  • 11. Data: 2002-09-14 12:43:24
    Temat: Re: Konto gospodarcze?
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:alv7ln$av0$1@foka.acn.pl...

> [...]
    rachunku
    > bankowego, związanego wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą.
    > Wedle art. 50 ust. 3 prawa bankowego nie mogą być wykorzystywane do
    > rozliczeń pieniężnych związanych z tą działalnością tylko rachunki
    > oszczędnościowe - wkłady oszczędnościowe. Obowiązek bezgotówkowej zapłaty
    > podatku może być - moim zdaniem - wykonywany za pośrednictwem rachunku
    > oszczędnościowo-rozliczeniowego (ROR), jeśli nie wystawiono jako dowodu
    > zawarcia takiego rachunku książeczki oszczędnościowej albo innego

    Autorka pominela kwestie umowy prowadzenia rachunku, a ostatnie zdanie jest
    dla mnie zupelnie niezrozumiale. Nazwa ROR okresla jednoznacznie, ze
    rachunek jest rowniez oszczednosciowy [rachunek
    rozliczeniowo-oszczednosciowy]. Wg. prawa bankowego nie wolno rachunku
    oszczednosciowego uzywac do rozliczen zwiazanych z prowadzona DG, wyjatkiem
    sa tu ubezpieczenia spoleczne. Z RORu mozna rowniez oplacic, taj jak
    napisala autorka, podatek, ale tylko dochodowy w przypadku osoby fizycznej
    [nie VAT, akcyze itd].
    Rachunki ktore pozwalaja osobom prowadzacym DG, dokonywac rozliczen zarowno
    prywatnych jak i zwiazanych z DG, sa rachunkami biezacymi [przyklady PKO -
    Partner Pakier; Pekao Eurokonto Biznes].
    Skad wiemy czy mozemy dokonywac rozliczen zwiazanych z DG z rachunku, ktory
    juz posiadamy?
    To jest bardzo proste :). Wystarczy przeczytac umowe + ew. regulamin.

    Przyklady

    mBank
    [Regulamin § 3.1]
    mBank otwiera i prowadzi rachunki oszczędnościowe wskazane w Dziale II
    niniejszego Regulaminu. [ustawa nie zezwala na dokonywanie platnosci
    zwiazanych z DG z rachunku oszczednosciowego - sytuacja prosta]

    MultiBank
    [Regulamin § 3]
    MultiKonto służy do swobodnego dysponowania zgromadzonymi na nim środkami
    pieniężnymi, a w szczególności umożliwia:
    [...]
    2. przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych, z wyjątkiem rozliczeń związanych z
    prowadzeniem działalności gospodarczej,
    [rachunek rozliczeniowo-oszczednosciowy - Regulamin §2.2 , IMHO uzycie slowa
    oszczedniosciowy rozwiazuje problem, bo Prawo Bankowe nie zewala... ale byc
    moze MultiBankowcy bali sie o to, ze interpretacja moze byc rozna wiec
    umiescili odpowiedni zapis w Regulaminie, ktory jest integralna czescia
    Umowy]

    LG Petro Bank - konto osobiste
    [Regulamin §2.4]
    konto osobiste - rachunek oszczednosciowo-rozliczeniowy osoby fizycznej nie
    zwiazany z prowadzeniem dzialalnosci gospodarczej
    [jak w przypadku MultiBanku]

    mBank - mBiznes
    [Regulamin]
    § 2.2
    rachunek - rachunek bieżący mBiznes KONTO prowadzony przez mBank na
    podstawie Umowy zawartej z Posiadaczem Rachunku, służący do przechowywania
    środków pieniężnych oraz przeprowadzania rozliczeń związanych z prowadzoną
    przez Posiadacza Rachunku działalnością gospodarczą lub wykonywaniem przez
    niego wolnego zawodu. Postanowienia Regulaminu dotyczące prowadzenia
    działalności gospodarczej mają odpowiednio zastosowanie do wykonywania
    wolnego zawodu,
    [rachunek biezacy, Prawo Bankowe nie zabrania dokonywania z nich rozliczen
    zwiazanych z DG... bank/umowa rowniez nie zabrania, wiec... to jest to :)]

