  • 71. Data: 2024-05-07 00:45:04
    Temat: Re: Dostałem nową kartę
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Ja jakoś zawsze AMD kupowałem, od 386DX 40MHz (no to to jeszcze tata
    > wybierał, hmm, tak się zastanawiam, jakiej firmy mieliśmy do tego
    > 387), chyba jedynie pentium 166MHz MMX od intela miałem.

    Ja miałem mniej-więcej 50% jednego i drugiego.
    Na początku więcej od Intela, później odwrotnie. Na początku wybór CPU
    od AMD był mniejszy, dopiero te ich 386DX w CMOS to była znacząca
    zaleta (były tańsze, szybsze, i chłodniejsze - wtedy jeszcze nie używało
    się wiatraków na takich CPU).

    AMD nie miał takich spektakularnych wpadek. Typu chipset Orion (PPro),
    w ogóle to całe PPro to był niewypał. Typu Netburst, który nie miał
    sensownego zarządzania poborem mocy - konkurencyjny AMD schodził do
    400 MHz IIRC). Chipset Mercury - ale np. VIA też miała wpadki.

    Ten Intelowski podział na desktopy i serwery, Xeony i nie-Xeony - do
    płyty AMD wkładałem dowolną ilość RAM i działało. Intel? Skądże,
    desktopowy CPU wymagał specjalnych, starych pamięci (małych i drogich).
    Oczywiście z Xeonem też pewnie by działało, tylko nie chciałem płacić
    ekstra za coś, co w AMD było od razu w cenie (niższej zwykle).

    Przepustowość między mostkami N i S - AMD wyrabiał się bez problemu,
    Intel?. Różnica była przynajmniej dwukrotna. Może problem był też
    z opóźnieniami? Nie pamiętam. Możliwe że Xeon też by to załatwił.
    Zastosowanie: router IP (czasy od Netburstów do Core 2 quad). Podobnie,
    transfery z dyskami (AHCI z kilkoma dyskami jednocześnie).

    Swoją drogą, dyski SATA - kontrolery działające tylko w trybie "IDE".
    Owszem, droższe wersje (których nie było na zwykłych płytach), mogły
    działać jako AHCI (i RAID). Jeszcze przynajmniej z Core 2 Duo (P45) była
    ta sytuacja. AMD - AHCI od chyba SB600, aczkolwiek pamiętam, że płyty
    AM2 (?) na nForce cośtam nie miały AHCI (miały jakiś swój specjalny
    tryb), i były z tym problemy (w szczególności z NCQ).

    Intel - praktycznie każdy nowy CPU = nowa płyta. AMD = tylko kilka
    różnych standardów w ciągu ostatnich ponad 30 lat.

    AMD - od czasów chyba AMD 64 wszystkie CPU mają działający IOMMU.
    Intel? Jakby to ująć...

    > Teraz to już nie widzę różnicy, bo i od dawna nie kupuję.
    > Ale że AMD dobiło do 50% to jestem zdziwiony.
    > Tylko jak to 50% liczone?

    Na - moje - oko :-)
    Od kilku lat nie kupiłem CPU Intela. Może chwilami były korzystniejsze,
    nie wiem, ale nie było to wtedy, gdy potrzebowałem kupić. No i grafika
    w Ryzenach G to jest niebo a ziemia (nie mam tych ostatnich, ale nawet
    w tych 2220G, i tym bardziej w 5700G).

    > Inna sprawa, że ARM mocno się w to wbił.
    > Nie za bardzo śledzę, ale skoro Apple poszło w ARM, i to własny,
    > to jednak może być to coś lepszego niż x86/x64, choć oczywiście zawsze
    > zależy, co się optymalizuje.

    ARM (i, jak przypuszczam, Apple) nie ma tego problemu, że musi wspierać
    najstarszy soft dla 8088. A na obecnych CPU x86 taki DOS-6.2x powinien
    się odpalić. To powoduje większe skomplikowanie scalaków (np. przez
    sprzętowe utrzymywanie spójności cache, czego nie ma w ARM) i większy
    pobór energii.

    > Echhh, nie zapomnę takiego jednego buraka od tzw. "raks-sql" - że do
    > działania programu księgowego połączenie komputera z programem
    > klienckiem do serwera bazy danych "MUSI być po gigabit-ethernecie,
    > inaczej będzie wolno". No ale było minęło.

