    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Wed, 17 Aug 2016 06:24:40 -0700 (PDT)
    <nl0h2d$3hu$1@node1.news.atman.pl> <nl0ihq$559$1@node1.news.atman.pl>
    <nl12cr$qv6$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <f...@g...com>
    <nl3ifl$d11$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <d...@g...com>
    <7...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <4...@g...com>
    <17o7ezkiu4870.pqy473hiybzf$.dlg@40tude.net>
    <0...@g...com>
    <17nntpjna7zmg$.1ihkhvlkevbxc$.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    <v...@4...net>
    <7...@g...com>
    <1v32t00s2sm5p.j6yqe8y3d4up$.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: Karta kredytowa do płatności w euro...
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 12 sierpnia 2016 17:27:21 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Myslisz, ze o to chodzi ? Czy raczej o to, ze dawniej Polak za granica
    > placil czesto w Euro ... i Visa nic z tego nie miala :-)

    O, trafna uwaga, może to nawet "główniejszy" powód wprowadzenia tej zmiany - a że
    przy okazji można sobie jeszcze zwiększyć spready to taki bonus dla "kochanej" visy,
    która nam ułatwia "karciane" życie ;P

    > Teraz to mnie Citi dziwi - wpycha te karty i wpycha, a prowizje od
    > sklepow malutkie ... liczy na to, ze klienci nie splaca w terminie ?

    Zapewne, kredytówka kusi.
    Poza tym wydzwaniają z ofertami kredytów - spłaca się je przez "raty w karcie", a to
    w citku jest tak drogie (prowizje), że aż żal.
    Choć mnie dziwi, że również tak promują simplicity, łącznie z nagrodami itp.
    Rozumiałbym takie dodatki dla world, płatnego 18zł/mc, chyba że wydasz nim bodajże 2k
    w ciągu miesiąca - ale dla karty bezpłatnej ?
    Cóż, ich biznesplan.

    > Oni maja tez wiele innych wad.

    A jakieś konkretne zarzuty wobec onych (czyli deutsche bank) ?
    Ciekawy jestem, bo póki co jest to moje główne konto - i mam nadzieję, że nie wyłączą
    starego ST, jak nieszczęsny mBąk, choć też z nowym - dużo gorszym - kombinują.
    Problem w tym, że nie widzę dla nich alternatywy na główne konto, choć w rezerwie -
    czyli niewypróbowane, a nawet nie za bardzo przejrzane - są jeszcze banki z czołówki
    - pko, pekao (wyprowadzka w 2003), wbk, ing czy milek. Getoutu (i idei do kompletu),
    bph, boś czy raifiego nie ma co pod uwagę brać, w bgk niestety konta nie założą.
    citek ma jakiś strasznie głupi sposób obsługi współwłasności konta, alior i bnp
    odrzucają, zaś eurobank wprowadził nowy, fatalny ST.

    > A Polacy, narod bogaty, widac nas stac na te ~3% :-)
    > Jeden sklep znalem, co sie leciutko zbuntowal.

    Koło domu mam biedronkę, która jako bodajże jedna z trzech brała udział w pilocie
    płatności kartą - jeden gość przede mną, widząc terminal, zdziwiony spytał "można
    kartą ?" - ale mimo twierdzącej odpowiedzi wyciągnął jednak jagiełłę.
    Zaś te 3% do dzisiaj deflacją odrabiamy.

    > Kiedys, jak bylo 2-5%, to starczalo.
    > Teraz ponoc ok 0.5% - to moze zabraknac.

    Tyle to mają najwięksi, średni i mali płacą ok. 1%.
    Bo zmniejszono jedynie IF - czyli to, co koszą banki-wystawcy, prowizje dla
    organizacji oraz firm obsługujących karty pozostały takie same.

    > Ale tak samo dla wszystkich kart jednego banku ?
    > Czy kazda karta moze byc roznie ?

    Na pewno może być, precedens w raifim to pokazuje - tzn. były precedens, bo już
    ujednolicili, czyli popsuli, ofertę. Ale były tam jednocześnie mc rozliczane w PLN
    oraz rozliczane w euro. A nawet było chyba tak, że ten sam typ karty miał albo PLN
    albo euro w zależności od tego, kiedy zawarto umowę ;>
    To jednak wyjątki - ogólnie banki robią to dla wszystkich kart na jeden sposób, czyli
    w większości - oczywiście mówimy o mc - euro, są też z pln, jak citek - oraz taki
    dziwak jak alior, co ma 4, a jako główną USD.
    Może są jeszcze inni dziwacy, których nie prześwietliłem.

    > Tak mowia, a praktyka jakos mi przeczy.
    > Dwa banki zastosowaly wlasny kurs.
    > Przeliczyly dwa razy ?
    > Czy tylko raz - jesli kwote oryginalna maja, to tylko sprawdzic czy
    > tabela banku nie jest gorsza niz kurs Visa :-)

    Cóż, to zweryfikować da się tylko wtedy, gdy podasz daty transakcji oraz sumy w
    walucie oryginalnej oraz ostateczne w PLN pobrane przez bank.
    Aha, oczywiście też typ karty, bank-wystawcę i organizację.

    > Tak swoja droga - gdzie to DCC wystepuje ?
    > Mnie jeszcze nie zaszczycilo ..
    Występuje tam, gdzie aquirer wprowadził.
    W bankomacie pół biedy, jedynie wkurza gdy 3 razy o to pyta, ale w terminalu gorzej,
    jeśli sprzedawca "zgodzi się za ciebie" - trzeba obserwować wyświetlane kwoty i
    sprawdzać slipy.

    > No wlasnie ... zmieniamy to, system informuje MC, i oni odpowiednio
    > rozliczaja, czy tak naprawde rozliczaja w oryginalnej walucie (ew.
    > kilku glownych walutach), a ile bank zedrze z klienta, to jego sprawa?

    Nie ma informowania MC, nie ma potrzeby.
    W ogóle oczywiście nie ma też potrzeby przełączania "ręcznego", to tylko pułapka na
    klienta, bo może zapomni albo nie będzie miał jak, i bank będzie mógł zedrzeć. Choć w
    citku podobno, jak poprosisz, to potrafią tego typu opłatę anulować. Miło z ich
    strony, ale to jest jedynie wystawienie końca nosa ponad poziom mułu, powinno to
    działać z automatu bez zawracania głowy - pekao tak potrafi.