  • 31. Data: 2004-01-22 14:39:49
    Temat: Re: Dokument elektroniczny
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

> [...]
    > dostajesz. Zauważ, że bank nie dostarcza Ci wydruku. Bank dostarcza
    > Ci elektroniczny plik HTML. To Ty go drukujesz. Równie dobrze
    > mógłbyś zanieść laptopa do US. A taki zapis na potwierdzeniach
    > wiąże się z tym, że tak wygenerowany dokument zostawia trwały ślad w
    > systemie bankowym - stąd można go nazwać dokumentem bankowym. Poza
    > tym to bank gwarantuje, że jest to dokument bankowy i umieszcza taką
    > klauzulę - nie Ty. Jeśli ZUS chce coś podważać - to wiarygodność
    > banku a nie Twoją, że wogóle śmiesz machać takim świstkiem. Jakoś

    Ech, jakoś uciekło trochę clue tematu a tym jest fakt, że tak naprawdę
    WSZELKIE potwierdzenia są g*** warte. Co za problem wziąć z oddziału
    banku czy z poczty druczek wpłaty, wypełnić go, odbić jakąś pieczątkę
    i maznąć nieczytelny podpis? Albo nawet naprawdę zlecić przelew po
    czym zanim zostanie przetworzony anulować go, wyciągnąć całą kasę z
    konta bankomatem czy zrobić coś podobnego? Tak papierowe
    potwierdzenia, jak drukowane nie mają służyć jako dowód, że transakcja
    miała miejsce, tylko jako informacja o dokładnej dacie i treści
    przelewu ułatwiająca jego zlokalizowanie na rachunku odbiorcy. Po to
    ZUS ma konto w NBP i specjalny format przelewów, by sobie sprawdzał
    jakie pieniądze spłynęły a jakie nie a nie zawracał głowę klientom.

    Jeszcze uwaga pragmatyczna: mam dość dobre doświadczenia przy
    prezentacji potwierdzeń metodą 'bank wysyła faks bezpośrednio do firmy
    pragnącej kwitka' (stosowałem to niegdyś w handlobanku, teraz jest
    taka możliwość w inteligo). Niekiedy warto tego spróbować (nie żeby to
    było jakoś strasznie wiarygodne ale dla wielu biurw faks jest
    urządzeniem o mocy magicznej).

    Osobiście gdybym już musiał polegać na potwierdzeniu, najprędzej
    zaufałbym chyba podpisanemu cyfrowo mailowi z inteligo...

  • 32. Data: 2004-01-22 15:40:10
    Od: SebCz <n...@a...pl>

    > Albo nawet naprawdę zlecić przelew po
    > czym zanim zostanie przetworzony anulować go, wyciągnąć całą kasę z
    > konta bankomatem czy zrobić coś podobnego?

    Nie łapię... przecież potwierdzenie jest zawsze dostepne po RZECZYWISTYM
    wykonaniu operacji a nie jej poleceniu.

    --
    ______
    Pozdrowienia

  • 33. Data: 2004-01-22 16:19:58
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

    SebCz <n...@a...pl> writes:

    > Nie łapię... przecież potwierdzenie jest zawsze dostepne po
    > RZECZYWISTYM wykonaniu operacji a nie jej poleceniu.

    Tradycyjny 'kwitek' bankowy czy pocztowy dostajesz po
    zleceniu. Przelew wykonuje się niekiedy nawet następnego dnia (jeśli
    zlecisz wieczorkiem) albo i później (jeśli zlecisz w agencji).

  • 34. Data: 2004-01-22 16:33:47
    Od: aleph <a...@p...pl>

    Krzysztof K wrote:

    > Konkretnie mówi o tym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002

    No właśnie o to mi chodziło, żeby w jakiś sposób udowodnić że to jednak
    _JEST_ dokument, a nie jakiś tam świstek. Serdeczne dzięki

    Pozdrawiam
    aleph

  • 35. Data: 2004-01-22 17:12:14
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    DOKUMENTEM
    > NIE
    >
    > Prawo Bankowe ma na ten temat inne zdanie.

    To może przytoczysz konkretny artykuł mówiący o wydruku?

