eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiDlaczego panstwo bezustannie od 75 lat walczy ze swoimi obywatelami??? › Re: Dlaczego panstwo bezustannie od 75 lat walczy ze swoimi obywatelami???
  • Data: 2019-01-22 13:59:21
    Temat: Re: Dlaczego panstwo bezustannie od 75 lat walczy ze swoimi obywatelami???
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 22 stycznia 2019 00:15:51 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Teraz nie, ale IIRC kiedyś wszystkie przelewy do ZUS szły "czwartą
    > sesją". Czy to była prawdziwa sesja tylko z ZUSem, czy jakiś wewnętrzny
    > mechanizm mB, to nie mam pojęcia / nie pamiętam.

    Ta 4. sesja to wymysł mBąka.
    Dotyczyła wyłącznie przelewów do US i ZUS.
    A wzięło się to stąd, że mBąk nędznik przelewy na 3. sesję przyjmuje tylko do 13:25 -
    a przecież sam KIR zamyka wejście na 2. (drugą !) sesję o 13:30.
    Byłaby więc to totalna nędza dla przedsiębiorców czekających z zapłaceniem ZUS/US na
    ostatnią chwilę, gdy nie przepis mówiący o tym, że zapłata do US/ZUS następuje w
    chwili OBCIĄŻENIA rachunku przedsiębiorcy, a NIE uznania rachunku ZUS/US. Jest to
    zapewne zrobione tak dlatego, by było sprawiedliwie w stosunku do wpłaty na poczcie.
    Więc stąd ten pomysł 4. sesji - była to po prostu godzina graniczna przyjmowania
    zleceń do realizacji z datą bieżącą - bodajże 18:15.
    Jeśli zlecenie zostało zlecone między 13:25 a 18:15, to konto zlecającego zostawało
    obciążone z datą D. Przelew zaś wychodził oczywiście pierwszą (a czasem i późniejszą)
    sesją w D+1, ale dla przelewów do ZUS i US nie miało to znaczenia - zapłacone było w
    D, bo wtedy obciążyli rachunek.
    Ale jeśli przelew zlecono po 18:15, to rachunek obciążany było dopiero następnego
    dnia - i to było przedmiotem sprawy z linku OP.

    Moje "znajome" banki różnie traktują przelewy po godzinie granicznej. W db obciążały
    od razu, księgowały też się od razu, ale z datą D+1 - czyli np. przelew zlecony 20
    stycznia po 20:00 był od razu widoczny z datą księgowania 21 stycznia.
    A np. w santanderze takie przelewy giną w czarnej dziurze - ostatnio sobie z tego
    powodu potrójnie spłaciłem KK.
    Potem grzebałem w ST, bo to jest również rodzaj gry komputerowej, tyle że o innych
    zasadach niż w mBąku, i znalazłem magiczne miejsce, gdzie pojawiają się wszystkie
    przelewy, te zrealizowane i te zlecone również.
    Ale nie tak łatwo tam trafić - system b. żaby wydaje się polegać na redundancji
    "rozłącznej", bo np. karta kredytowa ma trzy historie, w których transakcje pojawiają
    się w różnych momentach - historię "ogólną", historię rachunku karty oraz historię
    transakcji na danej karcie...