  • 1. Data: 2003-09-13 09:15:09
    Temat: Kredyt mieszkaniowy PLN - CHF ?
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    Mimo, że temat był już wielokrotnie omawiany postanowiłem zrobic dość staranną
    symulację.
    Dane liczbowe:
    ***************
    Wielkość kredytu: 100.000 PLN
    Okres kredytowania : 10 lat
    Oprocentowanie kredytu w PLN: 6,62%
    Oprocentowanie kredytu w CHF: 3,00%
    Kurs kupna CHF w dniu 12.09.2003 : 2,7937
    Kurs sprzedaży CHF w dniu 12.09.2003 : 2,9077
    Roczny wzrost kursu sprzedaży CHF: 5,00%
    ****************
    Dalsze założenia:
    1. Oprocentowanie kredytów w PLN i CHF będzie stałe przez 10 lat. Jest to
    założenie nie korzystne dla PLN ponieważ z bardzo dużym prawdopodobieństwem
    oprocentowanie w PLN będzie spadać a w CHF nie lub bardzo mało. Oprocentowanie
    w PLN odpowiada aktualnemu oprocentowaniu w KB przy wkładzie własnym od 5% do
    40% a oprocentowanie CHF w wysokości 3% jest jednym z mniejszych na rynku.

    2. Kursy kupna i sprzedaży obowiązujące w PKOBP

    3. Załozyłem że przez pierwszy rok od udzielenia kredytu kurs sprzedaży CHF nie
    zmienia się. Następnie po roku wzrasta o 5% i taki kurs obowiązuje przez cały
    drugi rok. Z kolei po drugim roku kurs sprzedaży CHF znowu wzrasta o 5% i
    obowiązuje przez cały trzeci rok i tak dalej. Skąd wziąłem te 5%? Analizując w
    money.pl kursy CHF w długoletnim przedziale (np. od 1995 roku) mozna zauważyć
    taki właśnie wzrost. Oczywiście charakter zmian jest oscylacyjny ale po
    uśrednieniu odpowiada to mniej więcej mojemu założeniu.

    4. Kredyt jest spłacany równymi ratami kapitałowymi.

    WYNIKI
    Kredyt w PLN
    Łączne raty kapitałowe - 100.000,00 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 33.375,83 PLN
    RAZEM - 133.375,83 PLN
    Kredyt w CHF
    Łączne raty kapitałowe - 130.911,47 PLN
    Łączne raty odsetkowe - 18.225,83 PLN
    RAZEM - 149.137,30 PLN
    RÓŻNICA na korzyść kredytu w PLN : 15.761 PLN.

    Dodatkowe wyniki symulacji
    1. RÓŻNICA się zeruje gdy roczny wzrost kursu sprzedaży CHF jest poniżej 2,48%.
    Oznacza to, że kredyt w CHF na 10 lat staje się opłacalny gdy
    a) oprocentowanie w PLN przez całe 10 lat bedzie nie mniejsze niż 6,62%
    b) oprocentowanie w CHF przez całe 10 lat będzie nie większe niż 3%
    c) roczny wzrost kursu w CHF będzie nie większy niz 2,5%.
    Moje uwagi: Założenie a) a przede wszystkim c) jest nie realne. Nie wyobrażam
    sobie aby kurs CFH tak mało rósł ani żeby oprocentowanie w PLN nie spadło

    2. RÓŻNICA przy okresie kredytowania 5 lat i 25 lat wynosi odpowiednio 6.630
    PLN i 49.194 PLN - oczywiście na korzyść PLN.

    Uwagi ogólne:
    1. Zdaję sobie sprawę, że około 2008-2010 roku wprowadzimy EURO i dlatego tą
    analizę trzeba by robic tylko do tego roku. Wynik jednak będzie bardzo podobny.
    Jak ktoś jest tym zainteresowany to chętnie podejmę dyskusję i przedstawię
    stosowne symulacje w rodzaju: biorę kredyt na 25 lat i jaka będzie sytuacja po
    5-7 latach w przypadku kredytu w PLN i CHF.

    REASUMUJĄC
    ************************
    Z bardzo dużym prawdopodobieństwem mozna stwierdzić, iż kredyt w CHF jest mniej
    opłacalny niż kredyt w PLN
    ************************

    Pozdrowienia Tensor1

  • 2. Data: 2003-09-13 09:56:09
    Temat: Re: Kredyt mieszkaniowy PLN - CHF ?
    Od: "Piotr Wójtowicz" <p...@o...pl>

    Moim skromnym zdaniem oslabienie sie PLN wobec
    CHF o 5 % rocznie to czyste s-f.

    Dlaczego.
    1. gospodarka szwajcarii stoi w miejscu
    2. to w Polsce a nie w Szwajcarii rosnie wydajnosc pracy
    (wskaznik niemal dwucyfrowy)
    3 deficyt budzetowy w Polsce- posiadacze kredytów w walutach zyskali
    ostatnio
    potęznego sprzymierzeńca - panstwo polskie.

    Osłabienie do CHF (tym samym do innych walut) sprawi,
    ze z predkoscia ekspresu walniemy w sciane 60% deficytu do PKB.
    A tego nie zrobia nawet takie łosie jakie teraz sa u władzy.

    Sprawdzilem tez kursy krzyzowe Euro-CHF od 2000 roku.
    Najwieksze roznice w kursach w tym okresie to
    1,454 do1.608 franka za euro - czyli przez niemal 4 lata
    najwyzsza roznica w kursach wyniosla 10%.

    A od poczatku tego roku CHF wyraznie znizkuje do euro.
    Nie ma powodu by w stosunku do PLN frank zachowywal sie
    inaczej.

    Piotr Wójtowicz

  • 3. Data: 2003-09-13 10:59:27
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Sat, 13 Sep 2003 11:56:09 +0200, "Piotr Wójtowicz"

    >Moim skromnym zdaniem oslabienie sie PLN wobec
    >CHF o 5 % rocznie to czyste s-f.

    daj spokoj. nie warto komentowac dopasowywania zalozen tak, aby
    osiagnac upragnione wyniki.

    >A od poczatku tego roku CHF wyraznie znizkuje do euro.
    >Nie ma powodu by w stosunku do PLN frank zachowywal sie
    >inaczej.

    zaden powazny anallityk nie odpowie na pytanie ktory kredyt w
    perspektywie 10-letniej okaze sie bardziej oplacalny, a tensorek
    owszem :)

    PG

    PS. nie podejmuje dalszej dyskusji, mozemy umowic sie na post za 10
    lat, gdzie bedzie mozna porownac konkretne dane i czarno na bialym
    wykazac co sie bardziej oplacalo, a nie teraz zakladac wzrost kursu
    tak, zeby pasowal do wyliczen

  • 4. Data: 2003-09-14 20:31:22
    Od: "deal" <d...@p...fm>

    > 4. Kredyt jest spłacany równymi ratami kapitałowymi.

    oo
    /\

    a jak sprawa wyglada przy ratach malejacych?

    pzdr

  • 5. Data: 2003-09-15 06:30:47
    Od: "Robert Wicik" <N...@p...onet.pl>

    > REASUMUJĄC
    > ************************
    > Z bardzo dużym prawdopodobieństwem mozna stwierdzić, iż kredyt w CHF jest
    mniej
    > opłacalny niż kredyt w PLN
    > ************************

    Podobne (może mniej dokładne) symulacje robiłem na własne potrzeby jakieś
    1,5 roku temu. Wszyscy wtedy brali kredyty w walucie, ale ja doszedłem do
    podobnych wniosków co Ty i wziąłem w PLN. Wtedy mogłem jeszcze zaryzykować
    USD i patrząc z dzisiejszej pozycji, dobrze bym zrobił, ale ryzyko było zbyt
    duże i w sumie z PLN też źle nie wyszło.
    Podstawowa rada dla każdego, najpierw należy dokładnie poznać wszystkie,
    powtarzam wszystkie koszty kredytów i ryzykaka z nimi związane, a potem
    dopiero wybierać konkretne rozwiązanie.
    Niektórzy lubią ryzykować i mając wrodzone szczęście, wygrywają na tym.
    Jeszcze inni idą za tłumem i od razu stawiąją się na straconej pozycji. A
    jeszcze inni (ja się do nich zaliczam) wolą ponieść mniejsze ryzyko, które w
    sumie może okazać się najbardziej opłacalne, jeśli w przypadku kredytów
    można mówić wogóle o opłacalności :-))

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 6. Data: 2003-09-15 06:33:04
    Od: "Robert Wicik" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "deal" <d...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Użytkownik <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > a jak sprawa wyglada przy ratach malejacych?

    Podobnie. Biorąc kredyt w walucie, na ryzyko kursowe niewiele pozostaje,
    rzędu kilku procent.
    Jeśli o ten procent wzrosnie kurs waluty - stracisz. Jeśli kurs się utrzyma
    pod tym ograniczeniem - zyskasz :-))

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 7. Data: 2003-09-15 07:14:14
    Od: "Artur" <a...@e...pw.edu.pl>

    Witam,

    Ostatnio zastanawiałem się (w kontekście KH) nad pewnym zaganieniem: marża
    banku wchodząza w skład oprocentowania kredytu a wejście do strefy EURO. Z
    tego co się orientuję marża jaką dają np. KB lub PKO BP dla kredytów
    złotówkowych (1-1.8 %) jest niska w stosunku do tej dla kredytów w EURO lub
    CHF. Przy założeniu stałej marży wejście do strefy EURO wpłynie
    (przynajmniej z tej strony) korzystnie na zaciągnięte obecnie kredyty w PLN.
    Chodzi główni o kredyty 20-25 letnie.
    Czy się mylę ?

    Pozdrawiam.

    --