  • 1. Data: 2002-10-12 14:51:20
    Temat: Kredyt bez odsetek?
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Na www mBanku mozna wyczytac cos takiego

    <cite>
    [...]kredyt będzie całkowicie wykorzystywany przez okres 12 miesięcy oraz
    prowizja przygotowawcza zostanie zapłacona ze środków własnych Posiadacza
    rachunku. Oznacza to, ze takie będzie oprocentowanie kredytu, jeśli przez
    rok na eKONTO nie wpłyną żadne środki, a zadłużenie będzie cały czas równe
    maksymalnej kwocie (limitowi) kredytu. Tak obliczone oprocentowanie kredytu
    w mBanku wynosi 15,5%.
    </cite>
    zrodlo:
    http://www.mbank.com.pl/oferta/ekonto/kredyt.html#ko
    nsumencki

    Hm... wg moich obliczen przy zalozeniu, ze na konto beda jednak wplywaly
    jakies srodki [w wysokosci odsetek, inaczej by nastapilo przekroczenie
    limitu kredytowego, ze co za tym idzie podwyzszone odsetki od niedozwolonego
    debetu] dla kwoty 2400PLN oprocentowanie efektywne/rzeczywiste bedzie
    wynosilo 17,853%. Analogicznie dla kwoty 15000PLN oprocentowanie wynosi
    16,477%, czyli ciagle wiecej niz "maksymalne" wg. mBanku.
    Zalozmy, ze jednak srodki nie wplywaja na rachunek, ale tez bank nic nie
    robi za przekroczenie limitu i nalicza normalne odsetki. Wtedy otrzymujemy
    dla kwoty
    2400PLN => 34,131%
    15000PLN => 32,565%

    Ustawa o kredycie konsumenckim daje klientowi mozliwosc splacenia samego
    kapitalu [bez odsetek] w przypadku uchybien zwiazanych z obliczaniem
    oprocentowania. Co wiecej, nie trzeba sie upominac o zwrot odsetek od banku
    tylko po prostu klient informuje bank, ze na mocy ustawy z powodu .....[tu
    nalezy wpisac powod] splaca sam kapital. Jesli bank chce dostac odsetki
    musi skierowac sprawe do sadu, a w nim udowodnic wszystko odbylo sie zgodnie
    z zapisami ustawy.
    Czy w wypadku ktory przytoczylem w poscie mozna nie splacac odsetek?
    Oprocentowanie za kazdym razem wyszlo wyzsze niz przedstawiane przez bank.
    Nie potrafie znalezc danych wgdy oprocentowanie bedzie nizsze od podanego
    przez mBank "maksymalnego".
    Jesli ktos chce potrenowac to odpowiednie formularze [Excel} umiescilem pod:
    http://faq4pbb.netforia.pl/download.php?id=10

    Maciej

  • 2. Data: 2002-10-12 16:12:43
    Temat: Re: Kredyt bez odsetek?
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Wtedy otrzymujemy dla kwoty
    > 2400PLN => 34,131%
    > 15000PLN => 32,565%

    Tu jest oczywiście blad poprawnie powinno byc

    2400 => 17,670
    15000 => 16,382%

    Sorki, za zamieszanie. Tamte wartosci dotyczyly szybszego splacenia kredytu.

    Maciej

  • 3. Data: 2002-10-12 16:45:53
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > 15000 => 16,382%
    >
    > Sorki, za zamieszanie. Tamte wartosci dotyczyly szybszego splacenia kredytu.

    Wcale nie zrobiłeś zamieszania. Kredyt:
    - w kwocie 2400 zł,
    - prowizja 50 zł (płatna przy wypłacie kredytu)
    - na 1 rok spłacany jednorazowo po roku,
    - oprocentowanie 14,00%
    daje RRSP w wysokości 22,77%.

  • 4. Data: 2002-10-12 16:59:54
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > 15000 => 16,382%
    >
    > Sorki, za zamieszanie. Tamte wartosci dotyczyly szybszego splacenia kredytu.

    Przepraszam zapomiałem dodać, że twój kalkulator jest błędny. W przypadku gdy
    pożyczamy od banku 2400 zł, płacimy prowizję 50 zł i nie spłacając żadnych
    odsetek po roku oddajemy cały kapitał tzn. 2400 zł RRSP jest w granicach 2-3% -
    Tobie wychodzi powyżej 15%. A feeeee!!!.

  • 5. Data: 2002-10-12 17:22:07
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    2-3% -
    > Tobie wychodzi powyżej 15%. A feeeee!!!.

    Cos chyba polatales. Jak zmienilem oprocentowanie na 0 [ma byc bez odsetek]
    to otrzymalem wynik 2,128%. Oczywiscie dotyczy to tylko symulacji na
    zakladkach
    "mBank - biezaca splata odsetek" i "mBank - bez zadnych wplywow". W
    przypadku splaty co miesiac rownej czesci kapitalowej otrzymujemy 3,992%.
    Problem jednak lezy gdzie indziej ;) mBank uzyl pewnego tricku na ktory w
    pierwszej chwili nie zwrocilem uwagi. Otoz mBank zalozyl, przed
    uruchomieniem kredytu na rachunku mamy kwote rowna zaplaconej prowizji i tym
    samym wykorzystujemy kredyt w wysokosci pelnego przyznanego limitu, ani
    limitu pomniejszonego o prowizje. W takim przypadku [nie uwzgledniajac
    prowizji] oprocentowanie by wynosilo ok. 15,2%. Tak wiec jak widac banki
    ciagle moga stosowac pewne zagrywki sluzace do pokazania, ze oprocentowanie
    jest nizsze niz jest faktycznie. Wstydz sie mBanku.
    Ciekaw jestem co na ten temat by powiedzial UOKiK ;).
    Teraz juz wiecie jak pokazac, ze oprocentowanie efektywne/rzeczywiste jest
    rowne 0. po prostu klient placi prowizje [10%, 15%, 20%] z 'wlasnych
    srodkow" i splaca tyle ile pozyczyl ;).

