    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [OT] {pytanie} koszt karty
    Date: Fri, 23 Jan 2004 02:00:57 +0100

    "Artur Czeczko" <n...@e...one.pl> writes:

    > A ja wstawię do swojego mieszkania dwoje drzwi:
    > takie grube, ciężkie, ognioodporne, z 5 zamkami, żeby nikt
    > nie mógł się do mnie włamać i obok drugie, takie zwykłe,
    > zamykane tylko na klamkę, żeby było mi wygodniej
    > wchodzić do mieszkania.

    Brednie. Karty hybrydowe maja zasadniczy sens, chyba ze komus chodzi
    o uniemozliwienie wykonywania operacji innych niz chipowe, to wtedy
    nie.
    Ale oprocz paska magnetycznego to te karty maja tez np. numer i date
    waznosci, ktora mozna zrobic *O. Mozna wreszcie przeciagnac zelazkiem
    po karcie.

    Gdyby te wszystkie operacje byly jednakowe z punktu widzenia klienta
    (na styku z bankiem) to oczywiscie nie mialoby to wielkiego sensu
    dla klienta. Gdyby byly jednakowe dla sklepu to nie mialoby w ogole
    sensu. Jesli jednak sklep bedzie placil mniejsze prowizje za transakcje
    chipowe, a kupujacy bedzie mial mozliwosc latwego podwazenia transakcji
    innych niz chipowe, to sens wydaje sie widoczny - kazdemu oprocz
    zlodziei bedzie oplacalo sie posiadac terminal obslugujacy karty
    elektroniczne (procesorowe, bo plaskie karty magnetyczne nijak
    elektroniczne nie sa).

    Kart tylko z procesorem tak szybko nie bedzie (zwlaszcza takich
    normalnych), bo w roznych dziwnych krajach jeszcze dlugo sprzedawcy
    beda miec 10% fraudow, 20-krotnie zawyzone ceny np. "pamiatek",
    i najblizszy kabel z prądem w odleglosci 200 km.

    No i zdalne obciazenia tez chipu nie uzyja.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH