    From: Konrad Brywczyński <k...@b...tk>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Organy im. Grzegorza Kołodki
    Date: Sun, 7 Jul 2002 17:37:26 +0200

    Użytkownik <a...@a...com> napisał(a):

    >> Cały drugi akapit. Na przykład.
    > Co tam konkretnie belkotliwego widzisz?

    Posocjalistyczna transformacja to nie powrót do gospodarki
    kapitalistycznej,
    od której ponad pół wieku wcześniej odchodzono na zasadzie tworzenia
    antytezy kapitalizmu.

    Z tego wynika, że nie ma powrotu do kapitalizmu (w domyśle wygląda,
    jakby kapitalizmu już nie było). Nawiasem, ten kapitalizm w Polsce
    przedwojennej to też nie był ortodoksyjny liberalizm, bo Polska
    jako jedna z pierwszych, od pierwszych dni od uzyskania niepodległości
    wprowadzała regulacje o charakterze socjalnym (wydawał je już jako
    Naczelnik Państwa - Piłsudski), więc mamy błąd w założeniach.

    A dalej:

    Kapitalizm w międzyczasie też głęboko zmienił charakter, również pod
    wpływem
    ciśnienia wartości, które do cywilizacyjnego rozwoju wniósł system
    socjalistyczny.

    Czyli jednak jest, tylko się zmienił. Jasne więc jest, że nie wracamy
    do tego,
    co było przed wojną, tylko próbujemy doszlusować do peletonu, co jest
    truizmem, ale niech tam sobie pan Profesor truizmami poszermuje.
    Wierszówka
    leci...

    Dalej znowu:

    Stąd właśnie bierze się tęsknota do sprawiedliwości, do prawdziwej
    solidarności
    społecznej i większej odpowiedzialności całego społeczeństwa - a także
    państwa
    - za stan narodowej kultury i nauki, a także za pomoc tym, którzy sami
    sobie w
    kapitalistycznym żywiole nie potrafią poradzić. Kapitalizm
    posocjalistyczny zatem
    kształtuje dopiero swoje oblicze.

    Pominę już wytrych przymiotnikowej "sprawiedliwości", ale zauważmy, że
    Kołodko
    wyraźnie pisze tu o tym, jakoby społeczeństwa krajów
    posocjalistycznych chciały
    jakiegoś zsocjalizowanego kapitalizmu.

    A znow dalej:

    Będzie to jednak po części odmienna jakość od tego, co już istnieje w
    krajach,
    gdzie ustrój ten jest czymś zupełnie oczywistym, wszystkim znany od
    urodzenia.

    Ciężko powiedzieć, skąd mu się to wzięło - skoro kapitalizm ("na
    Zachodzie")
    się zmienił w kierunku socjalnym, to czemu w krajach
    posocjalistycznych ma
    powstać coś nowego. Okay, rzucił tezę, niczym jej nie poprał. Wolno
    mu. A
    wierszówka leci...

    > Nie wiem, moze po prostu jestes super naukowcem z tytulami i mozesz
    > twierdzic, ze jakis tam prof dr hab GRzes Kolodko belkotem sie
    > posluguje - wtedy Ok.

    A to tytuły o czymś świadczą? Pogadaj sobie z jakimś _solidnym_,
    raczej starszej daty profesorem (ja rozmawiałem z Grudzewskim), jak
    to jest z wnioskami profesorskimi...

    Zresztą na pewnej grupie link do tego artykułu ktoś opatrzył
    komentarzem: "To nie "Rejs", to Kołodko", więc chyba nie jestem
    całkiem odosobniony w moich sądach.

    Sorry, ale Grześ Kołodko jest mistrzem w mówieniu dużo, nie na temat,
    a zwykle za to z nawiązaniem do siebie. Nie zapomnę, jak kiedyś w TV
    miał powiedzieć coś na temat perspektyw wyjścia z kryzysu. W kilku
    minutach wypowiedzi pojawiło się stwierdzenia: "w Stanach bardzo
    długo trwał boom", ale się skończył. Z tego gładko przeszedł to tego,
    że "przez ostatni kilka lat przebywałem w USA bardzo dużo, prowadząc
    wykłady w najlepszych uniwersytetach, spotykając się z czołowymi
    naukowcami, a teraz wróciłem, by zostać szefem Instytutu (tu pełna
    nazwa Tigera i szkoły Koźmińskiego)." Po tym już tylko "dziekuję
    za wypowiedź"i napisy końcowe. Kołodce udało się nie powiedzieć
    _nic_ na zadane pytanie, mimo że produkował się przed kamerą parę
    minut. (wypowiedzi w cudzysłowach niedosłowne, ale sens zachowany).

    --
    Konrad J. Brywczyński
    Ten się śmieje ostatni, kto myśli najwolniej.