    Pix

  • 36. Data: 2004-01-22 17:14:53
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > dlatego proponowałem e-mail podpisany przez inteligo

    ale zdaje sie, że podpis Inteligo nie spełnia ustawowych
    wymogów.

    Pix

  • 37. Data: 2004-01-22 17:45:43
    Od: SebCz <n...@a...pl>

    > Tradycyjny 'kwitek' bankowy czy pocztowy dostajesz po
    > zleceniu. Przelew wykonuje się niekiedy nawet następnego dnia (jeśli
    > zlecisz wieczorkiem) albo i później (jeśli zlecisz w agencji).

    No i co z tego? Jesli przelew sie nie wykona, nie wydrukujesz
    potwierdzenia. A to że pieniążki mogą być fizycznie nie ściągnięte nie ma
    żadnego znaczenia, bo są niedostępne dla Ciebie i twojej karty
    bankomatowej. A jeśli pójdziesz do bankomatu i wypłacisz, bo np karta jest
    offline, to sobie zrobisz debet - przeekretu nie zrobisz i tak. A dopóki
    zlecenie jest 'w trakcie', nie wydrukujesz potweirdzenia. A jesli zlecisz
    w placówce, wezmiesz kwitek i potem biegusiem do bankomatu - masz debecik
    na koncie również, czasami bolesny w karne opłaty.

    --
    ______
    Pozdrowienia

  • 38. Data: 2004-01-22 21:05:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    napisał w wiadomości news:buoig8$gbh$1@news.onet.pl...

    > Ale czy jednoczesnie masz tam stwierdzenie, ze ten dokument ma byc
    dowodem
    > dla osoby trzeciej?

    Pozwolę się wtrącić do dyskusji. Dokument jest dokumentem, albo nim nie
    jest. Nie ma czegoś takiego, że dla jednego jest, a dla drugiego nie jest.
    Pieczątkę banku też można podrobić, a parafa to już żaden problem, więc
    walka o tę pieczątkę i podpis jest dla mnie bezsensowna. Tak więc jeśli
    ZUS sprawdzi i się okaże że ten kawałek papieru nie zawiera prawdy, to
    wówczas powinien to zgłosić do organów ścigania.

    Jedną z podstawowych zasad prawa jest to, że dowiedzenie stosownej
    okoliczności spoczywa na stronie, która z tej okoliczności wywodzi jakieś
    prawo. I jeśli ZUS chce imputować ubezpieczonemu, że przedstawiony
    dokument czy nawet oświadczenie wydrukowany zgodnie z prawem bankowym
    zawiera nieprawdę, to musi tego sam dowieść. Najprostszym sposobem
    weryfikacji jest wysłanie tego dokumentu faksem do banku z prośbą o
    sprawdzenie. I każdy bank udzieli odpowiedzi. Tajemnica bankowa chroni
    przecież operacje na koncie, a nie fakt, czy przedstawiony dokument
    pochodzący rzekomo z banku faktycznie został sporządzony przez bank. Tyle,
    ze jak zaczną każdy przelew potwierdzać, to się zakorkują i tyle. A
    przecież prościej sprawdzić, czy pieniądze wpłynęły.

    Z prawnego punktu widzenia, to ja mogę tylko tyle doradzić. Nie dyskutować
    z panią z ZUS, bo szkoda nerwów - jej i dyskutującego. Krótkie pismo
    przewodnie, że w załączeniu przedkładam dowód dokonania przelewu i niech
    ZUS na piśmie zakwestionuje prawdziwość tego dokumentu. Nie sądzę by na to
    się poważył (bo musiał by to podpisać ktoś, a takiego już trudno by było
    ustrzelić) przed sprawdzeniem prawdziwości zawartych tam danych.

