  • 11. Data: 2014-07-14 13:59:38
    Temat: Re: Ile jest pieniedzy na swiecie?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 14 Jul 2014 13:24:05 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    > "J.F." zoisyuhdr91v$....@4...net
    > [To tam można znaleźć banknoty?...]
    > A... Znaczy... No... I właśnie dlatego...
    > [cholera -- co tu napisać?...
    > żeby na durnia nie wyjść...]
    > Nie szukałem. Nie jestem zwolennikiem używania makulatury.

    No to co mial dac ten adres ?
    Zadnej tam informacji o pieniadzu ... chyba ze sie chce przesledzic
    historie banknotu, ale obawiam sie ze za malo u nas chetnych do
    wpisywania numerkow

    Ale w takiej Finlandii to widac popularna zabawa, skoro zdarzaja sie
    pieciokrotne trafienia.
    https://pl.eurobilltracker.com/hits/

    Tylko ze z tego nadal nic nie wynika w kwestii ilosci.

    J.

  • 12. Data: 2014-07-16 00:17:47
    Temat: Re: Ile jest pieni?dzy na ?wiecie?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Jul 2014 10:38:11 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > NBP podaje ile ich jest.

    Gdzie?

    --
    Marek

  • 13. Data: 2014-07-16 01:52:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 16 Jul 2014 00:17:47 +0200, Marek napisał(a):
    > On Mon, 14 Jul 2014 10:38:11 +0200, "J.F."
    > Gdzie?

    A w bilansie rocznym, mozliwe ze sa tez dane miesieczne.

    Na koniec 2013 bylo w obiegu 126 142 763 tys zl. (126 mld).
    Jakies 4 tys na obywatela, na pelnoletniego ~6 tys - drobne w portelu,
    czy ludzie nadal trzymaja oszczednosci w skarpetach ?
    Znowu nie tak duzo - troche ponad jedna pensja ... ale przeciez
    wiekszosc pensje dostaje na konto ... czy jednak do reki ?

    Co mnie zaskoczylo:
    a) niewielkie rachunki biezace - raptem 38 mld. A przeciez w tym sa
    srodki i rezerwy bankow. Wydawalo mi sie ze kiedys bylo procentowo
    wiecej.

    b) mocno skacze ilosc M0 - zagraniczni inwestorzy sie wycofuja, czy
    NBP sam wyprzedaje rezerwy walutowe ?
    ktos w ogole wie - mozna w NBP kupic troche dolarow czy euro, czy
    nie mozna, bo to NBP decyduje czy chce, czy nie chce sprzedac ?

    J.

  • 14. Data: 2014-07-16 14:20:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 16 Jul 2014 01:52:37 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Na koniec 2013 bylo w obiegu 126 142 763 tys zl. (126 mld).

    Tylko? Jak to możliwe, że jest to mniej niż budżet państwa (270 mld)?
    Mi chodziło o ilość w szt. np 10 zł czy 100 zł w obiegu.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2014-07-16 15:28:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1b4ikm0wwhsxk$....@4...net

    > Na koniec 2013 bylo w obiegu 126 142 763 tys zl. (126 mld).
    > Jakies 4 tys na obywatela, na pelnoletniego ~6 tys - drobne
    > w portelu, czy ludzie nadal trzymaja oszczednosci w skarpetach ?

    Bankomaty i wpłatomaty, kasy sklepowe i bankowe...

    > Znowu nie tak duzo - troche ponad jedna pensja ... ale przeciez
    > wiekszosc pensje dostaje na konto ... czy jednak do reki ?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 16. Data: 2014-07-16 23:06:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 16 Jul 2014 15:28:10 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    > "J.F." 1b4ikm0wwhsxk$....@4...net
    > Bankomaty i wpłatomaty, kasy sklepowe i bankowe...

    To nadal ludziom sluzy. Bankomaty sie co pare dni laduje,
    duzy sklep utarg odprowadza pare razy dziennie, dzien na przeliczenie
    i sortowanie, i juz moze do bankomatu trafic :-)
    Ale skoro tak, to ludzie na jednych zakupach nie wydaja calej
    miesiecznej pensji.

