    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ile mamy złotówek?
    Date: Tue, 17 Aug 2010 03:45:14 -0700 (PDT)

    On 17 Sie, 12:29, "pmlb" <b...@d...pl> wrote:

    > Dokladne daty znaczenia nie maja. W przypadku histori pieniadza wystarczy
    > dany okres.

    > I przszli na rope jako depozyt.

    Eee, nic z tych rzeczy. Ropa to towar. Wydobywa się go, spala itp.
    Nikt zapasów nie trzyma jako lokatę kapitału.
    A dolary (albo obligacje USA) - owszem (choć np. ostatnio Chińczycy
    100 mld z posiadanych 900-parudziesięciu się pozbyli).

    > Ale nie cofniesz sie o 100 czy 200 lat wstecz.

    kto wie... Zaufanie do USD już leci na łeb na szyję, a jeśli do tego
    dołączy brak zaufania do innych walut, to kto wie...
    I nie 100-200 a 40-90.

    > Dzis zamkniecie lini kredytowych to upadek calych galezi gopspodarek.

    nie sądzę (chyba, że masz na myśli "rynki finansowe" - ale tego bym
    akurat nie żałował).

    > gospodarki i p[rzyczynil do ich rozwoju. Nie sadze jednak by sie na to
    > zgodzily banki i rzady, ktore stracily by silne wsparcie finansowania.

    ... przy pomocy inflacji. Niestety, masz rację.

    > I jak napisalem, dzis zamykanie kredytow poprzez ich utrudnienie jedynie
    > poglebia biede, bo pompuje pieniadze do bankow a mniej pieniadza na rynku w
    > takim systemie pienieznym to drozyzna, bezrobocie, bieda... strata glownie
    > tak zwanej klasy sredniej - oni najwiecj traca.

    nie zgodzę się. Droga do zdrowej gospodarki (czyli zdrowych
    przedsiębiorstw) wiedzie przez oszczędności (czyli inwestowanie
    wartości zaoszczędzonych dzięki rezygnowaniu z konsumpcji), a nie
    kredyt (przez który w tym przypadku rozumiem pożyczanie przez banki
    pieniędzy "wydrukowanych" lub "dopisanych do rachunku").
    Przez ubezpieczenie wkładów i gwarancje zerwana jest więź między tym,
    kto ma pieniądze (zaoszczędził je), a tym, który ma pomysł na biznes i
    chce je pożyczyć. Rząd "pomagając" jakimś gałęziom gospodarki
    powoduje, że pieniądze nie są (zazwyczaj) wydawane tam, gdzie
    przyniosłyby największą korzyść.
    A przy okazji: drożyzna jest raczej tam, gdzie wolny rynek nie działa
    lub gdzie rząd opodatkowuje nadmiernie. Energia, paliwa, praca.

    Zauważ: FED utrzymuje stopy procentowe na bardzo niskim poziomie
    (czyli kredyt jest tani) i co? Czy gospodarka USA ma się lepiej?
    Bezrobocie nie maleje, domy niszczeją, zadłużenie rośnie, wartość USD
    w stosunku do innych walut spada.
    Nie tędy droga...

    --
    pozdrawiam,