    Wcale nie w wersji a .
    Prawidlowa odpowiedz to b
    wszystkiemu winien podatek Belki:
    wariant a) odsetki = 400*0,665*7/365 = 0,51 zl
    podatek po zaokragleniu 0,51 do pelnej zlotowki to 20% z
    1zl czyli 0,20 zl czyli de facto zaplacimy prawie 40% podatku
    czyli odsetki to 0,51-0,20=0,31
    zatem po 7 dniach mamy 400,31

    wariant b) odsetki = 250*0,665*7/365=0,32 zl
    podatek po zaokragleniu podstawy to 20% z 0zl = 0 zl
    zatem po 7 dniach mamy 400,32
    wplacilismy o 150 zl mniej a mamy o 1 grosz wiecej.

    oczywiscie najlepsze rozwiazanie to wplacic 380 zl,
    bo 380*0,665*7/365=0,48 odsetek, a zatem podatku nie zaplacimy

    Podobne rozumowanie można przeprowadzic dla długosci trwania lokat i okazuje
    sie, ze czasami dluzsza lokata przyniesie mniejszy zysk

  • 2. Data: 2002-04-25 11:03:58
    Temat: Re: Paradoks Belki - zagadka matematyczna
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Użytkownik Juulius <k...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aa8lek$2gj$...@o...icpnet.pl...
> [...]
    > b) wplacamy 250 zl , a 150 trzymamy w domu
    > Pytanie:
    > W ktorym przypadku otrzymamy wyzsze odsetki?

    [...]

    Pod warunkiem, że bank ściśle się trzyma zasad zaokrąglania
    z rozporządzenia MF. Jak przekonali ostatnio Weiss'a słuchacze
    Zetki - nie zawsze tak jest. Często liczą "co do grosza", choć
    nie powinni.
    Ale jak ludzie zaczną kombinować, to rozporządzenie się
    pewnie zmieni...

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl

  • 3. Data: 2002-04-25 11:28:04
    Od: Daniel Konczyk <d...@c...NOSPAM.univ.gda.pl>

    Juulius <k...@o...pl> wrote:
> [...]
    > wszystkiemu winien podatek Belki:
    > wariant a) odsetki = 400*0,665*7/365 = 0,51 zl
    > podatek po zaokragleniu 0,51 do pelnej zlotowki to 20% z
    6,65%==0,665? ;-)
    chyba zjadles jedno 0

    --
    Daniel
    d...@c...univ.gda.pl

  • 4. Data: 2002-04-25 11:31:43
    Od: "Juulius" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Daniel Konczyk" <d...@c...NOSPAM.univ.gda.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnacfq9c.o68.drmartens@cogito.univ.gda.pl...

    > [...]
    > 6,65%==0,665? ;-)
    > chyba zjadles jedno 0
    >
    > --
    > Daniel
    > d...@c...univ.gda.pl

    Oczywiście, powinno być 0,0665 ale obliczenia sa ok

  • 5. Data: 2002-04-25 12:05:04
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Juulius"

    > Oczywiście, powinno być 0,0665 ale obliczenia sa ok

    to przyznaj sie od kogo zciągałeś ;-)))
    *** blad ***

  • 6. Data: 2002-04-25 12:10:28
    Od: "Juulius" <k...@o...pl>

  • 7. Data: 2002-04-25 14:06:03
    Od: "Robert Wicik" <R...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Juulius" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    zauważ że było ";-)))" - czyli żart z wielkim uśmiechem :-).

    Pozdrawiam
    R.wicik