  • 121. Data: 2002-01-16 09:52:36
    Temat: Re: Dzwonię do Pana/Pani w ciekawej sprawie
    Od: "B.K." <b...@b...gnet666.pl>

    "Adam Płaszczyca" <_...@i...pl> wrote in message
    news:a1pp2l$352$11@news.onet.pl...

    > Umowa z accuirerem. A dokładniej instrukcja przyjmowania płatności
    > kartami płatniczymi.
    >
    > Karta nie jest Twoja własnością. Jest to własnośc banku i sklep ma
    > upoważnienie do zatrzymania jej. Tak samo jak w wypadku zastrzeżenia.

    Tia... Zauwazylem ze kolega AP zyje w swiecie innego prawa niz wielu tu
    obecnych... Z jakiego kraju kolega pisze? I moze mi wyjasni co mnie obchodzi
    umowa stacji z bankiem? Jak sie ja umowie z Ziutkiem ze kolega Plaszczyca ma
    mi pokazywac dowod zawsze jak go widze bo jak nie to wp... to co?

    B.K.
    remove 666 from my address - usun 666 z mojego adresu

  • 122. Data: 2002-01-16 10:04:02
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    B.K. <b...@b...gnet666.pl> wrote:
> [...]
    > umowa stacji z bankiem? Jak sie ja umowie z Ziutkiem ze kolega Plaszczyca ma
    > mi pokazywac dowod zawsze jak go widze bo jak nie to wp... to co?

    Jeżeli chodzi o kraj, to polecam uważnie czytać.
    Zaś co do prawa banku do odebrania Ci karty, to proponuję dokładnie
    przeczytać umowę jaką bank zawiera z Tobą.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 123. Data: 2002-01-16 13:13:04
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin Piotrkiewicz" <p...@9...acn.waw.pl> napisał w
    wiadomości news:a22fej$22b0$2@pingwin.acn.pl...

    > A jest jakiś paragraf o 'podejrzeniu popełnienia przestępstwa'. Bo w
    omawianej
    > sytuacji chyba tylko o podejrzeniu może być mowa.

    Jesli wieczorem zaparkujesz samochod pok oknem, wstaniesz rano i jego nie
    bedzie... to oczywiscie nie zglaszam tego na policje... bo przeciez tylko
    podejrzewasz ze go ktos ukradl. Rozumiem, ze zaczynasz prowadzic sledztwo...
    przesluchujesz sasiadow, legitymowjesz przechodniow itp ;). Jak bedziesz
    mial dowody, ze go ktos ukradl to wtedy zglosic...

    Do okreslenia tego czy mialo miejsce przestepstwo sa uprawnione organa
    scigania [gdy wg. nich mialo kieruja sprawe dalej] i wymiar sprawiedliwosci.
    Nie ma paragrafow "o 'podejrzeniu popełnienia przestępstwa'".

    Maciej

  • 124. Data: 2002-01-16 13:23:45
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, Jan 16, 2002 at 02:13:04PM +0100, MK wrote:

> [...]
    > scigania [gdy wg. nich mialo kieruja sprawe dalej] i wymiar sprawiedliwosci.
    > Nie ma paragrafow "o 'podejrzeniu popełnienia przestępstwa'".

    A jest cos w rodzaju amehykanskiego 'przestepstwa w toku' - gdzie masz
    np. prawo wlamac sie do mieszkania bo podejrzewac ze moze tam byc
    'przestepstwo w toku'. Nie znam nazwy polskiego kodeksu na takie cudo.

    --

    --w

  • 125. Data: 2002-01-16 15:02:29
    Od: "B.K." <b...@b...gnet666.pl>

    Plaszczyca ma

    > Jeżeli chodzi o kraj, to polecam uważnie czytać.
    > Zaś co do prawa banku do odebrania Ci karty, to proponuję dokładnie
    > przeczytać umowę jaką bank zawiera z Tobą.

    Przeczytalem. I nigdzie nie widze zeby bank nakazywal mi legitymowanie sie a
    w wypadku niewylegitymowania sie sprzedawcy sankcja bylo pociecie mojej
    karty. Co wiecej z tego co pamietam w przepisach jest dokladnie okreslone
    kto moze ode mnie zarzadac legitymowania sie dowodem osobistym i w jakich
    sytuacjach. I nie bylo tam mowy o sprzedawcy w sklepie ani na stacji
    beznynowej. On moze mnie jedynie poprosic. A ty twierdzisz ze w mojej umowie
    bank naklada na mnie taki obowiazek chociaz przedpost Twojego autorstwa
    mowil ze taki obowiazek naklada na mnie jakas umowa miedzy bankiem a
    sprzedawca, a bezposrednia sankcja niepodporzadkowania sie owemu obowiazkowi
    jest odebranie mi karty przez bank. Ja twierdze ze to brednie.

  • 126. Data: 2002-01-16 19:32:56
    Od: p...@9...acn.waw.pl (Marcin Piotrkiewicz)

    In article <3...@p...fm>, Tomasz Staszewski wrote:

    >Który bank jest taki fajny? I jaka karta?

