    From: "biedronka" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje,pl.biznes.banki
    Subject: Re: Fundusz emerytalny - zmiana
    Date: Mon, 6 Jun 2005 22:24:08 +0200

    > ostatnio przysłuchiwałem się rozmowie, którą prowadził agent
    > ubezpieczeniowy (broker ?).

    To nie był ani agent ubezpieczeniowy ani broker tylko agent jednej szacownej
    firmy (w dobrym tego słowa znaczeniu) jeśli kogoś interesuje nazwa tej firmy
    zapraszam na priv.

    Mówił, że opłaca się co jakiś
    > czas (kilka lat ?) zmienić fundusz emerytalny [FE], np. z tego
    > dobrze stojącego na trochę gorszy. Moja (jednak nikła) wiedza
    > na te tematy podpowiada mi że to nieprawda.

    Firma ta zajmuje się właśnie między innymi edukowaniem klientów na temat
    rynku Otwartych Funduszy Emerytalnych, żeby właśnie ludzie tacy jak Ty tj. o
    nikłej wiedzy na ten temat, po takiej prelekcji wiedzieli co to jest OFE, na
    czym to wszystko polega i abyś sam mógł podjąć decyzję dotyczącą Twoich
    własnych pieniędzy. (Też się z przedstawicielem takiej firmy widziałam i nie
    żałuję, okazało się, że nie muszę zmieniać funduszu, bo jestem w 'dobrym'
    Zatem facet nie naciągał mnie, a jeżeli budował sobie rynek cóż z tego,
    przynajmniej na przyszłość jak będę miała pytanie to będę wiedziała do kogo
    się zwrócić o pomoc. Wiadomo, że agent konkretnego funduszu nie bedzie ze
    mną szczery tylko od razu powie mi, że to jego fundusz jest najlepszy. Po
    tym spotkaniu wiem, że najlepszy wcale nie musi być najlepszy bo na tym
    rynku najlepszy to pojęcie względne)
    Może ten agent źle się wysłowił, albo Ty nie do końca
    coś zrozumiałeś, ale zapewne chodziło nie o gorsze fundusze, ale o fundusze
    stojące w 'hierarchii" funduszy niżej. Generalnie na różnych gospodarczych
    stronkach pokazywana jest lista funduszy i ich długookresowe wyniki dlatego
    fundusze z niższej półki są dla nas klientów lepsze, gdyz to oznacza, że
    mają niską cenę jednostki i w dłuższym okresie czasu (jakieś 4-6 lat) będą
    na nas zarabiać (oczywiście trzeba jeszcze uwzglednić krótkookresową stopę
    zwrotu, która z kolei powinna być jak najwyższa, gdyż to oznacza, że fundusz
    będzie zarabiał więcej niż minimum określone przez rynek)
    Natomiast co do częstej zmiany. Nie sztuką jest zmienić fundusz co dwa lata.
    Ale warto się zastanowić czy to się nam opłaca. Według mojej wiedzy
    wystarczy w ciągu ok. 30 lat naszej pracy zmienić 3-5 razy fundusz. Ale
    zmienić 'dobrze', czyli wziąć pod uwagę wszystkie te informacje powyżej.

    pozdrawiam

    mała