  • 61. Data: 2015-05-20 14:35:02
    Temat: Re: Drzyjcie frankowcy
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > państwa za 20 lat, tak samo możesz określić stopień podaży i popytu na
    > mieszkania.
    > Demagogiczny argument. Jestem najemcą. Płacę czynszu mniej niż KOSZT
    > kredytu na wartość mieszkania, które wynajmuję.
    >
    > O zaletach "drugoplanowych" (mobilność, brak kosztów typu ubezpieczenie
    > mieszkania, ubezpieczenie NWW, brak konieczności dokonywania remontów,
    > kupowania mebli i wyposażenia, brak konieczności posiadania wkładu
    > własnego, brak PCC, brak podatków od nieruchomości a w przyszłości
    > potencjalnego katastru itd.) tylko napomknę.

    Nie wiem, jak wyliczyłeś, że koszt kredytu jest niższy niż czynsz za to
    samo mieszkanie, bo mi wychodzi nie z wyliczenia, tylko z realu, że rata
    kredytu (kapitał + odsetki + 4 obowiązkowe ubezpieczenia) + opłaty dla
    administratora nieruchomości łącznie -> mniej niż czynsz mies. za
    wynajem tego mieszkania. Pewnie sporo zależy też od lokalizacji i typu
    mieszkania. Oczywiście, co jakiś czas konieczny jest remont i wtedy już
    koszty posiadania mieszkania przewyższają koszty wynajmowania takiego
    mieszkania. Im dalej w las, tym bardziej jednak rośnie rata kapitałowa,
    maleje odsetkowa. Szczególnie przy malejącym WIBORze :-) W sumie po 30
    latach szarpania się z najemcami, remontami itp. wychodzi, że zostajemy
    z mieszkaniem, które "spadło z nieba". Po 30 latach płacenia czynszu na
    wynajem nie masz nic, co mógłbyś przekazać w spadku dzieciom.

  • 62. Data: 2015-05-20 14:36:59
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Liwiusz wrote:

    > Coś źle liczysz, skoro "uwzględnienie choćby niewielkiej inflacji" tak
    > zaburzało wynik.
    >
    > Normalnie wszak:
    > - inflacja jest rekompensowana przez odsetki bankowe
    > - nieruchomości tanieją
    > - zapewne będą dalej tanieć
    >
    > nijak z tego nie wynika, że opłaca się kupić na kredyt.

    Jeżeli mieszkania tanieją, to jest deflacja, nie inflacja.

  • 63. Data: 2015-05-20 14:55:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-05-20 o 14:35, Poldek pisze:

> [...]
    > kredytu (kapitał + odsetki + 4 obowiązkowe ubezpieczenia) + opłaty dla
    > administratora nieruchomości łącznie -> mniej niż czynsz mies. za

    To może podaj wartość tego mieszkania i te opłaty w jednym i drugim
    przypadku.

> [...]
    > z mieszkaniem, które "spadło z nieba". Po 30 latach płacenia czynszu na
    > wynajem nie masz nic, co mógłbyś przekazać w spadku dzieciom.

    I ciągle ten sam błąd - nie "nic" tylko oszczędności wynikające z braku
    kredytu.

    --
    Liwiusz

  • 64. Data: 2015-05-20 14:56:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-05-20 o 14:36, Poldek pisze:

    > Jeżeli mieszkania tanieją, to jest deflacja, nie inflacja.

    Fałszywa implikacja. Na inflację nie składa się tylko jedno dobro.

    --
    Liwiusz

  • 65. Data: 2015-05-20 14:59:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" napisał w wiadomości
    >Fałszywa implikacja. Na inflację nie składa się tylko jedno dobro.

    A tak w ogole ... jak u nas licza inflacje ?
    Jakis koszyk dobr ... i mieszkania tam sa ?
    Czy nie ma ?

    Bo o ile pamietam, to mieszkania drozaly jak glupie, a inflacja
    oficjalna niewielka ...

    J.

  • 66. Data: 2015-05-20 15:06:02
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Liwiusz wrote:

    > To może podaj wartość tego mieszkania i te opłaty w jednym i drugim
    > przypadku.

