    From: Jan Strybyszewski <k...@...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ile mamy złotówek?
    Date: Tue, 17 Aug 2010 12:51:33 +0200

    Jarek Andrzejewski pisze:

    > To ciekawe, co piszesz, bo przez paręnaście wieków (że tylko
    > ograniczymy się do historii nowożytnej) pieniądz nie był "kredytem" (i
    > nikt nie był w stanie pompować go w dowolnej ilości, jak może teraz) i
    > jakoś mam wrażenie, że gospodarka się nie zwijała i obszarów biedy
    > ubywało, a nie przybywało.
    > Przez wieki była deflacja i w rozwoju to nie przeszkadzało. Przecież
    > deflacja to naturalny skutek rozwoju gospodarki - bo to nic innego niż
    > spadek cen dóbr, które wraz z jej rozwojem mogą być coraz tańsze.
    >
    > Co do pierwszego - zgoda. Odkąd banki centralne (i rządy) nie mają
> [...]

    Ciekawe jak sobie wyobrazasz spadek wynagrodzen wraz ze zwiekszaniem sie
    wartosci pieniadza w czasie (stała liczba złota) . WYbacz ale
    opowiadasz mrzonki.

    Dlaczego producenci zlota mogli produkowac pieniadze ? Jaki w tym byl
    interes dla Polski ze w RPA czy USA produkowano nasze pieniadze w kopalnii ?

    Ilosc pieniadza MUSI rosnac i byc odpowiednikiem wartosci dobr i uslug.

    Miara realnej inflacji jest wlasnie agregat M3 minus wzrost PKB.

    Jesli wykreowales w banku 1mln do tego musisz oddac 20tys odsetek. To
    te 20tys MUSI zostac wyprodukowane w postaci wzrostu PKB inaczej nie
    bedzie jak splacic kredytu i bedzie kolaps.

    Inaczej mowiac podaz pieniadza M3 musi rosnac o wzrost PKB i inflacje.
    By wszystko co istnieje mialo wartosc.