  • 1. Data: 2002-03-25 11:18:45
    Temat: Kredyt w koncie jak to wyglada w Millennium i w Citi
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Co bank to obyczaj

    PAWEŁ BLAJER

    Korzystanie z limitu kredytowego w Citibanku i Millennium nie wygląda tak
    samo jak w innych bankach. Ma to swoje wady i zalety.

    W większości banków limit kredytowy jest "dopisywany" do rachunku. Oznacza
    to, że jeśli na rachunku nie mamy żadnych własnych środków, to możemy
    dokonywać wypłat z rachunku do wysokości przyznanego limitu. Nie musimy w
    tym celu zgłaszać żadnej dyspozycji. Inaczej sprawa wygląda w Citibanku i
    Millennium.

    W przypadku rachunku Unikonto limit kredytowy (Millennium Extra) funkcjonuje
    jak subkonto do rachunku. Jeśli chcemy z niego skorzystać, musimy wcześniej
    złożyć w oddziale, bankolinii lub bankomacie dyspozycję przekazania
    określonej części limitu na rachunek Unikonto. Operacja ta jest zwolniona z
    prowizji, chociaż Millennium pobiera opłatę za przelew wewnątrz banku. Jeśli
    nie złożymy takiej dyspozycji i nie będziemy mieli środków na rachunku, to
    nie pobierzemy gotówki z bankomatu i nie zapłacimy kartą w sklepie. Bankomat
    lub terminal poinformuje nas, że na rachunku po prostu nie ma pieniędzy. To,
    że dysponujemy ogromnym limitem kredytowym, będzie całkowicie bez znaczenia.

    Wyjątek stanowi sytuacja, gdy pobieramy pieniądze z bankomatu Millennium i
    sieci Euronet - wtedy nie jest wymagane wcześniejsze zlecenie transferu z
    rachunku kredytowego, gdyż w razie braku środków na ROR taki przelew jest
    wykonywany automatycznie.

    Odsetki za korzystanie z limitu są naliczane od kwoty przekazanej na
    Unikonto (w innych bankach płacimy odsetki od faktycznie wykorzystanej
    części limitu). Teoretycznie na rachunku możemy mieć środki, które w
    zupełności wystarczą na pokrycie wszystkich wydatków, ale dodatkowo
    czerpiemy pieniądze z limitu kredytowego. Takie postępowanie jest jednak
    nieracjonalne, gdyż kredyt odnawialny jest oprocentowany wyżej niż konto.

    Posiadacz kredytu odnawialnego zobowiązany jest raz w miesiącu spłacić 10
    proc. łącznej kwoty zadłużenia, nie mniej jednak niż 100 zł. Kwota
    minimalnej spłaty jest automatycznie pobierana z Unikonta pierwszego dnia
    miesiąca. Jeśli nie będzie jej na rachunku, blokowany jest dostęp do limitu
    kredytowego do momentu uregulowania minimum zadłużenia.

    Kredyt odnawialny przy Unikoncie ma swoje dobre i złe strony. Z pewnością
    konieczność złożenia dyspozycji przekazania środków z limitu kredytowego nie
    jest rzeczą wygodną, zwłaszcza gdy niespodziewanie chcemy wydać większą
    kwotę. Z drugiej jednak strony, może to nas powstrzymać przed nie do końca
    przemyślanymi zakupami. Ważniejsze jest jednak to, że w przypadku kradzieży
    karty złodziej może co najwyżej skorzystać z pieniędzy na rachunku, gdyż
    limit kredytowy jest dla niego niedostępny.

    Nieco inaczej wygląda limit kredytowy przyznawany do rachunku MillePensja w
    Millennium. Jest on równy maksymalnie 80 proc. miesięcznych wpływów na
    rachunek. W przeciwieństwie do Unikonta, limit kredytowy jest związany z
    rachunkiem. Nie jest wymagana spłata minimalnej kwoty zadłużenia.

    Ale na rachunek MillePensja wynagrodzenie musi trafiać systematycznie
    określonego dnia miesiąca i bank sprawdza, czy tak jest. Jeśli wszystko jest
    w porządku, to z limitu nadal możemy korzystać i zadłużenie z poprzedniego
    miesiąca jest oprocentowane na 19,5 proc. w skali roku. Jeśli jednak zdarzy
    się opóźnienie w przekazaniu pensji, to limit nie jest przedłużany, a od
    zadłużenia z poprzedniego miesiąca liczone są odsetki w wysokości aż 30
    proc. w skali roku.

    Z przeprowadzonych przez nas szacunków wynika, że kredyt odnawialny w
    Millennium jest dobrym rozwiązaniem dla osoby, która nie potrzebuje
    wysokiego limitu kredytowego i planuje korzystać z niego doraźnie. W
    porównaniu z innymi bankami oprocentowanie kredytu nie jest szczególnie
    atrakcyjne (19,5 proc. w skali roku), ale bank nie pobiera prowizji za
    przyznanie kredytu. Limit kredytowy w Millennium nie jest korzystny dla
    osoby, która chce się zadłużać na długo i na duże kwoty.

    Również kredyt odnawialny oferowany przez Citibank funkcjonuje na nieco
    innych zasadach niż w większości banków. Jest dostępny w ramach konta, a
    więc nie trzeba dokonywać żadnych transferów między rachunkiem bieżącym a
    kredytowym, jak to jest w przypadku Unikonta Millennium. Trzeba natomiast
    spłacić minimalną kwotę zadłużenia - 10 proc. według stanu z dnia
    wystawienia wyciągu. Można to zrobić gotówką lub bezpośrednio z konta. Za
    brak minimalnej spłaty w wymaganym terminie (w ciągu 15 dni od wystawienia
    wyciągu) bank pobiera 25 zł kary. Poza tym ważne jest, że pieniądze muszą
    wpłynąć na rachunek w określonym terminie - nie ma znaczenia data stempla
    pocztowego lub zlecenia przelewu.

    Kredyt odnawialny w Citibanku nie należy do najtańszych. Prowizja za jego
    przyznanie wynosi 1,49 proc. kwoty limitu, zaś oprocentowanie - 19,99 proc.
    w skali roku. -
    (za rzepa)

    --

    ------
    Amra the Freelancer

  • 2. Data: 2002-03-25 14:20:26
    Od: "Grzegorz" <g...@p...onet.pl>

    Ty chyba naprawde jakąś normę wyrabiasz- przecież to jest stary artykuł sprzed
    tygodnia.
    Grzegorz

  • 3. Data: 2002-03-26 13:19:09
    Od: "Artur O." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Ty chyba naprawde jakąś normę wyrabiasz- przecież to jest stary artykuł
    sprzed tygodnia.
    > Grzegorz

    To chyba jakis niepelnosprawny.
    Jak ktos jest przykuty do wozka nie ma nic innego do roboty.
    Smutne ale mozna sie chyba jakos opanowac ....

    AO

  • 4. Data: 2002-03-26 13:44:04
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > To chyba jakis niepelnosprawny.
    > Jak ktos jest przykuty do wozka nie ma nic innego do roboty.
    > Smutne ale mozna sie chyba jakos opanowac ....

    Jestem pelnosprawny, takze umyslowo, a cos Ci nie pasi?

  • 5. Data: 2002-03-26 15:37:58
    Od: "Grzegorz" <g...@p...onet.pl>

    > Jestem pelnosprawny, takze umyslowo, a cos Ci nie pasi?

    O rany, ale się ubawiłem :-))
    Grzegorz