  • Data: 2015-03-06 15:01:04
    Temat: Re: Meritum - zmniejszyli oprocentowanie na 2,75%
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    >Z tym ze ... mnie sie tam wydaje ze RPP to w znikomym stopniu moze
    >"ksztaltowac" rynek, raczej te stopy musza odzwierciedlac sytuacje.
    >No i czy te stopy maja jakiekolwiek realne znaczenie w gospodarce,
    >poza wplywem psychologicznym ?
    >Mialy by, gdyby NBP aktywnie uczestniczyl w finansach, udzielal
    >bankom kredytow czy lokat.
    >A tak mi sie wydaje, ze one trzymaja w NBP w miare stale kwoty, jak
    >sie jakis debet trafi, to znikomy, a redyskonto weksli to operacja
    >teoretyczna :-)
    >Reszte banki zalatwiaja miedzy soba, czy raczej z klientami, a tam
> [...]

    Tak swoja droga - powyzsze napisalem na podstawie danych NBP sprzed
    lat.

    Obecnie w bilansie sa pozycje aktywow
    http://www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/pieniezna_
    i_bankowa/bilans_nbp_mon.html

    -Dłużne papiery wartościowe wyemitowane przez podmioty krajowe
    zero, bylo duzo, w 2004 spadlo do 100mln, od 2008 ciagle zero,
    -Papiery z prawem do kapitału i udziały wyemitowane przez podmioty
    krajowe
    53 mln od lat, drobiazg

    -Kredyty, pożyczki i inne należności od podmiotów krajowych
    22 mln, tyle co nic, ale ...
    a) miedzy 2000 a 2008 bylo pare mld ... ok, moglem uznac ze drobiazg,
    b) w grudniu 2008 siegnelo 19 mld, przez 2009 utrzymywalo sie
    kilkanascie mld, głownie w sektorze "pozostałe monetarne instytucje
    finansowe", od 2010 ostro spadalo ... czyzby w czasach kryzysu NBP
    wspieral banki pozyczkami ?

    wtedy te stopy RPP maja sens ...

    J.