  • 31. Data: 2010-02-24 22:32:54
    Temat: Re: [OT] Co po Grecji- realnie...?
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > Wszystko jedno - to nie jest francuski frank, tylko "frank CFP".

    Wszystko jedno - jest to AKTUALNIE emitowana waluta w Republice Francji.

    --
    AS

  • 32. Data: 2010-02-24 22:50:16
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    MarekZ pisze:
    > Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    ..

    > No tak - racja. A skoro nie mają to inni muszą się złożyć. Zostanie
    > wykreowana emisja "pustego Euro" i tyle.

    Czyli istnieje taki wariant, że ECB kupi greckie obligacje w razie braku
    popytu (czyli podobny manewr jaki już wykonały niedawno FED i Bank
    Anglii)? Jak inaczej można wprowadzić "puste Euro" do obiegu? Pytam, bo
    nie wiem :)

    > A bogate państwa juz jakoś tam
    > zadbają aby Grecja formalnie lub nieformalnie im to oddała (koncesje na
    > wydobycie, składki itd.).

    Prawdę mówiąc ja życzę całej Europie, żeby to całe Euro jednak nie
    upadło i wypaliło, natomiast stało się katalizatorem jakichś sensownych
    pro rynkowych przemian- i żeby w ten sposób rządy krajów zadłużających
    się zaczęły tę walutę postrzegać...

    Podoba Ci się osobiście Euro i czy jesteś raczej za czy raczej przeciw
    tej polityczno- ekonomicznej idei?

    > IMO bez szans na realizację.

    Oby.

    > Bo to jest rozumowanie dobre w skali mikro. W skali makro pieniądze to
    > rzecz dużo bardziej umowna i mniej istotna.

    Łatwo mówić :) Mnie to się najbardziej marzy parytet złota ;)

    --
    Michał

  • 33. Data: 2010-02-24 22:54:10
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Wed, 24 Feb 2010 21:17:00 +0100, Michal_Ko napisał(a):

    > Albo rozwścieczeni grecy wybiorą kogoś, kto
    > obieca wyższe wydatki i po prostu strefę będzie chciał opuścić?

    Może i będzie chciał, pozostaje kwestia czy mu się to w ogóle może udać?

    http://www.trystero.pl/archives/4450

    Xenocide

  • 34. Data: 2010-02-24 23:04:04
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Wed, 24 Feb 2010 21:20:52 +0100, george napisał(a):

> [...]
    > to chyba ze 2% pkb EU wiec ten nadmuchany medialny balon z EUR w tle
    > jest mocno przesadzony.
    > Co innego sama Grecja, u nich to troche cienko bo ich "ustawiono" pod
    > sciana a ?e ch?opcy Goldiego dobrze wiedz? jak gotowali im "ksi??ki"
    > przed wejsciem to teraz wiedz? jak to zgraae.
    > "Mi?ych" fajerwerków, ale upadku EUR z tego raczej nie bedzie...
    > przynajmniej na razie.
    > Jakby przy tym Goldman Sachs dosta? bana w EU na ich szacher-macher to
    > nawet powiem ?e ten miedialny "crisis" sie na co? "przyda?".

    Bloomberg już ostro trąbi o Grecji, także wcale bym się nie zdziwił jak
    wszystko idzie zgodnie z planem ;)

    Xenocide

  • 35. Data: 2010-02-24 23:24:31
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    > popytu (czyli podobny manewr jaki już wykonały niedawno FED i Bank
    > Anglii)? Jak inaczej można wprowadzić "puste Euro" do obiegu? Pytam, bo

    No wiesz, ja z ECB to powiązany nie jestem... :) Ale nie widzę żadnych
    przeciwwskazań dla takiej operacji. Tym bardziej, że można to (emisję
    pustego euro) owinąć w ładny papierek. Jakieś obligacje 50-letnie
    wyemitować, czy coś, albo poprzejmować "złe długi" albo w ogóle coś nowego
    wymyśleć (idealnie do tego nadają się na przykład obligacje emitowane pod
    zastaw funduszy zgromadzonych w ichnich OFE czy ZUS, one wprawdzie są już i
    tak w dużej części w formie obligacji, więc wyemitujemy niejako drugi raz te
    same obligacje, ale kto by się na tym znał).

    Po 20 latach już nikt nie będzie pamiętał co to za obligacje. Grecja to
    gigantyczny "eksporter turystyki" więc będzie to na Grecji jak w odpowiednim
    czasie wyegzekwować.

> [...]
    > i wypaliło, natomiast stało się katalizatorem jakichś sensownych pro
    > rynkowych przemian- i żeby w ten sposób rządy krajów zadłużających się

    No ale zaraz, jaki widzisz mechanizm działania pro-rynkowego waluty euro? Bo
    istnienie tej waluty odbiera swobodę regionom, czyli chyba wprost działa
    antyrynkowo.

    > Podoba Ci się osobiście Euro i czy jesteś raczej za czy raczej przeciw tej
    > polityczno- ekonomicznej idei?

    Raczej przeciw. Zaleta euro to dla mnie szansa na stworzenie przeciwwagi dla
    USD i perspektywa, że kiedyś będziemy mogli jako Europa sobie robić takie
    jaja z reszty świata jak obecnie robi sobie Nasz Obrońca Przed Terroryzmem.
    Natomiast praktycznych korzyści bieżących dla gospodarek państw to raczej
    widzę mniej niż wad. Wspólna waluta byłaby super sprawą, gdyby państwa
    strefy prezentowały z grubsza jednorodny poziom rozwoju. Skoro tak nie jest
    i na to się nie zanosi, w moim odczuciu tak duża strefa euro jest skazana na
    upadek.