    J.

  • 17. Data: 2014-07-16 23:29:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 16 Jul 2014 14:20:49 +0200, Marek napisał(a):

    > Tylko? Jak to możliwe, że jest to mniej niż budżet państwa (270 mld)?

    Budzet dziala bezgotowkowo, przelewami :-)

    Poza tym budzet dziala na okraglo - co miesiac ma wplywy i wydatki, to
    by mu 25mld wystarczylo.

    No i wchodzimy chyba w kreacje pieniadza. Chociaz ... instytucje
    budzetowe maja konta w NBP ...

    > Mi chodziło o ilość w szt. np 10 zł czy 100 zł w obiegu.

    Pewnie gdzies jest, a jak nie, to zawsze mozna poprosic.

    http://www.nbp.pl/home.aspx?f=/banknoty_i_monety/mon
    ety_obiegowe/naklady_emisji.html

    ale ilosci banknotow tam nie ma ... no i nie wiadomo, czy to
    dostarczone do NBP, czy wypuszczone na rynek.

    J.

  • 18. Data: 2014-07-20 11:14:29
    Temat: Re: Ile jest pieniędzy na świecie?
    Od: mx <m...@o...pl>

    On 16/07/2014 14:20, Marek wrote:

    > Tylko? Jak to możliwe, że jest to mniej niż budżet państwa (270 mld)?
    > Mi chodziło o ilość w szt. np 10 zł czy 100 zł w obiegu.

    A to chyba PRO-Kreacja?
    Dalej jest info o ogólnej ilości euros

    http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,16349996,20_i_50
    _to_najczesciej_podrabiane_banknoty_euro.html

    "W pierwszej połowie 2014 roku z obiegu wycofano 331 tys. banknotów
    euro. To bardzo niewielki odsetek banknotów znajdujących się w obiegu -
    zapewnia Europejski Bank Centralny.

    W tym okresie w obiegu było bowiem ponad 16 mld banknotów euro. Liczba
    wycofanych fałszywek (331 tys.) w pierwszym kwartale była o 6,2 proc.
    niższa niż w drugiej połowie 2013 r.

    Najczęściej podrabiany jest banknot o nominale 20 euro. Stanowi ponad 46
    proc. całkowitej liczby falsyfikatów. Na drugim miejscu jest
    pięćdziesiątka (blisko 35 proc.). Co dziesiąta podróbka to banknot
    100-eurowy. Najrzadziej fałszerze podrabiają banknoty o nominałach 500
    euro (0,8 proc.), 5 euro (1,2 proc.) i 200 euro (1,3 proc.).

    98 proc. fałszywych banknotów wykryto w krajach strefy euro, 1,9 proc. -
    w państwach członkowskich Unii Europejskiej spoza tej strefy, a 0,1
    proc. w innych krajach - podaje EBC.

    Mimo małej liczby falsyfikatów EBC i 18 krajowych banków centralnych ze
    strefy euro przypominają, by zwracać uwagę na otrzymywane banknoty.
    Autentyczność banknotu można łatwo zweryfikować za pomocą prostego
    testu: "sprawdź dotykiem, pod światło i pod kątem". W razie otrzymania
    podejrzanego banknotu należy go porównać z takim, który na pewno jest
    autentyczny. Jeśli banknot rzeczywiście okaże się fałszywy, trzeba
    skontaktować się z policją lub z krajowym bankiem centralnym, zgodnie z
    przyjętą w danym kraju praktyką.

    Aktualnie trwa proces wprowadzania na rynek nowej partii banknotów euro
    z serii "Europa". Banknot o nominale 10 euro pojawi się w obiegu 23
    września 2014 r.

    W Polsce kampanię edukacyjną na temat fałszywych banknotów
    przeprowadzano w 2012 r., tuż przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej.
    Wówczas Narodowy Bank Polski podawał, że w 2012 r. zidentyfikowano w
    obiegu około 10,5 tys. fałszywych polskich banknotów. Dla porównania w
    tym czasie w obiegu znajdowało się ponad 1,2 mld sztuk banknotów."