    From: "bd" <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: KRUK nęka moich teściów !!
    Date: 19 Apr 2004 11:42:37 +0200

    > z tym różnie bywa... Może nie chcesz się pozbyć np. samochodu czy kina
    > domowego, a mógłbyś - i starczyłoby na spłatę długu.

    pewnie, ze roznie bywa. na szczescie nie mam takiego dylematu :)
    wszystko zalezy od skali problemu. maly kredyt male raty to moze i maly
    problem, ale jesli kredyt np. jest duuuzy to sprzedanie kina czy auta wiele
    nie zmienia. splacisz czesc rat, a jesli np auto jest potrzebne do pracy,
    to w dluzszej perspektywie pozbycie sie samochodu jest jednak szkodliwe,
    zarowno dla kredytobiorcy jak i dla banku, bo ten nie odzyska reszty kredytu.

    > możliwość egzekucji. Komornik sprzeda owo auto czy DVD i bank odzyska
    > pieniądze.

    jasne, ze teoretycznie da mozliwosc egzekucji, ale patrz wyzej. ponad to
    komornik w pierwszej czesci pokrywa swoje koszty wiec jesli kredyt jest
    duuuzy to i stosunkowa oplata egzekucyjna jest spora i bardzo prawdopo-
    dobne jest, ze dla banku wiele nie zostanie, po tym jak komornik zabierze
    swoja naleznosc.

    > oczywiście tak. Ale czy to bank ma dążyć do układu? Co zrobił dłużnik,
    > gdy wiedział, że nie spłaci którejś raty?

    jasne, ze nie. dluznik musi zadbac o to, aby z wyprzedzeniem zareagowac.
    natomiast bardzo czesto banki olewaja takie sprawy i wola wystawic bte.
    zgadzam sie, ze dluznik musi zadbac o zabezpieczenie swojej sytuacji
    na wypadek jej pogorszenia. sa jednak sytuacje losowe i wtedy bank nie
    zbankrutuje jesli zawiesi splate kapitalu pobierajac przez jakis czas
    np tylko odsetki a klient wyjdzie na prosta i splaci reszte.

    pozdr.
    marcin