  • 39. Data: 2004-01-22 21:36:25
    Od: i...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Wszystkie te składniki są na potwierdzeniu z Inteligo i jeśli ZUS bądż US
    > chce podważyć taki dokument księgowy to musi mieć na to dowody. Podejrzenie
    > nieprawdy z ust urzędnika bez dowodu jest niczym innym jak zwykłym
    > oszczerstwem. Gdy padnie na piśmie to z miejsca pismo do wyższej instancji z
    > powiadomieniem tej u której nie przyjęto tego potwierdzenia. Więcej takiego
    > błędu nie popełni.
    > Najważniejsze byś wszelkich czynności dokonywał na piśmie. Każdy urzędnik ma
    > obowiązek na Twoje żądanie sporządzić protokół z każdej czynności i

    Kilka uwag.
    1. To co inicjator wątku chciał przedstawić w ZUS to nie było POTWIERDZENIE Z
    INTELIGO ale jakiś wydruk (IMO świstek papieru), którego prawdziwości NIKT ani
    NIC nie potwierdzało.
    2. Cudownie by było gdyby urzędnik mógł i chciał na tej podstawie sprawdzić fakt
    wpłynięcia pieniędzy ale naprawdę nie widzę możliwości aby go do tego ZMUSIĆ.
    3. Co powiesz o takim POTENCJALNYM scenariuszu: urzędnik przyjmuje w dobrej
    wierze dostarczony wydruk - w końcu to jest dokument i nie ma potrzeby
    podważania go - na jego podstawie dokonuje określonych czenności po czym okazuje
    się że dokument jednak był spreparowany przez petenta. Tutaj pytania: kto będzie
    winny i czy można będzie o cokolwiek oskarżyć osobę, która złożyła fałszywy
    dokument.

    Będąc urzędnikiem zarządałbym pisemnego oświadczenia osoby składającej wydruk co
    do jego prawdziwości i źródła pochodzenia. W ten sposób zadrukowany papier
    stałby się dokumentem bo można by ustalić osobę odpowiedzialną za jego zgodność
    z rzeczywistością i w razie czego egzekwować odpowiedzialnoiść za fałszerstwo.

    A swoją drogą jak się tak zastanowic to czy naprawdę wydrukowanie na papierze
    stwierdzenia "Dokument elektroniczny (w niektórych wersjach sporządzony
    elektronicznie). Nie wymaga stempla i podpisu" cokolwiek zmienia. Czy ta
    czarodziejska formułka powoduje że okazywany papier staje się dzięki niej
    bardziej godny zaufania niż bez niej?

    A jakbym zamiast tego napisał "Słowo Harcerza że to co tu jest napisane to
    prawda" to byłoby lepiej gorzej czy tylko śmieszniej?

    Pozdrawiam
    ilat

    PS Z góry zastrzegam, że nie chciałem urazić żadnego harcerza ani nie sugeruję
    że inicjator tego wątku cokolwiek sfałszował. Od początku chciałem tylko
    uświadomić, że cokolwiek będzie wydrukowane na papierze to jeszcze nie będzie
    świadczyć o tym czy treść ta jest prawdziwa lub choćby tylko wiarygodna.

    W końcu na płocie też było napisane i do dzisiaj mam bliznę na palcu. A jak by
    na tym płocie był równiez podpis to przynajmniej wiedziałbybym komu należy
    wklepać. ;-)))

  • 40. Data: 2004-01-22 21:40:45
    Od: "Wojciech Nawara" <[WYTNIJTO]usenet@nawara.info>

> [...]
    > przecież operacje na koncie, a nie fakt, czy przedstawiony dokument
    > pochodzący rzekomo z banku faktycznie został sporządzony przez bank.

    Hmmm...
    Posiadacz rachunku przedstawia elektronicznie wygenerowane potwierdzenie
    przelewu. Twierdzisz, że osoba trzecia ma prawo spytać bank zleceniodawcy,
    czy przedstawiony dokument jest prawdziwy.

    Sytuacja hipotetyczna:
    Bank wystawia DOKUMENT stwierdzający wysokość sald na rachunkach klienta.
    Podpierając się analogicznym tokiem myślenia - osoba trzecia może zwrócić
    się do banku z prośbą o stwierdzenie, czy dany dokument jest prawdziwy.

    Podsumowując: uważam, że nie masz racji i potwierdzenie lub zaprzeczenie
    przez dany bank byłoby złamaniem tajemnicy bankowej.

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara, telefon.gsm.pl
    usenet (at) nawara.info