  • 41. Data: 2003-05-28 07:35:22
    Temat: Re: KB - karty kredytowe z mikroprocesorem
    Od: t...@p...onet.pl

    > A MasterCardy? Czy one tez beda z chipem :-)? Takiej jeszcze nie mam :-)

    Niestety ja czytałem tylko o kartach kredytowych. Ale juz 1 czerwca poznamy
    szczegóły. Tensor1

  • 42. Data: 2003-05-28 15:24:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Glenn" <g...@g...pl> writes:

    > Tia ;-) ? A kiedy niby ma się zwiększyć ta liczba POSów chipowych?

    Nie "zwiekszyc", a "zwiekszac".
    Jak sklepy beda domyslnie odpowiadac za fraudy, to pojdzie szybko.

    > A dopóki
    > się nie zwiększy, to karty będą hybrydowe, a jak hybrydowe - to wcale nie
    > bezpieczniejsze.

    Nie beda, Twoim zdaniem, bezpieczniejsze - z czyjego punktu widzenia?
    Karty beda hybrydowe jeszcze przez dlugi czas - tyle, ze co to obchodzi
    uzytkownika karty.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 43. Data: 2003-05-28 20:07:54
    Od: "Glenn" <g...@g...pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie "zwiekszyc", a "zwiekszac".
    > Jak sklepy beda domyslnie odpowiadac za fraudy, to pojdzie szybko.

    Tak - już widzę, jak sklepy nagle zaczną odpowiadać za fraudy. Gdyby sklepy
    choć w minimalnym stopniu odpowiadały za fraudy, to nie byłoby sytuacji, gdy
    obsługa nawet nie zerka na podpisy.

    > Nie beda, Twoim zdaniem, bezpieczniejsze - z czyjego punktu widzenia?
    > Karty beda hybrydowe jeszcze przez dlugi czas - tyle, ze co to
    > obchodzi uzytkownika karty.

    Z punktu widzenia cardholdera. Jak to co obchodzi? Co z tego, że na karcie
    będzie oprócz paska chip, jak do zapłacenia kradzioną kartą wystarczy sam
    pasek? Ale banki będą uprawiać bełkot marketingowy, że karta hybrydowa jest
    bezpieczniejsza - to jest ich prawo, żeby jednak tak od razu w to wierzyć
    ;-))) ? I to na grupie bankowej :-))) ?

    --
    Pozdrowienia,
    Glenn

  • 44. Data: 2003-05-29 06:12:17
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Glenn wrote:

    > Tak - już widzę, jak sklepy nagle zaczną odpowiadać za fraudy. Gdyby sklepy
    > choć w minimalnym stopniu odpowiadały za fraudy, to nie byłoby sytuacji, gdy
    > obsługa nawet nie zerka na podpisy.

    IMHO jest lepiej. Na pewno były szkolenia w Cerrefourze (jak powiedziała
    kasjerka związane ze zmianą akłajera na BZWBK) a pewnie też i w Tesco,
    bo ostatnio zauważyłem znaczną poprawę w przestrzeganiu procedur.
    Październik się zbliża:-)

    pzdr

    Tomek

  • 45. Data: 2003-05-29 06:35:52
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Staszewski" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > kasjerka związane ze zmianą akłajera na BZWBK) a pewnie też i w Tesco,
    > bo ostatnio zauważyłem znaczną poprawę w przestrzeganiu procedur.

    W Tesco to by pokazali wszystkim kasjerka co to jest AmEx - bo one sa tak
    zaaferowane ogladaniem karty i dzwonieniem do nadzoru kasowego czy u nich w
    systemie maja wbic na AmExa czy nie przyjmowac. Koniec koncow jak juz
    wybiora pozycje nr 7 u siebie w stystemie, slip wyjdzie to nie maja juz
    glowy zeby sprawdzic podpis. Ew na koniec ogranicza sie do stwierdzenia "o
    jak dawno nie wydrukowala sie tak szybko..."

    --
    JaKi

  • 46. Data: 2003-05-29 09:00:24
    Od: Wojtek Piecek <w...@p...waw.pl>

    Krzysztof> Alez beda. Liczba POSow nie-chipowych bedzie malec, za to
    Krzysztof> bezpieczenstwo

    IMHO to na dzień dzisiejszy marzenie. I do tego bez podparcia jakimikolwiek
    przykładami z życia.

    W sumie czy umiesz wymienić jakiś kraj[1] który wprowadził i stosuje
    _produkcyjnie_ karty chipowe? Owszem, są pojedyńcze przypadki w Angli, w
    Niemczech, w Skandynawi, ale prawie wyłącznie są to przykłady
    elektronicznych portmonetek.

    A żeby było to jeszcze bardziej skomplikowane[2] to w ilu z tych krajów
    produkcyjnie stosuje się karty płatnicze o zasięgu międzynarodowym? Okazuje
    się że to jest nagle kolejny problem z którym mało osób zdaje sobie
    sprawę. I poza tym okazuje się że technologia stosowana na kartach
    chipowych[3] jest _już_ przestarzała i uważana za mało bezpieczną ;-)

    A jak jeszcze doliczysz do tego ceny kart (o ile dobrze pamietam to karty
    DDA mogą być nawet o dwa rzędy droższe niż klasyczne paskowe). Niby dużo to
    nie jest, ale ze strony banku, który musi przygotować dobrze strukturę na
    taką kartę i gdzie popełnienie błędu kończyu się tym że mamy bardzo ładny
    (lub mniej) kawałek plastiku z oczkiem, to okazuje się że lepiej wydawać
    magnetyczne.

    Ale jak chcesz, możemy sobie pomarzyć ;-)

    Footnotes:
    [1] poza rzecz jasna Francją

    [2] bo może się uda znaleść taki kraj ;-)))

    [3] jeśli chodzi głównie o stosowane długości kluczy

    --

    --w

  • 47. Data: 2003-05-30 22:18:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    Wojtek Piecek <w...@p...waw.pl> writes:

    > Krzysztof> Alez beda. Liczba POSow nie-chipowych bedzie malec, za to
    > Krzysztof> bezpieczenstwo
    >
    > IMHO to na dzień dzisiejszy marzenie. I do tego bez podparcia jakimikolwiek
    > przykładami z życia.

    Dlatego tez napisalem "bedzie".

> [...]
    > _produkcyjnie_ karty chipowe? Owszem, są pojedyńcze przypadki w Angli, w
    > Niemczech, w Skandynawi, ale prawie wyłącznie są to przykłady

    Dlatego nie ma to wiekszego znaczenia, co innego jak wielka dwojka
    (ew. trojka) w koncu wymusi stosowanie tego.

> [...]
    > sprawę. I poza tym okazuje się że technologia stosowana na kartach
    > chipowych[3] jest _już_ przestarzała i uważana za mało bezpieczną ;-)

    Jednak na dzien dzisiejszy i jutrzejszy jest to wystarczajace.
    Nastepne karty mozna wydac z dluzszymi kluczami, styki terminala sie
    nie zmieniaja.

> [...]
    > (lub mniej) kawałek plastiku z oczkiem, to okazuje się że lepiej wydawać

    Bank musi policzyc, czy mu sie to oplaca - oczywiscie. Np. przypuszczalnie
    oplaca sie to dla kart, ktorych sredni dostepny limit (np. saldo) jest
    wyzszy niz jakies X.

    Pare lat temu dowolna karta elektroniczna byla duzo drozsza.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator