  • 61. Data: 2024-05-06 10:22:36
    Temat: Re: Dostałem nową kartę
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 May 2024 18:38:23 +0200, Akarm wrote:

    > Dla mnie, biednego człowieka z dochodem niewiele wyższym od minimalnego,
    > karta kredytowa jest doskonałym wynalazkiem. Kiedy potrzebuję wydać
    > więcej, niż akurat mam na koncie, to po prostu płacę, bez spiny. Po
    > wpłynięciu pieniędzy z ZUSu spłacam zadłużenie i po sprawie.
    > Nauczyłem się już gospodarować środkami z kont, żeby nie wydawać ponad
    > stan - co mi się zdarzało dawniej, w pierwszych latach korzystania z
    > karty kredytowej. ;)

    No i widzisz - Master podkresla, że blik mu pozwala nie wydawać ponad
    stan, ponieważ widzi stan konta przed wydaniem.

    Na kartach istotnie nie ma tego hamulca.

    J.

  • 62. Data: 2024-05-06 10:24:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 May 2024 23:34:48 +0200, _Master_ wrote:
    > Dalej nie widzę powodu aby je mieć.
    > Napisz że chodzi o modę czy przyzwyczajenie.
    > Po co to wyszukiwanie debilnych powodĂłw.
    > Kawa na ławę.

    Wygoda. W porównaniu z gotówką.
    I wygoda w porĂłwnaniu z blikiem.

    I wygoda za granicą, ale jak widać - za droga dla takich skąpców jak
    ja :-P

    J.

  • 63. Data: 2024-05-06 10:28:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 May 2024 23:39:30 +0200, _Master_ wrote:

    > Jakie masz jeszcze Ĺźyciowe problemy takiego rodzaju?
    > Pewnie jeĹşdzisz automatem

    Nie :-)
    Automat miał za dużo wad :-)

    Ale w przyszłości ... kto wie.

    > Dalej nie widzę powodu aby mieć jakieś karty skoro można to samo zrobić
    > w telefonie.
    > Może masz problemy z zasięgiem? Ale w Polsce w XXI wieku to mamy lepszy
    > niĹź na zachodzie.

    Problemy z zasiegiem się zdarzają, ostatnio miałem na zachodzie,
    ale to nie z zasięgiem, tylko z roamingiem.

    Większy problem z baterią, co się potrafi rozładować.

    No i mam jeszcze niezliczoną ilość rachunków, więc chyba byłby
    lekki problem na telefonie ?

    J.

  • 64. Data: 2024-05-06 10:30:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 3 May 2024 22:01:38 +0200, Krzysztof 'kw1618' wrote:

    > Aż trudno uwierzyć, że bank nie zarabia.
    > To raczej klient posiadacz tej karty nie płaci, ale że bank jest tak
    > uprzejmy, że daje kartę do używania i nic nie zarabia?

    Wiadomo - banki zarabiają na sklepach.

    No ale na mój gust zarabiają na sklepach niezależnie od waluty karty,
    więc nadal nie wiem o co chodzi ...

    J.

  • 65. Data: 2024-05-06 10:33:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 May 2024 12:58:06 +0200, _Master_ wrote:

    > Ja też mogę jak uznam to za stosowne.

    Masz otwarty limit kredytowy w rachunku?
    IMO - to kosztuje więcej niz KK.

    A jesli masz na myśli, ze kredyt możesz wziąć w każdej chwili ...
    to nie w każdej, i oczywiście jeszcze bank musi to uznać za stosowne
    :-)

    J.

  • 66. Data: 2024-05-06 10:34:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 May 2024 13:05:32 +0200, _Master_ wrote:

    > Wolno Ci tkwić w takim przekonaniu ;-)

    A co niby miałoby naruszyć moje przekonanie ?

    J.

  • 67. Data: 2024-05-06 12:42:41
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Kiedyś telefony były wielkości karty.
    Teraz telefon wymaga plecaka.
    Mam kilka para superanckich spodni (trekkingowych, rowerowych itp.) które dobierałem
    tak, żeby mi się fonik do sprytnej kieszonki
    zmieścił.
    Później już z takim Samsungiem Solid był kłopot, bo jakoś pogrubiał wobec
    wcześniejszych Siemensów czy Nokii nie mając więcej
    funkcji, ale szczęśliwie miałem markowy outdoorowy futerał do niego na pasek,
    kierownicę itp.
    Ze smartfonów to mi się jeszcze w kieszonkach jakiś Alcatel co do milimetra mieścił,
    bo miał obłe kształty, i Xperia Compact. Teraz
    na telefon biorę plecak, choć nie chcę.
    A plasticzek się zmieści w każdą kieszonkę, i często z tego przywileju małości karty
    korzystam

    -----

  • 68. Data: 2024-05-06 13:47:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 May 2024 12:42:41 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > Kiedyś telefony były wielkości karty.

    Kiedys karty były wielkości karty (kredytowej, ile tam ~5x10cm),
    a telefony były wielkosci dwóch cegieł :-)

    > Teraz telefon wymaga plecaka.

    A gdzie tam ... jest dosyc duży, ale płaski.
    Doszyj sobie kieszen na piersi koszulki.
    (Gorzej mają kobiety).

> [...]
    > Ze smartfonów to mi się jeszcze w kieszonkach jakiś Alcatel co do milimetra
    mieścił, bo miał obłe kształty, i Xperia Compact. Teraz

    smartfon to uchwyt/futerał na kierownicy roweru :-P

  • 69. Data: 2024-05-06 22:23:40
    Od: Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl>

    On Wed, 24 Apr 2024, Krzysztof Halasa wrote:

    > To to akurat jest bliżej 50%, i to nie uwzględniając różnic w kosztach.
    > Aczkolwiek istnieją wyznawcy.

    Wyznawcy krótej strony mocy?

    Ja jakoś zawsze AMD kupowałem, od 386DX 40MHz (no to to jeszcze tata
    wybierał, hmm, tak się zastanawiam, jakiej firmy mieliśmy do tego 387),
    chyba jedynie pentium 166MHz MMX od intela miałem.
    Teraz to już nie widzę różnicy, bo i od dawna nie kupuję.
    Ale że AMD dobiło do 50% to jestem zdziwiony.
    Tylko jak to 50% liczone?
    W dolarach wydanych na kupowane procesory?
    W sprzedawanych bogomipsach?
    Czy może w sztukach?

    Off top oczywiście, ale to jak zwykle.
    Inna sprawa, że ARM mocno się w to wbił.
    Nie za bardzo śledzę, ale skoro Apple poszło w ARM, i to własny,
    to jednak może być to coś lepszego niż x86/x64, choć oczywiście zawsze
    zależy, co się optymalizuje.

    A jeszcze inna sprawa, że cieszę się niesamowicie, że dożyłem czasów, że
    już żaden buracki producent oprogramowania nie powie: "za wolny procesor".
    Echhh, nie zapomnę takiego jednego buraka od tzw. "raks-sql" - że do
    działania programu księgowego połączenie komputera z programem klienckiem
    do serwera bazy danych "MUSI być po gigabit-ethernecie, inaczej będzie
    wolno". No ale było minęło.
    I z jednej strony mogę mieć mój stary probook 6475b (dobre jest to, że
    kupując używkę udało się załatwić 8GB RAM), a z drugiej syn dostał
    teraz laptopa za 2,5k na którym wszystk działa.
    Hmmm, możliwe, że mój pierwszy 386 w 1993 też coś koło tego kosztował,
    oczywiście przed denominacją - oraz inflacją.
    Ten obecny jest z tysiąc razy szybszy (w MHz to z 500, ale jeszcze
    potoki, rdzenie itp.), ma 4 tysiące razy większą pamięć i 5 tysięcy
    razy większy dysk, no i nieporównywalny monitor.

    Ale ma niestety też win 11 i musiałem się nauczyć, jak się minecrafta
    instaluje - a sądziłem, że umiem w komputery... ;>

  • 70. Data: 2024-05-06 22:30:41
    Od: Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl>

    On Thu, 25 Apr 2024, Kamil Jońca wrote:

    > To był tylko przykład. Chodziło mi o pokazanie, że jak się wyściubi nos
    > poza PL, to całkiem łatwo jest się nadziać na "nie ma blika"

    A, to pewnie, i to nawet nie "całkiem łatwo", a wręcz jest to pewne,
    no chyba że ten "blik zbliżeniowy" działa w terminalach obsługujących
    "normalne" karty MC - wie ktoś może, czy tak jest?

    > Z gotówką też nie jest tak fajnie, bo do dziś mi się pętają marki w
    > bilonie. I co ja z tym zrobię? Czysta strata, chyba że kolekcjonerom
    > sprzedam.

    Tu widać potęgę euro.
    Jak jechaliśmy do Hiszpanii w lato 2001 - jak na złość było to ostatnie
    takie lato - to musieliśmy kupić marki, które w Wenecji trzeba było
    wymienić na liry, żeby cokolwiek zjeść, a potem w Hiszpanii na pesety,
    całe szczęście że przez Francję tylko szybko przemknęliśmy.
    Ciekawostką było to, że pesety można było kupić również bezpośrednio za
    złotówki, choć kurs był złodziejski.
    No i bilony oczywiście pozostawały.

    Tak samo jak z Chorwacji - te ich wynalazki alkoholowe kupione w celu
    wydania zakupionych kun do dzisiaj stoją w barku...
    Choć może tata rakiję z kimś wypił - muszę spytać siostry, ale chyba nie
    znaleźli. Mi został zaś taki wynalazek, co to nawet nazwy nie znam...

    A obecnie we Włoszech, choć terminale mają wszędzie, a przynajmniej nie
    trafiłem na miejsce, gdzie nie mógłbym kartą zapłacić, to - choć może
    sprzedawcy się specjalnie nie dziwili, jak pokazywałem kartę - tak sobie
    teraz uświadamiam, że nikogo płacącego kartą nie widziałem.
    Nie żebym specjalnie dużo kupował, ale jednak nie rzuciło mi się w oczy...
    I to zarówno na północy jak i na południu, bo zjeździliśmy przez tydzień
    od Bolonii po Neapol.