  • Data: 2015-10-09 10:11:20
    Temat: Re: O co chodzi w loterii paragonowej?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 10/08/2015 06:31 PM, Liwiusz wrote:

    > A po co PIT? Stawiam tezę, że przychód z tego podatku jest mniejszy niż
    > koszt jego ściągnięcia i koszt tego, że wszystkie firmy muszą liczyć
    > swój dochód.

    Gdzieś tam były jakieś wyliczenia, że koszt poboru PIT jest jednak
    mniejszy od dochodów państwa z niego (ale nie chce mi się szukać).

    Zakładając, że twoja teza jest prawdziwa - zniesienie PIT wymagałoby
    również zniesienia CIT - w przeciwnym wypadku okazałoby się:

    - właściciele firm otrzymują olbrzymie pensje (bo lepiej jest wyjąć
    pieniądze z firmy jako własna pensja, niż płacić CIT)

    - firmy w zasadzie przestały mieć zyski (skoro cały zysk można sobie
    wypłacić jako nieopodatkowaną pensję)

    Innymi słowy - przy braku PIT, CIT nie miałby racji bytu.

    A CIT + PIT to już około 30% budżetu, proszę o propozycję, czym
    zastąpisz taki ubytek (podwoić akcyzę na alkohol i papierosy? 40% VAT?).

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com