    Pozdrawiam
    Maciej

  • 12. Data: 2002-09-14 15:45:00
    Temat: Prawdziwa bomba!
    Od: Mroczek <m...@t...pl>

    "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> wrote in

    > Użytkownik "Canapca" <m...@U...pl> napisał w wiadomości

    > To chyba zasadniczo RORy sa takimi rachunkami :-) ktore moga sluzyc do
    > rozliczen DG i domowych.
    > Maciej zacytowal przepis mowiacy tylko o rachunkach
    > "oszczednosciowych". Jakis czas temu w dodatku do Rzepy byl
    > interesujacy felieton poruszajacy kwestie art. 50.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Karol

    No a co wy na to:

    Regulaminu rachunkow oszczednosciowo-rozliczeniowych BPH PBK:
    §1.3
    Rachunek sluzy jego Posiadaczowi do gromadzenia wkladow oszczednosciowych,
    przeprowadzania rozliczen pienieznych za wyjatkiem rozliczen z tytulu
    prowadzonej dzialalnosci gospodarczej, [ UWAGA! UWAGA! ] o ile akty
    wyzszego rzedu nie stanowia inaczej...

    Jestem pod wrazeniem. Widze, ze jak prawie wszystko w naszym pieknym kraju
    nie jest to ani kwestia prosta ani oczywista. Bardzo to dobrze wplynelo na
    moje Ja, bo zadajac to pytanie mialem wrazenie, ze sie wyglupiam, a tu
    prosze ;-). W konkluzji powyzszych rozwazan stwierdzam, ze:
    - ministerstwo nie zabrania wykorzystywania roru do DG choc pewnie nie bylo
    to ich intencja tylko znowu cos tam nie wyszlo
    - prawo bankowe zabrania ale niekoniecznie
    - wszystko rozbija sie o jedno slowo: oszczednosciowy i jego interpretacje.
    Mam wrazenie, ze przepisy i definicje troszke nie nadazaja, za nowoczesna
    bankowoscia - jak myslicie?
    To teraz zobaczymy co mi powiedza w skarbowce. Bo zasadniczo to wychodzi
    tak: moge - podkreslam - moge korzystac z roru do DG ale bank mi nie
    pozwala i jednoczesnie pozwala bo minister pozwala ale niekoniecznie bo w
    sumie sie nie okreslil :-))).
    Napisze Wam w poniedzialek co na to skarbowka.
    No chyba, ze mnie od razu rozwala ;-(. Monty Python to pikus, od razu
    poczulem, ze ja tera biznesman.

    Pozdrawiam serdecznie
    Tomek

  • 13. Data: 2002-09-14 16:01:43
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

> [...]
    > rozliczeniowo-oszczednosciowy]. Wg. prawa bankowego nie wolno rachunku
    > oszczednosciowego uzywac do rozliczen zwiazanych z prowadzona DG,

    Byc moze jest to kwestia dla prawnikow. Czy ROR jest tym samym rachunkiem, o
    ktorym mowi ustawa (art. 50)?

    > Z RORu mozna rowniez oplacic, taj jak
    > napisala autorka, podatek, ale tylko dochodowy w przypadku osoby fizycznej
    > [nie VAT, akcyze itd].

    Ja stoje na stanowisku, ze oplacac mozna wszystko :-)
    Nawet wierzytelnosci w imieniu "innego podatnika" :-)
    Potrzebna jest interpretacja terminu "dokonywanie rozliczen" :-)
    No i pozostaje kwestia jak bank w praktyce moze udowodnic, ktory przelew
    (out) jest "dokonywanie rozliczen".
    Dla mnie jest to martwy przepis (art.50) lub spartolony.

> [...]
    > prywatnych jak i zwiazanych z DG, sa rachunkami biezacymi [przyklady PKO -
    > Partner Pakier; Pekao Eurokonto Biznes].

