    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [OT] social lending, weksle itd.
    Date: Tue, 07 Apr 2009 17:10:18 +0200

    Relpp pisze:

    > kolorowo to wygląda. Natomiast przy okazji tego wszystkiego. Trafiłem
    > na portal, który ma zamiar pośredniczyć w sprzedaży weksli. Podobno

    Jaki to portal?

    > sprzedaż ma wystartować pod koniec kwietnia. A od niedawna już są
    > rozsyłane zaproszenia dla potencjalnych inwestorów.
    > Jak się dowiedziałem weksle będzie można wykupić lub sprzedać na okres
    > jednego roku lub dwóch lat. Zysk wyższy niż przy pożyczkach bo 36% w
    > skali roku. Minimalna kwota inwestycji to 1000 zł.
    > A teraz pytanie odnośnie tego wszystkiego. Czy warto w ogóle się w coś
    > takiego pakować? Przy pożyczkach po nie spłaceniu wchodzi firma
    > windykacyjna i wszystko dłuugo się ciągnie z raczej marną szansą na
    > pozytywne zakończenie. Jak to wygląda w przypadku weksli? Czy inwestycja
> [...]

    Nic się nie zmienia - weksel jest wart tyle, ile podpis osoby, która
    go wystawiła. Pewność weksla w praktyce jest podobna, jak innej umowy.
    Czyli albo ktoś ma pieniądze i oddaje, albo nie ma i wtedy nawet tytuł
    wykonawczy nie pomoże. Faktycznie weksel ułatwia przeprowadzenie
    egzekucji (postępowanie nakazowe, zarzuty zazwyczaj nie wstrzymują
    egzekucji), niemniej jednak są to - powiedział bym - niuanse, które
    wykorzysta raczej tylko specjalista, dla zwykłego zjadacza chleba różnic
    jest niewiele.

    Czyli ważniejsze jest to, komu pożyczasz, a nie czy zabezpieczeniem
    jest weksel lub umowa. Oczywiście lepiej mieć weksel niż coś innego (z
    kolei lepiej mieć dobrowolne poddanie się egzekucji niż weksel),
    niemniej jednak nieprawdą jest, że sam weksel coś Ci gwarantuje.

    --
    Liwiusz