    > I ciągle ten sam błąd - nie "nic" tylko oszczędności wynikające z braku
    > kredytu.

    Nie ma oszczędności. Przez te 30 lat kasa zamiast na oszczędności, szła
    na płacenie właścicielowi za wynajem. Chyba, że nie mieszkałeś.
    Oczywiście zostawiamy na boku sytuacje, że przez 30 lat mieszkałeś z
    rodzicami lub odziedziczyłeś mieszkanie po babci.

  • 67. Data: 2015-05-20 15:14:57
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Liwiusz wrote:
    > Fałszywa implikacja. Na inflację nie składa się tylko jedno dobro.

    Oczywiście, że to uproszczenie, ale w uproszczeniu tak to wygląda: w
    czasach inflacji mieszkania nominalnie drożeją. Aby mieszkania nie
    drożały nominalnie w czasach inflacji, to muszą być inne silne czynniki
    - np. spadek popytu. Oczywiście nie można tego wykluczyć. Ale...
    Co z tego, że dzietność nie wskazuje na wzrost liczby ludności, a nawet
    spadek, jeżeli mieszkania są w miastach, a w miastach ludzi i tak
    przybywa i będzie przybywać, bo migrują ze wsi i małych miejscowości.
    Więc popyt się utrzyma. Społeczeństwo się bogaci na potęgę i chce mieć
    lepiej pod każdym względem. Ludzie nie uważają już za normalne, żeby
    mieszkać w jednym mieszkaniu razem z rodzicami i dziadkami i
    dzieciakami. To wzmaga popyt na mieszkania. Nie wiadomo, co z imigracją,
    czy przypadkiem do Polski nie zaczną imigrować znaczące ilości ludzi np.
    z Ukrainy lub wręcz z Azji, Afryki itp. i wzmacniać stronę popytową.

  • 68. Data: 2015-05-20 15:29:17
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-05-20, Poldek <p...@i...eu> wrote:

    [...]

    > Nie ma oszczędności. Przez te 30 lat kasa zamiast na oszczędności, szła
    > na płacenie właścicielowi za wynajem.

    To jest dyskusyjne i mocno indywidualne. Ja np. stoję na stanowisku, że
    dałoby się ukręcić niższą cenę najmu niż wynosiłaby rata kredytu, a odkładana
    różnica (inwestowana) z powodzeniem wystarczyłaby do kupienia mieszkania za
    gotówkę.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 69. Data: 2015-05-20 15:33:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-05-20 o 15:06, Poldek pisze:

> [...]
    > Oczywiście zostawiamy na boku sytuacje, że przez 30 lat mieszkałeś z
    > rodzicami lub odziedziczyłeś mieszkanie po babci.

    "Oczywiście" też nie rozważasz założenia, że koszt najmu nie przekraczał
    kosztów związanych z kredytem i posiadaniem.

    No ale jak nie chcesz pokazać liczb, to nie ma o czym dyskutować.

    --
    Liwiusz

  • 70. Data: 2015-05-20 15:36:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-05-20 o 15:14, Poldek pisze:

> [...]
    > spadek, jeżeli mieszkania są w miastach, a w miastach ludzi i tak
    > przybywa i będzie przybywać, bo migrują ze wsi i małych miejscowości.

    To takie bon-moty, bez związku z realiami. W miastach mieszkańców też
    będzie ubywać. Nawet w Warszawie - prześledź sobie na przykład
    zmniejszanie się studentów z roku na rok i dalsze prognozy tej wartości
    (a jest to istotny wskaźnik determinujący stosunek popyt-podaż w tym
    mieście).

> [...]
    > czy przypadkiem do Polski nie zaczną imigrować znaczące ilości ludzi np.
    > z Ukrainy lub wręcz z Azji, Afryki itp. i wzmacniać stronę popytową.

    Generalnie narracja "kto nie kupił, przegrał życie". Aż dziw, że A.D.
    2015 ktoś bezpłatnie jeszcze takie rzeczy wygaduje ;)

    "się bogaci na potęgę" - żeś dał po garach ;)

    --
    Liwiusz