    I czym te rachunki biezace roznia sie od RORow?
    Im dluzej czytam rozne ksiazki fachowe i obserwuje banki, to dochodze do
    wniosku, ze ta roznica jest jakas ulotna.
    Spotkales sie gdzies z definicja ustawowa rachunku biezacego, pomocniczego,
    ROR-u itd?
    Moze AMRA swiezo naladowany wiedza zrobi nam jakis wyklad?

> [...]

    > niniejszego Regulaminu. [ustawa nie zezwala na dokonywanie platnosci
    > zwiazanych z DG z rachunku oszczednosciowego - sytuacja prosta]

    To co w takim razie otwiera Mbank?
    Rachunki oszczednosciowe czy oszczednosciowo-rozliczeniowe?

    > mBank - mBiznes
    > [Regulamin]

    ciach

    > [rachunek biezacy, Prawo Bankowe nie zabrania dokonywania z nich rozliczen
    > zwiazanych z DG... bank/umowa rowniez nie zabrania, wiec... to jest to :)]

    No wlasnie. To jest ta ulotna roznica :-)

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 14. Data: 2002-09-14 16:09:25
    Temat: Re: Prawdziwa bomba!
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Mroczek" <m...@t...pl> napisał w wiadomości > No a co wy
> [...]
    > - prawo bankowe zabrania ale niekoniecznie
    > - wszystko rozbija sie o jedno slowo: oszczednosciowy i jego

    Interpretacji:
    1. czy "oszczednosciowy" = "ROR"
    2. "dokonywanie rozliczen"

    Oraz zasadnicze pytanie:
    Jakie sa kary za przeprowadzanie tych "rozliczen" przy pomocy RORu?
    (pomijam kwestie, ze bank moze roziwazac umowe).

    Karol

  • 15. Data: 2002-09-14 16:15:01
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Mroczek" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Napisze Wam w poniedzialek co na to skarbowka.

    Tylko nie zapomnij napisac.

    Jezeli bedziesz mial ku temu warunki to podpytaj US o:
    a) w jaki sposob ustalili, ze jesto to komto typu ROR a nie DG
    b) jaka jest kara (i na podstawie jakiej ustawy) za to ze bedziesz regulowal
    swoje zobowiazania (gospodarcze i podatkowe) z ROR

    Pozdrawiam,

    Karol

  • 16. Data: 2002-09-14 16:31:47
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

> [...]
    > niniejszego Regulaminu. [ustawa nie zezwala na dokonywanie platnosci
    > zwiazanych z DG z rachunku oszczednosciowego - sytuacja prosta]

    O wlasnie. Teraz zajrzalem do regulaminu mBanku.
    Oni sa GENIALNI.
    To co w innych bankach jest RORem u nich jest rachunkiem oszczednosciowym.

    Swoja droga o co my bijemy pianę.
    Przecież już chyba we wszystkich marmurach oprocentowanie ROR i DG jest
    zblizone do siebie.

    Czy ktos sie domysla, jakie były intencje ustawodawcy, ktory wprowadzil taki
    zakaz (art. 50) w prawie bankowym?

    Karol

  • 17. Data: 2002-09-14 16:31:55
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > przeprowadzania rozliczen pienieznych za wyjatkiem rozliczen z tytulu
    > prowadzonej dzialalnosci gospodarczej, [ UWAGA! UWAGA! ] o ile akty

    Przeczytaj jeszcze raz to co napisales...

    przeprowadzania rozliczen pienieznych ZA WYJATKIEM ROZLICZEN Z TYTULU
    PROWADZONEJ DZIALALNOSCI GOSPODARCZEJ, o ile akty
    wyzszego rzedu nie stanowia inaczej

    wiec nie mozesz rachunku uzywac do rozliczen zwiazanych z DG, chyba ze akty
    wyzszej rangi stanowia inaczej... No, i oczywiscie nie jest to dodane bez
    powodu.

    Ustawa Prawo Bankowe
    § 50 ust 4
    Ograniczenia, o którym mowa w ust. 3 [ten ktory juz wczesniej przytaczalem -
    MK], nie stosuje się w przypadku opłacania składek na ubezpieczenia
    społeczne oraz innych składek, do poboru których zobowiązany jest Zakład
    Ubezpieczeń Społecznych.

