  • 11. Data: 2002-11-13 07:35:07
    Temat: Re: Oblicznie i zaokraglanie odsetek
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "Marcin_" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:aqrqsd$9ud$1@news.onet.pl...
    > Witam
    >
    > Na jednym z rachunkow mialem przez miesiac (31 dni) kwote 76,54 (dla
    > sprawdzenia jak bank zaokragla odsetki) i niestety zle obliczyl albo
    ja sie
    > pomyliem w obliczeniach.
    > Moje obliczenia 76,54 * 5,4612% / 365 * 31 = 0,35501.
    > Wedlug mnie powinni zaokraglic do 0,36 a zaokraglili do 0,35, czy to
    ja sie
    > pomylilem czy bank. Prosze o wasze opinie.

    Jeśli chodzi o samo zaokrąglenie, to chyba nie masz racji. Po
    drugiej piątce stoi zero, więc przy zaokrąglaniu do 2 cyfr wynikiem
    powinna być liczba 0,35 (do piątki włącznie zaokrągla się w dół).
    Sytuację zmieniłby dopiero ułamek 0,3556.

    --

    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 12. Data: 2002-11-13 08:37:46
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:aqsv81$37a$1@news.tpi.pl, Jarosław Lech wrote:

> [...]
    > powinna być liczba 0,35 (do piątki włącznie zaokrągla się w dół).
    > Sytuację zmieniłby dopiero ułamek 0,3556.

    Sam sobie przeczysz, i to w oczywisty sposób. Pomyśl trochę, zanim napiszesz
    coś na grupę.

  • 13. Data: 2002-11-13 09:49:33
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "Robert" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Sam sobie przeczysz, i to w oczywisty sposób. Pomyśl trochę, zanim
    napiszesz
    > coś na grupę.

    A w jakiż to oczywisty sposób? Zaokrąglenie szóstki z czwartej
    pozycji do trzech znaków po przecinku daje 0,356, zaokrąglenie szóstki z
    trzeciej pozycji po przecinku do dwóch znaków daje 0,356. Albo od razu
    dwa znaki: 0,0056>0,005, stąd cyfra stojąca na 2 miejscu po przecinku
    zaokrąglana jest w górę. Skoro kolega w przykładzie miał na na 4.
    pozycji 0 (zero), to nijak nie będzie mógł naciągnąć tego znaku na 6. Po
    trzecim znaku to sobie może być i słoń - bez wpływu na wynik
    zaokrąglenia, jeśli na trzecim nie ma cyfry 5.

    Dla jasności: zaokrąglanie liczb to nie jest obliczanie wyników
    wyborów, gdzie 50 proc+1 głos to już większość (zresztą tylko zwykła
    większość).

    --

    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 14. Data: 2002-11-13 10:09:44
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:aqt742$heo$1@news.tpi.pl, Jarosław Lech wrote:

> [...]

    wynikiem powinna być liczba 0,35 (do piątki włącznie zaokrągla
    się w dół)"

    "Sytuację zmieniłby dopiero ułamek 0,3556"

    Zastosuj pierwszą "regułę" do swojego przykładu.

    Wskazywałem tylko na sprzeczność wewnętrzną, nie wnikając w to, że nie masz
    racji.
    Zaokrąglenie 0,35501 do 0,35 jest błędem według wszelkich (jakkolwiek
    rozmaitych) metod w powszechnym użyciu.

  • 15. Data: 2002-11-13 11:21:45
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    Dnia Tue, 12 Nov 2002 22:14:20 +0100, "Marcin_" <t...@w...pl>
    napisał(a):

> [...]
    > pomyliem w obliczeniach.
    > Moje obliczenia 76,54 * 5,4612% / 365 * 31 = 0,35501.
    ^^^^^^^
    Tu mi się coś nie zgadza - który to bank podaje nominalną roczną stopę
    procentową z dokładnością do 4 miejsc po przecinku ?

    > Wedlug mnie powinni zaokraglic do 0,36 a zaokraglili do 0,35, czy to ja sie
    > pomylilem czy bank. Prosze o wasze opinie.

    Jeśli na prawdę 0,35501 to powinni zaokrąglić do 0,36 (zgodnie z zasadami
    matematyki) chyba, że w regulaminie napisali, że 0,5 zaokrąglają w dół.

    --
    Górnik
    g...@g...w.pl | G.O.R.N.I.K.: General Organism Responsible for

  • 16. Data: 2002-11-13 11:42:30
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:96d4tu85kc2lv090on2d8qneslc84v90e3@4ax.com, gornik wrote:

    > ^^^^^^^
    > Tu mi się coś nie zgadza - który to bank podaje nominalną roczną stopę
    > procentową z dokładnością do 4 miejsc po przecinku ?

    Jak napisałem, jest to Inteligo i tak podaje (powód: dopasowuje do stopy
    efektywnej 5.6%)

  • 17. Data: 2002-11-13 11:55:37
    Od: gornik <g...@g...w.pl>

    No to oszukują :-)

  • 18. Data: 2002-11-13 14:38:30
    Od: "ewa" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Speedd" <S...@k...net.pl> napisał w wiadomości
    > Ewa, chyba z matematyka nie masz a wiele wspolnego???

    Byc moze sie myle, jesli chodzi o zaokraglenia, chociaz rozmawialam dzisiaj
    z kilkoma osobami i okazuje sie, ze wiekszesc ma utrwalone zasady
    zaokraglania ze szkoly. Co ciekawe, gdyby zrobic glosowanie, glosy
    rozlozylyby sie prawie rowno. (zadalam tez pytanie na grupie
    pl.sci.matematyka, ale watek nie cieszy sie olbrzymim zainteresowaniem,
    matematycy tym sobie glowy raczej nie zawracaja - na matematyce wyniki
    raczej sie podaje dokladne). Z Twojej wypowiedzi wnioskuje, ze z matematyka
    masz wiele wspolnego (przy okazji - matematyk to nie rachmistrz)
    Abstarahujac od tematu watku, Twoj glos niewiele wniosl do dyskusji. Moze
    niewiele mam wspolnego z matematyka, ale przynajmniej wiem, czym sie zajmuja
    matematycy, a co bardziej dotyczy np. inzynierow, czy pracownikow bankow. A
    jesli czegos nie wiem, to staram sie to naprawic (jesli mnie to interesuje)
    Dlatego, jesli mogbys podac jakies zrodlo Twoich wiadomosci, bylabym
    wdzieczna. Mam na mysli jakies ogolne zasady zaokraglania liczb, a nie
    takie, ktore przyjmuje konkretny bank, czy nawet wszystkie banki.
    Ewa

  • 19. Data: 2002-11-13 14:54:24
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "ewa" <n...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    dzisiaj
    > z kilkoma osobami i okazuje sie, ze wiekszesc ma utrwalone zasady

    Tzn. jakie?
    Bo moje "kilka osob" uczono, ze od 5 to w górę.

    Karol

  • 20. Data: 2002-11-13 15:22:46
    Od: "ewa" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tzn. jakie?
    > Bo moje "kilka osob" uczono, ze od 5 to w górę.

    Udalo mi sie znalezc przez znajomego. Moze nie jest to dzielo naukowe, ale
    podrecznik do szkoly sredniej, a w koncu o zasadach ze szkoly mowimy.
    "Matematyka dla klasy I liceum i technikum - zakres podstawowy i
    rozszerzony" Wydawnictwo Sens. Autorzu: R. Kalina, . Szymański, F. Linke
    strona 71 "Przyblizone szacowanie wynikow dzialan"
    Nie bede cytowac calego rozdzialu
    Jest tam liczba dokladna: 232,1502 i wynik przyblizony: 232,15
    Jeszcze dokladniej wyjasnia to p. Stanislaw Zielen w podreczniku "Matematyka
    blizej nas" Oddzielnie mowi o przyblizaniu z nadmiarem i niedomiarem. Ale
    zasady zaokraglania podaje jasno. Takie jak podalam w moim pierwszym poscie.
    Bierzemy pod uwage tylko pierwsza odrzucona cyfre.
    Do tych zrodel dotarlam. Pewnie istnieja inne zrodla, w tym podreczniki
    szkolne, ktore podaja inna zasade, bo inaczej nie byloby rozbieznosci.
    Ewa

    PS
    Przy okazji odswiezylam sobie troche wiadomosci o przyblizeniach, bledach
    itp.