    Bo to może nie był żaden serwer bazy danych, tylko serwer plików, a baza
    była rozproszona? W takim Clipperze, bardzo popularne w pewnym czasie.

    > I z jednej strony mogę mieć mój stary probook 6475b (dobre jest to, że
    > kupując używkę udało się załatwić 8GB RAM), a z drugiej syn dostał
    > teraz laptopa za 2,5k na którym wszystk działa.
    > Hmmm, możliwe, że mój pierwszy 386 w 1993 też coś koło tego kosztował,
    > oczywiście przed denominacją - oraz inflacją.

    Pamiętam, że mój pierwszy 386 DX kosztował 16,5 mln = 1650 zł.
    Z monitorem mono HGC, ale z 64 KB cache + 4 MB RAM. Z tym, że to było
    wcześniej.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 72. Data: 2024-05-07 10:26:18
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 05.05.2024 o 12:46, Animka pisze:

    > Jaki to bank i karta, bo mnie nikt nie płaci za korzystanie z konta.

    Teraz to Santander i karta kredytowa 1-2-3. Do konta mam kartę debetową,
    również bezwarunkowo bezpłatną.

    --
    -
    Akarm

  • 73. Data: 2024-05-07 10:50:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 May 2024 22:30:41 +0200, Dawid Andrzej Rutkowski wrote:

    > A, to pewnie, i to nawet nie "całkiem łatwo", a wręcz jest to pewne,
    > no chyba że ten "blik zbliżeniowy" działa w terminalach obsługujących
    > "normalne" karty MC - wie ktoś może, czy tak jest?

    https://www.pkobp.pl/klient-indywidualny/karty-platn
    osci/plac-zblizeniowo-blik

    "oraz na całym swiecie w terminalach z logo Mastercard".

    P.S
    "Płatności w walucie obcej
    Przeliczane są na złotówki bez opłaty za przewalutowanie, po kursie
    Mastercard z dnia płatności"

    A w cenniku mają dopisek o prowizji za przewalutowanie przy blik, czy
    zapomnieli ?

    PPS. Tylko
    "Uwaga: Aplikacja IKO musi być ustawiona jako domyślna opcja do
    płatności telefonem (funkcja NFC w Ustawieniach telefonu)."

    A ja mam wiele kont do płacenia :-)

    > Tu widać potęgę euro.
    > Jak jechaliśmy do Hiszpanii w lato 2001 - jak na złość było to ostatnie
    > takie lato - to musieliśmy kupić marki, które w Wenecji trzeba było

    Wenecja to mało po drodze do Hiszpanii :-)

    > wymienić na liry, żeby cokolwiek zjeść, a potem w Hiszpanii na pesety,
    > całe szczęście że przez Francję tylko szybko przemknęliśmy.

    Nie było tak. Mogłes kupic w kraju odpowiednią ilość walut na wyjazd.
    Ale owszem - marki w miarę uniwersalne.

    > Ciekawostką było to, że pesety można było kupić również bezpośrednio za
    > złotówki, choć kurs był złodziejski.

    Taki spread, jaka waluta :-)

    > No i bilony oczywiście pozostawały.

    Mialem osobny portfel na każdą walutę :-)
    Bilon w zasadzie nie bolał, bo przydałby sie na kolejnym wyjeździe ...
    tylko na euro zmienili.
    I dobrze, nie załuję :-)

    > Tak samo jak z Chorwacji - te ich wynalazki alkoholowe kupione w celu
    > wydania zakupionych kun do dzisiaj stoją w barku...

    Zawsze można wypić ... im szybciej tym lepiej.

    Jak pisałem - kolega na odjezdnym paliwo tankował do pozostałej kwoty

    > A obecnie we Włoszech, choć terminale mają wszędzie, a przynajmniej nie
    > trafiłem na miejsce, gdzie nie mógłbym kartą zapłacić, to - choć może
    > sprzedawcy się specjalnie nie dziwili, jak pokazywałem kartę - tak sobie
    > teraz uświadamiam, że nikogo płacącego kartą nie widziałem.

    W Niemczech karty były niepopularne/nieobslugiwane, ale to się
    zmieniło ..

    J.

  • 74. Data: 2024-05-07 17:41:22
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 07.05.2024 o 10:50, J.F pisze:

    > https://www.pkobp.pl/klient-indywidualny/karty-platn
    osci/plac-zblizeniowo-blik

    > "oraz na całym swiecie w terminalach z logo Mastercard".