    > prosze ;-). W konkluzji powyzszych rozwazan stwierdzam, ze:
    > - ministerstwo nie zabrania wykorzystywania roru do DG choc pewnie nie
    bylo
    > to ich intencja tylko znowu cos tam nie wyszlo

    A od kiedy wytyczne ministerstw sa wazniejsze od ustaw? ;)

    > - prawo bankowe zabrania ale niekoniecznie

    ??? Prawo Bankowe zabrania wykorzystywania rachunkow oszczednosciowych do
    rozliczen zwiazanych z DG za wyjatkiem... [o tym bylo powyzej]

    > To teraz zobaczymy co mi powiedza w skarbowce. Bo zasadniczo to wychodzi
    > tak: moge - podkreslam - moge korzystac z roru do DG

    IMHO taka interpretacja nie ma zadnych solidnych podstaw prawnych. BTW wiesz
    oczywiscie, ze odsetki od srodkow na koncie uzywanym do DG sa doliczane do
    dochodu firmy i ze trzeba zaplacic od nich podatek? Jesli ich nie
    dopisywales US ma juz dobry punkt zaczepienia...

    > ale bank mi nie
    > pozwala i jednoczesnie pozwala bo minister pozwala ale niekoniecznie bo w
    > sumie sie nie okreslil :-))).

    Hm... umowa to umowa, mogles podpisac taka, ktora pozwala na dokonywanie
    rozliczen zwiazanych z DG. IMHO umow nalezy dotrzymywac.

    Maciej

  • 18. Data: 2002-09-14 16:36:17
    Od: Mroczek <m...@t...pl>

> [...]
    > Jakie sa kary za przeprowadzanie tych "rozliczen" przy pomocy RORu?
    > (pomijam kwestie, ze bank moze roziwazac umowe).

    Taaa, kary. Na logike rzecz biorac jedyna kara moze byc rozwiazanie konta,
    bo skoro nie musze miec gospodarczego i place co tam trzeba to wszystko
    jest OK i tylko bank moze sie przyczepic - przeciez do 3000 euro nic nie
    musze na to cholerne konto wplacac - taka kase to moge w garnku trzymac.
    Tylko, ze sytuacja jest niejasna, a w takich przypadkach regula jest:
    zglanowac a pozniej sie zobaczy. Zaloze sobie to gospodarcze dla jednej
    faktury miesiecznie. Niech tam, moze dojde do dwoch albo i trzech na
    miesiac i co wtedy?
    A co do interpretacji: jakos te konta musza sie nazywac - prawda? Mysle, ze
    kryterium powinno byc to do czego sa przeznaczone a nie to jak umownie sie
    je okresla. Przeciez jest to tylko jakas konwencja ale czym w istocie sie
    rozna to ja juz naprawde nie wiem.

    Tomek

  • 19. Data: 2002-09-14 16:40:21
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

> [...]
    > dochodu firmy i ze trzeba zaplacic od nich podatek? Jesli ich nie
    > dopisywales US ma juz dobry punkt zaczepienia...

    IMHO nie do konca.
    Jakby na RORze gromadzil wplywy od kontrahentow, to moge sie zgodzic, ze
    moga sie czepiac o podatek.
    Ale jezeli tylko z RORu reguluje zobowiazania to nie widze podstaw do
    opodatkowania odsetek w ramach DG.

    Karol

  • 20. Data: 2002-09-14 16:44:44
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > Hm... umowa to umowa, mogles podpisac taka, ktora pozwala na dokonywanie
    > rozliczen zwiazanych z DG. IMHO umow nalezy dotrzymywac.

    Ale Mroczek nigdzie nie napisal, ze nie przestrzega umow.
    On tylko zglosil ROR do US jako konto zwiazane z DG.

    Mroczek, prosimy do raportu :-)
    Jakie operacje przeprowadziles z RORu.

    Pozdrawiam,
    Karol