  • 1. Data: 2003-08-25 13:57:32
    Temat: Jak to jest z WIBOR3M ?
    Od: "Raven" <2...@w...pl>

    Jak to jest z WIBOR3M ?
    Rozumie ze jest to "Średnia stopa procentowa, po jakiej największe banki w
    Polsce są skłonne innym bankom udzielić pożyczki w złotych na ustalony
    okres."
    Ale dlaczego np w PKO BP WIBOR3M wynosi 5.39 (podobno jest to stan na
    1.07.2003)?
    Dla Lukas Banku WIBOR3M wynosi 5.30 ?
    A na stronie wibor.money.pl nigdy nie bylo wartosci WIBOR takiej jak w PKO
    BP ?
    Aktualny WIBOR3M to 5.10 ....
    Gdzie sa dane historyczne o wiborze (z wyjatkiem w/w strony www ) ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-08-25 14:00:17
    Temat: Re: Jak to jest z WIBOR3M ?
    Od: "Raven" <2...@w...pl>

    Przepraszam za polskie litery (OE) no i gapiostwo.
    Przepraszam raz jeszcze
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-08-25 15:58:27
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > BP ?
    > Aktualny WIBOR3M to 5.10 ....
    > Gdzie sa dane historyczne o wiborze (z wyjatkiem w/w strony www ) ?

    Było juz o tym ale jeszcze raz spróbuje wyjaśnić.

    WIBOR3m jest ustalany w każdy dzień roboczy i podawany np. na stronie
    www.money.pl. Tam też znajdują się wartości historyczne.

    Banki z kolei przy stosowaniu reguły WIBOR3M+marża do wyznaczenia WIBOR3M
    stosują rózne algorytmy uśredniające.

    Przykładowo w KB na początku każdego miesiąca wyznacza się średnią arytmetyczną
    WIBOR3M z dziesięciu ostatnich dni roboczych i ta wartość obowiązuje przez cały
    miesiąc. Z kolei PKOPB zmienia wartość WIBOR3M raz na kwartał, wyznaczając ją
    jako średnią arytmetyczną z około dwóch miesięcy poprzedniego kwartału. Inne
    banki robią jeszcze inaczej.

    Stąd właśnie biorą się różne wartości WIBOR3M podawane przez banki

    Oczywiście jeżeli WIBOR3M ma tendencję spadkową to atrakcyjniejszy jest taki
    algorytm, który uśrednia z jak najmniejszej liczby dni wstęcz. W przypadku
    tendencji odwrotnej z jak największej liczby dni wstęcz. Teraz jednak od co
    najmniej roku WIBOR3M na tendencję spadkowa.

    Trzeba jednak jeszcze zwrócić uwagę na jedną rzecz. Oprocentowanie ustalane w
    oparciu o WIBOR3m jest z regułu stałe dla klienta, który już wziął kredyt przez
    trzy miesiące, mimo że w drugim lub trzecim miesiącu WIBOR3M wyliczony z
    przyjętego w banku algorytmu jest mniejszy. Po upłynięcie trzech miesięcy
    obowiązujący dla klienta staje się aktualny WIBOR3M z danego miesiąca. Jeżeli
    oprocentowanie jest ustalane w oparciu o WIBOR6M obowiązuje okres sześciu
    miesięcy co oczywiście jest bardziej niekorzystne niż przy WIBOR3M.

    Pozdrowienia Tensor1

  • 4. Data: 2003-08-25 16:39:55
    Od: "Lopez" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Raven" <2...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ale dlaczego np w PKO BP WIBOR3M wynosi 5.39 (podobno jest to stan na
    > 1.07.2003)?

    W PKO BP nazywa sie to fachowo WIBOR S-3M czyli srednia ustalana raz na
    kwartal, z IMHO ostatnich 2 miesiecy. Zastanawia mnie tez zapis, ze bank
    moze nie zmieniac stawki WIBOR S-3M jesli zmiana nie przekroczy 0,2% - to
    chyba jakis kolejny sposob na wyzylowanie juz zlapanego na kredyt klienta.

    Pzdrwm.

    --
    Lopez de Bytom en Silesia

  • 5. Data: 2003-08-25 17:01:38
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > chyba jakis kolejny sposob na wyzylowanie juz zlapanego na kredyt klienta.

    Niestety dokładnie tak. Jednak do tej pory zmiany były większe i przepis był
    martwy. Teraz jednak poziom WIBOR3M jest już dość niski (prawie 5%) i kolejne
    zmiany w ciągu kwartału mogą nie być większe niż 0,2% a ze względu na ten
    przepis klient nie odczuje niestety spadku.

    Jest jeszcze jeden haczyk. Powiedzmy, że WIBOR3M liczony wg. ich algorytmu w
    ciągu każdego kwartału spada o prawie 0.2%. Łacznie w ciągu roki spadł o prawie
    0,8%. Jak PKOBP to potraktuje. Czy zmieni WIBOR S-3M po dwóch kwartałach czy
    też nie zmieni wcale. Problem w tym do czego odnosi się te 0,2%. Z uwagi na nie
    precyzyjne sformułowanie PKOBP może (moim zdaniem) uważać, że WIBOR S-3M się
    nie zmienia. Ja biorąc u nich kredyt żądał bym doprecyzowania tego punktu.
    Pozdrowienia Tensor1

    PS. Oczywiście oficjalne wytłumaczenie tych 0,2% to duże koszty naliczania i
    drukowania nowych harmonogramów spłat.

  • 6. Data: 2003-08-25 19:20:13
    Od: "carlos" <o...@g...pl>

    A w KredytBanku WIBOR#M wynosił w piątek 5,26 i teraz wiem skad te różnice -
    naliczany jest, jak ktoś napisał, z 10 dni a nie z 3 m-cy jak w pkobp.

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 7. Data: 2003-08-25 21:24:12
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik napisal(a):

> [...]
    > jest ustalane w oparciu o WIBOR6M obowiązuje okres sześciu miesięcy
    > co oczywiście jest bardziej niekorzystne niż przy WIBOR3M.

    niekorzystne, dopóki WIBORy spadają, korzystne, gdyby rosły :))
    Przy kredytach, które teraz berzemy na 5-10-15 lat -- trudno wyrokować tak
    jednoznacznie ;)

    --
    Zbig

  • 8. Data: 2003-08-26 06:22:36
    Od: "Raven" <2...@w...pl>

    Wielkie dzieki za bardzo szczegolowa odpowiedz.
    Mam jeszcze pytanko, gdzie mozna znalesc informacje na temat metody liczenia
    WIBOR3M przez rozne banki ?
    Czy znasz moze metode liczenia stosowana przez LUKASA ?

    Pozdrawiam i Jeszcze raz dzieki

  • 9. Data: 2003-08-26 09:24:52
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik pisze:

    > Banki z kolei przy stosowaniu reguły WIBOR3M+marża do wyznaczenia WIBOR3M
    > stosują rózne algorytmy uśredniające.
    Tyle że takie "WIBOR3M" już nie jest WIBOR3M tylko jakąś stawką banku
    wyznaczaną na podstawie zmian WIBOR3M. Nie można mówić, że bank
    wyznacza swój WIBOR3M tylko, że wyznacza na jego podstawie
    oprocentowanie. ...to tak prostując terminologię.

  • 10. Data: 2003-08-26 10:14:51
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > WIBOR3M przez rozne banki ?
    > Czy znasz moze metode liczenia stosowana przez LUKASA ?

    WIBOR3M zmienia się raz na kwartał. Jest to średnia poczynając od 16 dnia
    drugiego miesiąca do 15 dnia trzeciego miesiąca. Jeżeli ta średnia różni się
    mniej niż o 0,25% od poprzedniego wyliczenia średniego WIBORu to obowiązuje
    stara średnia. Taką informacje otrzymałem z Infolinii. Nie jestem jej jednak
    całkowicie pewien ponieważ miła Pani czytała mi regulamin nie rozumiejąc go
    zupełnie. Tensor1