    To ja nie rozumiem. To chyba jest jakaś płatność zbliżeniowa wirtualną
    kartą MC - co to ma wspólnego z blik?

    MJ

  • 75. Data: 2024-05-07 17:43:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 May 2024 17:41:22 +0200, Michał Jankowski wrote:

    osci/plac-zblizeniowo-blik

    > To ja nie rozumiem. To chyba jest jakaś płatność zbliżeniowa wirtualną
    > kartą MC - co to ma wspólnego z blik?

    Blik ewoluował do "płatności zbliżeniowej na telefonie".
    Czyli aplikacja bankowa udaje kartę ... MC chyba .

    J.

  • 76. Data: 2024-05-07 17:47:06
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 07.05.2024 o 10:26, Akarm pisze:

    > Teraz to Santander i karta kredytowa 1-2-3. Do konta mam kartę debetową,
    > również bezwarunkowo bezpłatną.

    Właśnie spojrzałem w konto - bank mi dzisiaj wpłacił ponad 24 złote.

    --
    -
    Akarm

  • 77. Data: 2024-05-07 18:20:45
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 07.05.2024 o 17:43, J.F pisze:

    > Blik ewoluował do "płatności zbliżeniowej na telefonie".
    > Czyli aplikacja bankowa udaje kartę ... MC chyba .

    Ale płatności zbliżeniowe aplikacją iko to były już z 5 lat temu, albo
    więcej. Czym to się różni poza nazwą?

    MJ

  • 78. Data: 2024-05-07 18:57:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 May 2024 18:20:45 +0200, Michał Jankowski wrote:

    > Ale płatności zbliżeniowe aplikacją iko to były już z 5 lat temu, albo
    > więcej. Czym to się różni poza nazwą?

    A cholera ich wie

    https://www.pkobp.pl/klient-indywidualny/karty-platn
    osci/plac-zblizeniowo-blik

    "Jak włączyć płatności zbliżeniowe BLIK?

    1. W aplikacji IKO przejdź do: Płatności -> Płatności zbliżeniowe i
    dalej wybierz: Włącz płatności zbliżeniowe.
    2. Wybierz Płatności zbliżeniowe BLIKIEM i dalej wskaż konto, z
    którego chcesz płacić BLIKIEM zbliżeniowo oraz wybierz sposób
    potwierdzania transakcji.
    3. Potwierdź zmianę i gotowe. Jeżeli nie masz aktywnego NFC,
    przekierujemy Cię do Ustawień telefonu, gdzie aktywujesz tę funkcję."

    Jakby jakies inne. Ale o co chodzi ... potwierdzanie?

    O ... i nie ma opłaty za przewalutowanie.

    I jeszcze "Trzeba jednak pamiętać, że korzystając z BLIKA
    zbliżeniowego za granicą nie możemy wypłacić gotówki w bankomacie - do
    tego potrzebujesz karty. "
    I nie ma cashbacku.

    Jakies mnożenie bytów ... czy jednak nowa jakość?

    J.

  • 79. Data: 2024-05-07 22:02:06
    Od: Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl>

    On Tue, 7 May 2024, Michał Jankowski wrote:

    > Ale płatności zbliżeniowe aplikacją iko to były już z 5 lat temu, albo
    > więcej. Czym to się różni poza nazwą?

    No nazwa to nie jest mało.
    Różni się mniej więcej tak, jak płatność zbliżeniowa visą od płatności
    zbliżeniowej mastercardem.
    Bo tutaj płacisz "zbliżeniowo blikiem".
    A technicznie to wszystko to ta sama technologia mastercarda,
    na którą visa kupiła licencję (ZTCP początkowo niepełną, bo chyba nie
    kupili możliwości płatności pikacz+PIN, czyli pikaczem można było płacić
    tylko do progu 50zł) - a którą to technologię wniósł MC do spółki PSP
    (operator blika) obejmując w niej bodajże 20% udziałów.

    A jeszcze można poszukać w historii różnych metod płatności
    "zbliżeniowo telefonem", z których zwycięzko wyszło HCE,
    odsyłając inne na śmietnik historii...
    Tzn. oczywiście apple pozostało inne (chyba wciąż) ;>

  • 80. Data: 2024-05-08 02:08:02
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    > Teraz to Santander i karta kredytowa 1-2-3. Do konta mam kartę debetową,
    > również bezwarunkowo bezpłatną.

    Co miesiąc Ci płacą za korzystanie z konta?

    --
    animka