    Maciej

  • 6. Data: 2002-10-12 17:22:45
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > - w kwocie 2400 zł,
    > - prowizja 50 zł (płatna przy wypłacie kredytu)
    > - na 1 rok spłacany jednorazowo po roku,

    Jednak sie pomyliłem. RRSP=17,54%

  • 7. Data: 2002-10-12 17:36:49
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > Teraz juz wiecie jak pokazac, ze oprocentowanie efektywne/rzeczywiste jest
    > rowne 0. po prostu klient placi prowizje [10%, 15%, 20%] z 'wlasnych

    W takim wypadku nie musisz spłacać żadnych odsetek i dodatkowo możesz żądać od
    Banku pobranej prowizji a po roku oddać im kapitał. Szkoda tylko, że o tym
    napisałeś bo mogą się zorientować i zmienić RRSP. Mam u nich rachunek i dawno
    już to zauważyłem. Chciałem wziąść kredyt, po roku go spłacić i niech mi
    podskoczą. Na takie praktyki Banku (ewidentne zaniżanie RRSP) jast tylko jedna
    rada. Trzeba to wykorzystać zgodnie z Ustawą.

  • 8. Data: 2002-10-13 07:41:20
    Od: g...@l...mm.pl (Grzegorz Dabrowski)

    MK napisal:
> [...]
    > Nie potrafie znalezc danych wgdy oprocentowanie bedzie nizsze od podanego

    Mysle, ze bank w tym przypadku bedzie korzystal z zapisow Art.4 pkt.3
    ustawy: 3. "Jezeli nie jest mozliwe podanie kosztow, do ktorych
    poniesienia zobowiazany jest konsument, nalezy okreslic ich szacunkowa
    wysokosc oraz okolicznosci, od ktorych zalezy ich ostateczna wysokosc
    i obowiazek zaplaty przez konsumenta." Poza tym zapewne stanie sie
    tak, ze w wyniku planowanej nowelizacji zapisy ustawy w ograniczonym
    zakresie przestana dotyczyc umow pozyczek odnawialnych w rorach.

    Pozdrawiam, Grzegorz

  • 9. Data: 2002-10-13 09:12:17
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Uzytkownik "Grzegorz Dabrowski" <g...@l...mm.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > poniesienia zobowiazany jest konsument, nalezy okreslic ich szacunkowa
    > wysokosc oraz okolicznosci, od ktorych zalezy ich ostateczna wysokosc

    Zgoda, ale problem w tym, ze "maksymalne" oprocentowanie" wyliczone zoslalo
    przez bank niezgodnie ze wzorem. Nie uwzgledniono prowizji. W ust. pkt 2
    mamy
    <cite>
    kwota pozyczki wynosi = 1000 Euro w dniu 1 stycznia 1994r., lecz
    pozyczkodawca zatrzymuje 50 Euro na koszty administracyjne, a wiec kwota
    pozyczki wynosi w rzeczywistosci 950 Euro"
    </cite>
    W tym przypadku bank pobiera prowizje w wysokosci 1% min 50PLN. Prowizja ta
    powinna zostac uwzgledniona przy wyliczaniu oprocentowania. Nie zostala bank
    przyjal, ze to z "wlasnych srodkow". Takie postepowanie w znaczacy sposob
    zanizylo oprocentowanie.
    Zalozmy, ze mamy maksimum dobrej woli... i potraktujemy, ze zeczywiscie
    klient zaplacil odsetki z "wlasnych srodkow" ;). Nalezy wtedy jednak ujac
    utracone korzysci... Wykorzystujemy metode do wyliczania oprocentowania dla
    kredytow opisanych w Art 2 ust 2 pkt. 6 Ustawy... Wynik taki sam :).

    Art 16 Ustawi mowi:
    W ogloszeniach i reklamach dotyczacych kredytu konsumenckiego zawierajacych
    warunki udzielenia kredytu kredytodawca lub podmiot posredniczacy w zawarciu
    umowy obowiazani sa podawac rzeczywista roczna stope oprocentowania,
    wyliczona od calkowitego kosztu kredytu.

    Na www mamy warunki uzyskania kredytu, chodc w kilku czesciach. Nie mamy za
    to prawidlowo wyliczonego oprocentowania [na warunkach podanych w opisie].
    Jest to niewatpliwie naruszenie zapisow Ustawy. Gdyby podobna rzecz
    znajdowala sie na umowie, to w mysli Art 15 ust 1 "kredyt konsumencki ulega
    zmianie w ten sposob, ze konsument obowiazany jest do zwrotu kredytu bez
    oprocentowania i innych kosztow kredytu naleznych kredytodawcy"

    > Poza tym zapewne stanie sie
    > tak, ze w wyniku planowanej nowelizacji zapisy ustawy w ograniczonym
    > zakresie przestana dotyczyc umow pozyczek odnawialnych w rorach.

    Zaczekajmy na nowelizacje. W chwili obecnej mamy obowiazujaca ustawe i
    nalezy postepowac zgodnie z nia.
    Dodam ze smutkiem, ze w wyniku takiego postepowania moja sympatia dla mBanku
    znaczaco spadla. Zwlaszcza, ze juz jakis czas temu zwracalem uwage na ten
    problem na forum mRady :(.

    Maciej