  • 1. Data: 2004-09-14 16:58:48
    Temat: Konto a śmierć
    Od: "jo" <z...@p...onet.pl>

    Witam !
    Moja mama umarła nagle i nie upoważniła mnie do swego konta.
    Czy można odzyskać pieniądze (bank PKO)?
    Jaka jest procedura?
    Ile to kosztuje?

  • 2. Data: 2004-09-14 18:05:22
    Temat: Re: Konto a śmierć
    Od: "nod" <n...@o...pl>

    Nawet gdyby Cię upoważniła to zgodnie z KC art. 101 par. 2 w chwili śmierci
    mocodawcy wygasa umocowanie, czyli przestajesz być pełnomocnikiem.
    W praktyce natomiast każdy po cichu nie informując banku wybiera pieniądze
    powołując się na owe pełnomocnictwo. O ile się go ma. Ty umocowany nie byłeś.
    A może Twoja mama dokonała "zapisu na wypadek śmierci"? Wówczas osoba wskazana w
    tym zapisie może podjąć gotówkę z konta, oczywiście do określonej kwoty (nie
    pamiętam jakiej).

    jeżeli nie masz pełnomocnictwa na które możesz się powołać, nie informując bank
    o zaistniałej sytuacji i nic Ci nie wiadomo o zapisie na wypadek śmierci to
    sprawa może się tylko rozbić o sąd i sprawę spadkową.

    pozdr
    nod

  • 3. Data: 2004-09-14 18:25:23
    Od: "Adam S." <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jo" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam !
    > Moja mama umarła nagle i nie upoważniła mnie do swego konta.
    > Czy można odzyskać pieniądze (bank PKO)?
    > Jaka jest procedura?
    > Ile to kosztuje?

    Jeżeli nie jest to jakaś duża kwota to możesz spróbować pobrać na tzw koszty
    pogrzebu. Będą potrzebne r-ki związane z pochówkiem
    Patrz art 55 prawa bankowego

    Adam

  • 4. Data: 2004-09-14 18:55:42
    Od: Benny <zbkm@_usun_interia.pl>

    Adam S. wrote:

    > Jeżeli nie jest to jakaś duża kwota to możesz spróbować pobrać na tzw koszty
    > pogrzebu. Będą potrzebne r-ki związane z pochówkiem
    > Patrz art 55 prawa bankowego

    A co się dzieje z większa kasą? przepada?

    Zbyszek

  • 5. Data: 2004-09-14 19:08:01
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Benny napisał:

    > A co się dzieje z większa kasą? przepada?

    A niby dlaczego, w koncu to majatek zmarlego. Czeka spokojnie na
    zakonczenie sprawy spadkowej.

    Bartol

  • 6. Data: 2004-09-14 19:44:29
    Od: Benny <zbkm@_usun_interia.pl>

    Bartol Partol wrote:

    > A niby dlaczego, w koncu to majatek zmarlego. Czeka spokojnie na
    > zakonczenie sprawy spadkowej.

    Tak myślałem, ale chciałem się upewnić. A jak jest w sytuacji kiedy
    umiera np. mąż, co musi wtedy zrobic żona (powiedzmy, że dzieci nie ma),
    żeby uzyskać pieniądze z konta?

    Zbyszek

  • 7. Data: 2004-09-14 19:47:25
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Benny napisał:

    > Tak myślałem, ale chciałem się upewnić. A jak jest w sytuacji kiedy
    > umiera np. mąż, co musi wtedy zrobic żona (powiedzmy, że dzieci nie ma),
    > żeby uzyskać pieniądze z konta?

    Dokladnie tak samo. Sprawa spadkowa. Bank nie musi wiedziec czy denat
    zostawil testament, czy nie i kto jest uprawniony do spadku. To zadanie
    dla sadu.

    Bartol

  • 8. Data: 2004-09-14 20:04:58
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Benny <zbkm@_usun_interia.pl> writes:

    > Tak myślałem, ale chciałem się upewnić. A jak jest w sytuacji kiedy
    > umiera np. mąż, co musi wtedy zrobic żona (powiedzmy, że dzieci nie
    > ma), żeby uzyskać pieniądze z konta?

    Jezli malzonkowie nie mieli zniesionej wspolnoty majatkowej, to polowa
    pieniedzy jest zony. Druga polowa podlega normalnym zasadom
    dziedziczenia (ustawowego lub testamentowego) i wymaga przeprowadzenia
    sprawy spadkowej.

    MJ

  • 9. Data: 2004-09-14 20:55:32
    Od: "jo" <z...@p...onet.pl>

    Zapomniałem dodać, że zyje Tata lecz jest po udarze i nie umie się nawet
    podpisać.

  • 10. Data: 2004-09-14 22:59:58
    Od: "jo44" <jo44@TO_PRECZ.go2.pl>

    > Zapomniałem dodać, że zyje Tata lecz jest po udarze i nie umie się nawet
    > podpisać.

    Polowa jest jego - podpis to tu tylko sprawa techniczna.
    Druga polowa podlega podzialowi - tata w tym podziale
    takze uczestniczy!!