  • 31. Data: 2002-11-13 18:04:03
    Temat: Re: Oblicznie i zaokraglanie odsetek
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "Robert" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:aqt8dl$ir$1@topaz.icpnet.pl...

    > "Po drugiej piątce stoi zero, więc przy zaokrąglaniu do 2 cyfr
    > wynikiem powinna być liczba 0,35 (do piątki włącznie zaokrągla
    > się w dół)"
    >
    > "Sytuację zmieniłby dopiero ułamek 0,3556"
    >
    > Zastosuj pierwszą "regułę" do swojego przykładu.
    >
    > Wskazywałem tylko na sprzeczność wewnętrzną, nie wnikając w to, że nie
    masz
    > racji.
    > Zaokrąglenie 0,35501 do 0,35 jest błędem według wszelkich (jakkolwiek
    > rozmaitych) metod w powszechnym użyciu.

    Zaprawdę powiadam Ci, że nie wiem, gdzie Ty tu widzisz sprzeczność.
    Zdaje się, że wychodzisz z założenia, że skoro w wprzedmiotowym
    przypadku istnieją jakieś miejsca dziesiętne rzędu mniejszego niż 10^4,
    to piątki (2. i 3. znak po przecinku) należy zaokrąglić w górę. Ale tak
    nie jest - IMO. Zresztą ewa już przytoczyła co trzeba - poczytaj posty
    ewy z tego wątku.

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 32. Data: 2002-11-13 18:12:29
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:aqu3m5$fdd$1@news.onet.pl, Marcin_ wrote:
    > Użytkownik "Robert" <m...@w...pl> napisał w
    > wiadomości news:aqu317$nkq$1@topaz.icpnet.pl...

    > Przeca to to samo :))

    Oj nie, Marcinie. Zapis 232,20 sugeruje w ogólności, że cyfra 0 jest
    znacząca.
    (Choć jeśli chodzi o pieniądze, to oczywiście to troszkę wyjątkowo wygląda
    sprawa, bo grosze konwencjonalnie zapisuje się dwiema cyframi. Ale tu chyba
    nie chodzi o pieniądze, bo jest liczba dokładna 232,1502)

  • 33. Data: 2002-11-13 18:36:18
    Od: "Marcin_" <t...@w...pl>

    Witam

> [...]
    > powinna być liczba 0,35 (do piątki włącznie zaokrągla się w dół).
    > Sytuację zmieniłby dopiero ułamek 0,3556.

    Mnie zawsze uczyli ze od 5 to w gore .

    Marcin P.

  • 34. Data: 2002-11-13 18:37:45
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:aqu5mn$23s$1@news.tpi.pl, Jarosław Lech wrote:
    > Użytkownik "Robert" <m...@w...pl> napisał w
    > wiadomości news:aqt8dl$ir$1@topaz.icpnet.pl...

    > Zaprawdę powiadam Ci, że nie wiem, gdzie Ty tu widzisz sprzeczność.

    Aplikuję Twoją zasadę wyartykułowaną powyżej do Twojego przykładu.

    0,3556

    "Po drugiej piątce stoi pięć, więc przy zaokrąglaniu do 2 cyfr
    wynikiem powinna być liczba 0,35 (do piątki włącznie zaokrągla
    się w dół)"

    Zatem według Twojej zasady 0,3556 zachowuje się identycznie jak 0,35501

    Ty jednakże twierdzisz "Sytuację zmieniłby dopiero ułamek 0,3556"

    W tym widzę sprzeczność.

    Dla mnie EOT.

  • 35. Data: 2002-11-13 18:38:27
    Od: "Marcin_" <t...@w...pl>

    > Oj nie, Marcinie. Zapis 232,20 sugeruje w ogólności, że cyfra 0 jest
    > znacząca.

    Tylko co ona oznacza bo wedlug mnie np 232,2000000 to to samo co 232,2
    zera po ostaniej znaczacej cyfrze ( 1-9 )po przecinku sa bez znaczenia.

  • 36. Data: 2002-11-13 18:43:35
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:aqu643$lef$1@news.onet.pl, Marcin_ wrote:

    > Tylko co ona oznacza bo wedlug mnie np 232,2000000 to to samo co 232,2
    > zera po ostaniej znaczacej cyfrze ( 1-9 )po przecinku sa bez
    > znaczenia.

    Powszechnie stosowana konwencja jest taka, że cyfry zapisane jawnie po
    przecinku są znaczące.
    Zatem jeśli piszesz 232,2000000, to komunikujesz tym samym, że liczba ta
    jest wyrażona z dokładnością do ostatniej zapisanej cyfry, zatem nie jest
    zaokrąglona do pierwszej cyfry po przecinku, tylko do siódmej.

    Wracając do 232,20 - tu komunikujesz, że liczba, o ile jest zaokrągleniem,
    mieści się w przedziale od <232,195;232,205). (przy czym można się dalej
    spierać o to, gdzie przedział jest domknięty, a gdzie nie.

  • 37. Data: 2002-11-13 18:49:51
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Marcin_" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Tylko co ona oznacza bo wedlug mnie np 232,2000000 to to samo co 232,2
    > zera po ostaniej znaczacej cyfrze ( 1-9 )po przecinku sa bez znaczenia.

    Albo nie uważałeś na lekcji fizyki w 5 klasie podstawówki, albo juz takich
    rzeczy nie uczą w szkołach.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 38. Data: 2002-11-13 18:59:31
    Od: "Marcin_" <t...@w...pl>

    Czesc

> [...]
    > jest wyrażona z dokładnością do ostatniej zapisanej cyfry, zatem nie jest
    > zaokrąglona do pierwszej cyfry po przecinku, tylko do siódmej.

    Mozliwe ze tak jest , z tym sie nie bede sprzeczac. A jesli chdzi o te
    liczbe 232,20 to wynikalo to z tego ze wzielem to jako zapis kwoty (zł,gr)

    > Wracając do 232,20 - tu komunikujesz, że liczba, o ile jest zaokrągleniem,
    > mieści się w przedziale od <232,195;232,205). (przy czym można się dalej
    > spierać o to, gdzie przedział jest domknięty, a gdzie nie.

    Z tymi przedzialami to nie bede dyskutowac bo nie jestem za dobry w te
    klocki :)))
    jak sie domyslam to 232,205) to oznacza to samo co 232,20499(9)

    Marcin P.

  • 39. Data: 2002-11-13 19:02:46
    Od: "Marcin_" <t...@w...pl>

    > Albo nie uważałeś na lekcji fizyki w 5 klasie podstawówki, albo juz takich
    > rzeczy nie uczą w szkołach.

    Bylo to tak dawno ze juz nie pamietam, i moglem sie pomylic :)))

    > Pozdrawiam,
    > Karol

    Pozdrawiam

    Marcin P.

  • 40. Data: 2002-11-13 19:03:53
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:aqu7bi$ocd$1@news.onet.pl, Marcin_ wrote:

    > Mozliwe ze tak jest , z tym sie nie bede sprzeczac. A jesli chdzi o te
    > liczbe 232,20 to wynikalo to z tego ze wzielem to jako zapis kwoty
    > (zł,gr)
    Ale - jak pisałem - raczej nie chodziło o pieniądze, bo w pierwotnym zadaniu
    były cztery cyfry po przecinku.

    > Z tymi przedzialami to nie bede dyskutowac bo nie jestem za dobry w te
    > klocki :)))
    > jak sie domyslam to 232,205) to oznacza to samo co 232,20499(9)

    Niezupełnie :)

    <232,195;232,205) oznacza "liczba nie mniejsza niż 232,195 i mniejsza niż
    232,205"