    > Łatwo mówić :) Mnie to się najbardziej marzy parytet złota ;)

    Chyba nie ma do tego powrotu. Zresztą świat się zmienił i nic by to nie
    dało. I tak liczą się tak naprawdę terytoria, wpływy oraz bogactwa
    naturalne. Pieniądz w skali makro to nie żaden cel, a wyłącznie instrument.

  • 36. Data: 2010-02-24 23:27:06
    Od: Michał Kurowski <m...@g...pl>

    > Do drahmy i lira to nie wiem, ale Francja utrzymuje franka na Nowej
    > Kaledonii i Polinezji Francuskiej a Holandia guldena na antylach
    > holenderskich. Tak że jakiś wielkich problemów technicznych nie widzę.
    > Systemy bankowe w tych dwóch krajach chodzą na dwóch walutach.

    żenua.pl

    Na Antylach liczy się tylko dolar.
    I nie, nie euro ;-)

    Guldeny to papier toaletowy

    --
    Michał.

  • 37. Data: 2010-02-24 23:37:19
    Od: Michał Kurowski <m...@g...pl>

    > Wszystko jedno - jest to AKTUALNIE emitowana waluta w Republice Francji.

    Tego akurat nie znam tak dobrze.

    Ale Martynika np ma euro i tutaj Francja w strefie bardzo silnych
    wpływów Stanów obroniła euro ... Obroniła w sensie ludzie
    się posługują z wyboru.

    Na Kaledonii podejżewam euro byłoby kompletną
    abstrakcją. Nie wiem co tam się dokładnie dzieje
    ale podejżewam że po prostu zostawiono ludziom coś
    co znają.

    --
    Michał

  • 38. Data: 2010-02-24 23:46:52
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > wprawdzie są już i tak w dużej części w formie obligacji, więc
    > wyemitujemy niejako drugi raz te same obligacje, ale kto by się na tym

    Ma to spory sens, pytanie tylko czemu wokół Grecji w takim razie jest
    tyle szumu i niepewności- wychodzi jednak, że to może właśnie jest
    medialna gra i próba zmuszenia rządu do ograniczenia deficytów.

    > No ale zaraz, jaki widzisz mechanizm działania pro-rynkowego waluty
    > euro?

    Nie tyle samej waluty- waluta jak waluta- co presja na rząd, żeby
    konkurencyjność podnosić inaczej niż tylko inflacja + dewaluacja. Jeśli
    rząd nie ma żadnego wpływu na stopy procentowe i stabilność pieniądza,
    to raczej jest pożądana sytuacja. I musi wtedy szukać innych metod- jak
    dla mnie droga byłaby prosta- obniżanie podatków i mniejsza
    fiskalizacja. To chyba najprostsze metody poprawienia konkurencyjności w
    takich warunkach.

    Z drugiej strony powstaje problem zbyt niskich stóp w krajach
    nie-tak-bardzo-rozwiniętych lub za wysokich w bardzo-rozwiniętych...
    "One size fits all" ciężko jest zastosować w Europie, no ale 10 lat już
    sobie radzą...

    > Bo istnienie tej waluty odbiera swobodę regionom, czyli chyba
    > wprost działa antyrynkowo.

    Jednym z argumentów ZA Euro jest to, jak dolar funkcjonuje w USA... Tam
    również stany mają bardzo dużą autonomię i- chyba- różny stopień
    rozwoju, inne cykle konionkturalne, a jednak jakoś to działa... (?)

> [...]
    > dla USD i perspektywa, że kiedyś będziemy mogli jako Europa sobie robić
    > takie jaja z reszty świata jak obecnie robi sobie Nasz Obrońca Przed

    Pod tym wszakże warunkiem, że obok Euro, EU przejrzy na oczy i ograniczy
    socjalizm (bo na całkowitą likwidację chyba nie ma co liczyć... ),
    zacznie się liberalizować gospodarczo... Bo z Euro czy bez, obecna
    polityka państw prowadzi do nikąd.

    > rozwoju. Skoro tak nie jest i na to się nie zanosi, w moim odczuciu tak
    > duża strefa euro jest skazana na upadek.

    Euro w takim kształcie na pewno jest eksperymentem, który dopiero się
    zaczął i trwa... zobaczymy co będzie dalej.

    --
    Michał

  • 39. Data: 2010-02-25 00:06:50
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > Na Kaledonii podejżewam euro byłoby kompletną
    > abstrakcją. Nie wiem co tam się dokładnie dzieje
    > ale podejżewam że po prostu zostawiono ludziom coś
    > co znają.

    Euro używają też francuskie terytoria południowopolarne czy inne wynalazki
    typu Reunion. Może zostawiono po prostu wentyl bezpieczeństwa dla państwa,
    że gdyby euroeksperyment nie wypalił, to się z Nw. Kaledonii przywiezie dwa
    statki franków, dodrukuje dwa kolejne, a system bankowy sobie cały czas
    fruwa na dwóch walutach i ministerialni oraz bankowi urzędnicy nie zapomną
    że coś takiego jak frank istnieje. Jednocześnie Nowa Kaledonia czy Antyle
    Holenderskie są na tyle daleko od Europy, żeby się zbyt duża ilość osób nie
    zaczęła tematem interesować;-)

    --
    AS

  • 40. Data: 2010-02-25 00:08:19
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    > Na Antylach liczy się tylko dolar.
    > I nie, nie euro ;-)
    >
    > Guldeny to papier toaletowy

    To ciekawe co piszesz, bo wg. Bank van de Nederlandse Antillen, obie waluty
    są na sztywno związane kursowo...

    --
    AS