    From: "Kasia" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje,pl.biznes.banki
    Subject: Re: Fundusz emerytalny - zmiana
    Date: Wed, 8 Jun 2005 22:04:26 +0200
    Sender: k...@n...aster.pl

    Użytkownik "biedronka" <s...@i...pl> napisał

    > Uważam, że to nie kit bo o ile zrozumiałam, to tak na prawdę nie ma
    > znaczenia w jakim funduszu jesteśmy, jeśli chcemy zarobić minimum. Każdy
    > jeden fundusz w ciągu 30 lat wypracuje nam 3-5% Pytanie tylko który
    > pobierze
    > większą prowizję.

    Deko podważę tą teorię ...
    1) 2% od oszczędności emerytalnych to całkiem spora kwota
    2) Pytanie o prowizję nie ma tak naprawdę takiego znaczenia jak o poziom
    opłaty za zarządzanie. Opłata prowizyjna jest pobierana od każdej
    wpływającej składki jednorazowo. Opłata za zarządzanie jest zaś pobierana co
    miesiąc od całości zgromadzonych w OFE składek, czyli od kwoty narastającej.
    A ta opłatę ustawodawca ujednolicił w zależności od wysokości aktywów netto
    OFE (im one wyższe, tym opłata mniejsza).
    3) Nic nie liczy się zatem oprócz stopy zwrotu jaką osiągnie Fundusz przez
    kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Nawet jeśli ma wysoką prowizję, lecz zarobi
    tyle, że zrekompensuje jej podwyższony poziom i doda do Twojej emerytury
    więcej niż inne OFE - to o to chodzi.

    > Natomiast, jeżeli bedziemy zmieniać fundusz raz na jakiś
    > czas to będziemy omijać 'doły' poszczególnych funduszy (czyli okresy
    > inwestowania pieniędzy tych funduszy i brak na dany okres zysków, które
    > pojawią się po jakimś czasie, i dlatego w tym czasie warto przenieść się
    > do
    > funduszu, który akurat okres inwestowania ma za sobą a zbiera obecnie
    > śmietankę) Przecież to jak inwestowanie na giełdzie Raz hossa raz bessa
    > więc
    > chyba warto kupić tanio a sprzedać drogo.

    Tak naprawdę to czysto teoretyczne wyjście z sytuacji. W praktyce zmiana OFE
    (transfer) to proces minimum trzymiesięczny (sesje są 4 razy w roku). A
    często zdarza się że OFE, które ma wytransferować członka szuka dziury w
    umowach (błędy formalne, proceduralne, cokolwiek do czego można się
    przyczepić) i transfer dochodzi do skutku dopiero na kolejnej sesji
    transferowej, jeszcze następnej lub w ogóle. Tak więc teoria o zmianie OFE
    na górkach i dołkach to czyste wywody teoretyczne.

    > jest też druga
    > strona medalu, fundusze inwestujące najlepiej na giełdzie dostają od
    > KNUiFE
    > nagrodę w postaci bagatela 50 mln albo tys zł (coś koło tego, nie
    > pamiętam)
    > myślę, że dla takiego zastrzyku pieniędzy warto dbać o swoją reputację, i
    > dbać oprócz swoich interesów także o interesy klientów.

    ??? Bzdura, KNUiFE nakłada kary, a nagród nie daje .... Jest taka
    konstrukcja w Ustawie o OFE (Kapitał premiowy to się nazywa), że Towarzystwo
    Emerytalne dostaje taki rodzaj bonusa od OFE, którym zarządza, jeśli OFE ma
    powyżej średniej ważonej stopy zwrotu wyniki inwestycyjne, a ich wysokość
    zależy od tych właśnie wyników m.in. ....

    > zależy na jaką hierarchię patrzysz, jest krótkookresowa (ok. półroczna) i
    > długookresowa (dwu- trzy- letnia). W tej pierwszej warto aby fundusz był
    > jak
    > najwyżej, bo to oznacza, że szybko dużo zarabia. A w tej drugiej aby w
    > cale
    > czołówki nie zaliczał, bo te z czołówki mają wysoką jednostkę i okres
    > inwestowania blisko przed sobą, zatem za rok, dwa zysków nam nie
    > wypracuje,
    > a kupi nam mniej jednostek bo drogie., a prowizję i tak pobierze.

    Jak tak patrzę na rynek OFE już 6 rok, to ta teza jest od czapy ... OFE,
    które od początku miały dbre wyniki inwestycyjne, nadal je mają (nie
    krótkookresowo !) - np. ING NN czy POLSAT, a te co cienko przędły jakoś nie
    wybijają sie nadal ...

    Ten agent też chyba jednak liczył na prowizje od zawartej z Tobą umowy :)
    Chyba że to filantrop był :)))

    Pozdroofka
    KS