    From: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Dokument elektroniczny
    Date: 22 Jan 2004 15:39:49 +0100
    Sender: marcink@cauchy

    > Wersja papierowa jest wyłącznie prezentacją graficzną dokumentu
    > elektronicznego. Dokumentem nie jest wydruk, ale plik HTML, który
    > dostajesz. Zauważ, że bank nie dostarcza Ci wydruku. Bank dostarcza
    > Ci elektroniczny plik HTML. To Ty go drukujesz. Równie dobrze
    > mógłbyś zanieść laptopa do US. A taki zapis na potwierdzeniach
    > wiąże się z tym, że tak wygenerowany dokument zostawia trwały ślad w
    > systemie bankowym - stąd można go nazwać dokumentem bankowym. Poza
    > tym to bank gwarantuje, że jest to dokument bankowy i umieszcza taką
> [...]

    Ech, jakoś uciekło trochę clue tematu a tym jest fakt, że tak naprawdę
    WSZELKIE potwierdzenia są g*** warte. Co za problem wziąć z oddziału
    banku czy z poczty druczek wpłaty, wypełnić go, odbić jakąś pieczątkę
    i maznąć nieczytelny podpis? Albo nawet naprawdę zlecić przelew po
    czym zanim zostanie przetworzony anulować go, wyciągnąć całą kasę z
    konta bankomatem czy zrobić coś podobnego? Tak papierowe
    potwierdzenia, jak drukowane nie mają służyć jako dowód, że transakcja
    miała miejsce, tylko jako informacja o dokładnej dacie i treści
    przelewu ułatwiająca jego zlokalizowanie na rachunku odbiorcy. Po to
    ZUS ma konto w NBP i specjalny format przelewów, by sobie sprawdzał
    jakie pieniądze spłynęły a jakie nie a nie zawracał głowę klientom.

    Jeszcze uwaga pragmatyczna: mam dość dobre doświadczenia przy
    prezentacji potwierdzeń metodą 'bank wysyła faks bezpośrednio do firmy
    pragnącej kwitka' (stosowałem to niegdyś w handlobanku, teraz jest
    taka możliwość w inteligo). Niekiedy warto tego spróbować (nie żeby to
    było jakoś strasznie wiarygodne ale dla wielu biurw faks jest
    urządzeniem o mocy magicznej).

    Osobiście gdybym już musiał polegać na potwierdzeniu, najprędzej
    zaufałbym chyba podpisanemu cyfrowo mailowi z inteligo...