  • 1. Data: 2003-03-28 06:24:47
    Temat: Kredyt walutowy
    Od: "tomzy" <t...@p...com>

    Witam Wszystkich

    Co myslicie o wzieciu kredytu w walucie obcej. Jakie sa korzysci w
    porownaniu z PLN.

  • 2. Data: 2003-03-28 11:08:20
    Temat: Re: Kredyt walutowy
    Od: t...@p...onet.pl

    Mimo, że temat ten był juz wielokrotnie na tej liście odpowiem. Ograniczę się
    jednak do długoterminowych kredytów mieszkaniowych

    ZALETY:
    Niższe oprocentowanie. Najlepsze w CHF, rzedu 3,5-4,0%. W PLN aktualnie 7,0-
    7,5%.

    WADY:
    Ryzyko osłabienia złotówki. Wytłumaczę to na uproszczonym przykładzie, w którym
    nie uzwględniam
    1. spłaty odsetek
    2. różnicy pomiędzy kursem kupna (po takim z reguły dostaniesz kredyt) a kursem
    sprzedaży (po takim trzeba płacic raty).

    Zaczynamy. Na poczatku stycznia 2002 kredyt w wysokości 100 000 PLN na 20 lat
    (240 miesięcy). DECYZJA: biorę w CHF; kurs średni NBP - 2,40. Oznacza to, że
    zadłużenie wynosi 100000/2,40 = 41666,67 CHF. Stąd jedna rata kapitałowa
    41666,67/240 = 173,61 CHF. Po 14 miesiącach (koniec lutego 2003) spłacono
    kapitał w wysokości 14*173,61 = 2 430,58 CHF. Pozostało do spłaty
    41 666,67 - 2 430,58 = 39 236,11 CHF.
    Ile to jest jednak w PLN. Aktualny kurs sredni NBP wynosi 2,95, czyli
    39 236,11 * 2,95 = 115 746,53.

    KONKLUZJA
    Mimo, że przez 14 miesiecy spłacano kapitał w kwocie 2 430,58 CHF, pozostały do
    spłaty kapitał (w PLN) nie zmalał ale wzrósł o

    115 746,53 - 100 000 = 15 746,53 PLN.

    Zakładając, że w tym okresie kurs średni był 2,60, na "nieefektywną" spłatę
    kapitału wydano:

    2430,58 * 2,60 = 6 319,44 PlN.

    ************************
    Uwzglednienie (1) zwiększy tą niekorzystną cechę zaś uwzględnienie (2)
    zmniejszy. Dlatego też wynik dokładnego obliczenia bedzie niewiele różnił sie
    od przedstawionego powyżej.

    Analizę przeprowadziłem dla CHF ponieważ oprocentowanie najbardziej różni sie
    od PLN. Dla innych walut róznica jest mniejsza co oznacza, że jeżeli nie opłaca
    się w CHF to tym bardziej w EURO, USD, itp.

    DECYZJA NALEŻY DO CIEBIE. Pozdrowienia Tensor1.

    PS. Oczywiście zawsze mozna przewalutowac. Wiąże się to jednak z ryzykiem, o
    którym na tej liście dużo pisano.

  • 3. Data: 2003-03-28 11:12:40
    Od: t...@p...onet.pl

    Drobna literówka w poprzednim poście. Przepraszam. Powinno być.

    ***********
    Uwzglednienie (2) zwiększy tą niekorzystną cechę zaś uwzględnienie (1)
    zmniejszy.
    **********

  • 4. Data: 2003-03-28 11:59:22
    Od: "Adam " <a...@N...gazeta.pl>

    t...@p...onet.pl napisał(a):

    > Mimo, że temat ten był juz wielokrotnie na tej liście dużo pisano. <ciach>

    Może tak inne opinie na ten temat?

    Jak sfinansować zakup mieszkania, domu?

    Kredyt w PLN, EUR czy CHF?

    Zapraszamy na czat z naszym ekspertem Mariuszem Drzewieckim.

    Poniedziałek, 31 marca, godz. 12.00

    Wejdź na czat

    http://www.multibank.pl/multichat/index.jhtml

    Gościu z multi (będzie swój bank zachwalał?)

  • 5. Data: 2003-03-28 12:31:10
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > Wejdź na czat
    > http://www.multibank.pl/multichat/index.jhtml
    > Gościu z multi (będzie swój bank zachwalał?)
    Bardzo bym był zainteresowany jak ekspert Mariusz Drzewiecki skomentował by
    obliczenia podane w poprzednim poście. Nie dysponuje niestety wolnym czasem w
    trakcie czatu, aby z nim "podyskutować". Tensor1.