  • Data: 2002-01-14 23:21:02
    Temat: Re: Demagogia to czy jednak trochę prawdy ?
    Od: "CRider" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Artykuł nie stwierdza, że nie należy brać kredytu, ale
    > opisuje kulisy tworzenia kredytu i wpływu tego mechanizmu
    > na gospodarkę. Mimo że jest on fikcją, zawiera w sobie
    > wiele prawdy. Np. w Australii, skąd pochodzi autor
    > artykułu, kredyt jest tworzony przez banki w stosunku co
    > najmniej 1:30 czyli każde 30 dolarów ma swoje pokrycie
    > tylko w jednym dolarze fizycznie istniejącym w postaci
    > depozytu.
    > >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    > Chciałem się więc spytać ekonomistów co na ten temat sadzą, czy takie coś
    jest w ogóle
> [...]
    dopuszczać ?

    Cześć
    To o czym piszesz to kreacja pieniadza bankowego jest to dość znaczący
    składnik podaży pieniądza, a to pozwala rosnać produktowi narodowemu jest
    większa zdolność tranzakcyjna i społeczeńctwo ma za co kupować towary.
    Oczywiście to jest bardzo po krótce opowiedziane.
    A maksymalny pozim uzyskanych w ten sposób depozytów ograniczony jest
    poziomem rezerw obowiązkowych według wzoru:
    D = 1/r * Dg
    gdzie:
    r - poziom rezerw obowiazkowych
    Dg - depozyt pierwotny

    Bank centralny oczywiście może wpływać na podaż pieniądza przez stopę rezerw
    i stopę dyskontową ale po co ?
    Nie byłem najlepszy z makroekonomii ale chyba nic nie pokręciłem i mam
    nadzieje że zrozumiałeś :))

    Pozdrawiam
    crider