    Przeglądałem regulamin karty Citi, i rzuciło mi się w oczy, że jedyny zapis
    dotyczacy podpisu na karcie, to ten, że kartę trzeba podpisać niezwłocznie :)

    W regulaminie mBanku jest napisane, że klient wyraża zgodę na zawarcie
    transakcji przez podpis potwierdzenia transakcji, i że podpis ten ma
    być zgodny z tym na karcie. Jeśli się dogadam inaczej ze sprzedawcą co
    do zawarcia transakcji, to mogę się nie podpisywać ;) Oczywiście to jest
    czysta teoria, bo pewnie umowa sprzedawcy z centrum autoryzacyjnym na
    takie inne sposoby nie pozwala.

    Pieta.

  • 127. Data: 2002-01-16 19:58:02
    Od: p...@9...acn.waw.pl (Marcin Piotrkiewicz)

    In article <a23ucu$g40$1@news.tpi.pl>, MK wrote:
> [...]
    >przesluchujesz sasiadow, legitymowjesz przechodniow itp ;). Jak bedziesz
    >mial dowody, ze go ktos ukradl to wtedy zglosic...

    W cytowanym paragrafie była chyba mowa o 'obowiązku'. I ten obowiązek
    odnosi się chyba do sytuacji, kiedy 'wiem', że popełniono przestępstwo.
    Czyli wg mnie nie mogło się stać nic innego (np. żona pojechała na zakupy,
    wspólnik wziął samochód). Chyba tylko wtedy działa 'obowiązek', w innych
    wypadkach mogę zgłosić na policję, ale nie muszę.

    >Do okreslenia tego czy mialo miejsce przestepstwo sa uprawnione organa
    >scigania [gdy wg. nich mialo kieruja sprawe dalej] i wymiar sprawiedliwosci.

    Sorry, jeśli nie mogę określić czy przestępstwo zostało popełnione, to
    nałożenie na mnie obowiązku, bym powiadamiał o nim kogokolwiek jest
    nielogiczne.

    Pieta.

  • 128. Data: 2002-01-17 01:31:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek) writes:

    > No ale to jest tylko stiwerdzenie czy podpis prawdziwy - zamiast
    > aklajera.

    W zasadzie to przy pinie jest odmowa albo zgoda raczej. Nawet nie wiadomo
    chyba dlaczego sie nie udalo.

    Wiec po 3 "karte zatrzymac" i po klopocie, ale to bank zrobil, i nie musi
    wcale tak byc.

    O, ciekawe. Bankomat nie sprawdzal terminu waznosci od razu?
    W sumie wiadomo, ze karta transakcja musi byc online, kto ich tam wie.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 129. Data: 2002-01-17 01:35:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    Adam Płaszczyca <_...@i...pl> writes:

    > IMHO tak.

    Aha. To przedstaw kolejne czynnosci, ktore do tego doprowadza.

    No chyba ze to tak proste jak "Rzut oka na podpisy - rozne. Dowod?
    Nie wzialem dzisiaj. No to tniemy".

    > Nie. Telefon do CA

    Aaha. Ale czy podpis musi sie zgadzac, i czy trzeba miec dowod?

    > Zalezy jak uszkodzony.

    Pasek magnetyczny moze byc uszkodzony (i wtedy karta nie dziala)
    i nieuszkodzony (i wtedy dziala). Nie wiem co tu moze byc zaleznego.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 130. Data: 2002-01-17 01:51:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    Sebastian Malarz <s...@p...onet.pl> writes:

    > Jeżeli podpis na karcie i podpis złożony przez klienta różnią się
    > w taki sposób, że sprzedawca powinien nabrać podejrzeń, to podejrzenia
    > te nie mogą być w żaden sposób rozwiane (poprzez okazywanie dokumentów
    > tożsamości itp.). Obowiązkiem sprzedawcy jest odrzucić taką transakcję
    > niezależnie od tego co i jak udowodni mu posiadacz karty.

    Formalnie tak, ale praktycznie wszystkie podpisy sie roznia i nie
    wyobrazam sobie za bardzo, by sprzedawca mial odrzucac polowe transakcji
    (bo np. jest nowym pracownikiem i jeszcze nie wie, ze istotnie podpisy
    moga sie roznic). Wiec w przypadku watpliwosci prosi o dowod i wtedy
    (sie) decyduje.

    > Wynika to z faktu, że sprzedawcę w razie jakichkolwiek późniejszych
    > wątpliwości czy reklamacji zawsze obowiązuję wyłącznie zgodność
    > podpisów, a informacje typu "sprawdziłem dokument tożsamości"
    > nie mają w tym momencie większego znaczenia np. dla banku, który
    > wydał kartę bo sprzedawca nie jest w stanie tego udowodnić, iż
    > faktycznie jakikolwiek dokument sprawdził.

    Ale normalny bank sam z siebie czegos takiego nie robi. Natomiast
    jesli klient banku zareklamuje transakcje, bank nie odrzuci reklamacji
    od razu, sciagnie kwit, i w koncu reklamacje uzna, to sprzedawca
    - poniewaz widzial dowod osobisty itd - moze po prostu wniesc sprawe
    przeciwko posiadaczowi karty.

    Co oczywiscie nie ma zadnego zastosowania do masowych zakupow (bo i nikt
    nie pamieta czy ktos mial jakis dowod i jak wygladal), ale w teorii dosc
    ladnie wyglada.

    Chociaz jesli zaplata karta byla powiazana z np. wystawieniem faktury
    (zeby bylo wiadomo kto kupowal), to w zasadzie nawet bez ogladania
    dowodu mozna probowac wygrac (grafolog itd).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator